• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
یکشنبه 11 شهریور 1397
کد مطلب : 28880
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/3V4r
+
-

استثناء یا آغاز یک روند

نوشاد عالمیان به تاریخ پیوست. 52 سال طول کشید تا او بعد از هوشنگ بزرگ‌زاده مدال برنز آسیایی بگیرد. آیا پنج دهه دیگر طول می‌کشد تا مدال دیگری به‌نام پینگ‌پنگ ایران در بازی‌های آسیایی ثبت شود؟ فدراسیون وعده می‌دهد که این مدال آغاز کار پینگ‌پنگ است. 

نوشاد دیروز می‌توانست برنز بزرگ‌زاده را به مدال بهتری تبدیل کند، در شروع هم خوب بود، در ست اول اختلاف را به دو  سه امتیاز هم رساند ولی بعد از همان ست و بعد از اینکه 12-10 باخت، با سرویس‌های بازیکن چینی به‌هم ریخت، این به‌هم‌ریختگی طبیعی بود؛ نوشاد با رنک 78 جهان با گایوان لین چینی که رنک چهارم جهان را دارد، بازی می‌کرد؛ 74 رده اختلاف. این اختلاف در ست اول مشخص نبود اما در سه ست بعدی کم‌کم خودش را نشان داد، 11-7، 11-6 و 11-2 روند شکست نوشاد بود. او از مردم بابت رنگ مدالش عذرخواهی کرده است:«مردم ببخشند که برنز است.» شاید همه مردم متوجه ارزش این مدال نباشند اما آنهایی که با ورزش آشنا هستند، می‌دانند که او چه کار بزرگی انجام داده است. پینگ‌پنگ بیشترین ورزشکاران را در جهان دارد و بخش اعظم این جمعیت در چین ساکن هستند، همین دلیلی شده تا چینی‌ها حرف اول را در این رشته بزنند. نه‌تنها چین که بقیه تیم‌های شرق آسیا ‌هم مدعیان جهانی پینگ‌پنگ هستند.

در این شرایط است که فدراسیون بین‌المللی پینگ‌پنگ هم از نوشاد و مدالی که گرفته تمجید کرده است:«خستگی‌ناپذیر، با روحیه مبارزه‌گیری، اگر لازم باشد از دست چپ به دست راست تغییر می‌کند، نوشاد عالمیان روز جمعه ستاره جاکارتا بود.» نوشاد روز جمعه یانگسیک هنگ‌کنگی و نفر 10 رنک جهان را برد و مدال برنزش را قطعی کرد و این جملات در ستایش نوشاد بعد از این بازی نوشته شد. 
عالمیان می‌گوید: «پینگ‌پنگ به این مدال نیاز داشت.» پینگ‌پنگ به این مدال نیاز داشت تا دیده شود، تا دیگر به بهانه اینکه این رشته مدال‌آور نیست، بی‌مهری نبیند. محمود نظری، دبیر فدراسیون این مدال را پینگ‌پنگی بودن فدراسیون می‌داند: «بعد از مرحوم آرمند، این فدراسیون، تنها فدراسیونی است که از صدر تا ذیلش پینگ‌پنگی هستند. این مدال نتیجه کار یک فدراسیون کاملا پینگ‌پنگی است. همه دست به دست همه دادند تا امروز به این مدال برسیم.» نظری مدعی است که برای این مدال از 6سال قبل برنامه‌ریزی شده بود: «سه سال است که تیم قارداشی (مهرداد علی‌قارداشی، رئیس فدراسیون) به فدراسیون آمده. ما برای اینکه فدراسیون را به‌دست گیریم، از سه سال قبل برنامه‌ریزی کرده بودیم و می‌خواستیم کارهایی را که به آن اعتقاد داریم، انجام دهیم. در این سه سال هم ده‌ها برابر دوره‌های قبل اردو گذاشتیم.» نظری این مدال را مدیون آرامش سرمربی تیم می‌داند: «بازیکن باید آرامش داشته باشد تا بتواند نتیجه بگیرد. این آرامش را مربی باید به بازیکن دهد. لطف‌الله نسبی، خوش‌فکر است و با آرامشی که دارد خیلی به نوشاد کمک کرد.»

پینگ‌پینگ سال‌های آینده مدال‌های بیشتری می‌گیرد؛ این وعده‌ای است که نظری می‌دهد: «هفته‌های پیش ما در مسابقات نوجوانان آسیا با شکست دادن کره‌جنوبی مدال برنز گرفتیم. فدراسیون با الگوبرداری از چین، در حال زیاد کردن جمعیت پینگ‌پنگ است. ما نمی‌توانیم درحد آنها باشیم ولی با همین کار استعدادهای زیادی پیدا کردیم. نوشاد با این مدال سد را شکست و حالا پشت‌سر او افراد زیادی هستند که می‌توانند نتیجه بگیرند.» 

نوشاد و دوستانش امسال لژیونر می‌شوند. او قبل از اینکه مدال برنز بگیرد، چند پیشنهاد خوب داشته و بعد از بازگشت از جاکارتا تصمیم نهایی را می‌گیرد اما برادر او تصمیمش را گرفته، نیما به لیگ فرانسه می‌رود. امین احمدیان 16 ساله هم که از استعدادهای جدید این رشته است، قرار است در لیگ اتریش بازی کند.  

این خبر را به اشتراک بگذارید