• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 6 شهریور 1397
کد مطلب : 28513
+
-

ضعف شورا، نداشتن رسانه مستقل است

ضعف شورا، نداشتن رسانه مستقل است

محمود مولایی/ خبرنگار

آرش حسینی‌میلانی، عضو شورای شهر تهران بر این باور است که مهم‌ترین مصوبه شورای پنجم لغو مصوبه برج‌باغ بوده است. عضو کمیسیون سلامت و محیط‌زیست و رئیس این کمیته یکی از کارهای مهم در شورای شهر را آمار بالای تذکرات در صحن شورا نسبت به دوره قبلی عنوان می‌کند.   به تعبیر او و بسیاری از اعضای شورای شهر، تذکرات اعضای شورا در راستای بازگرداندن شهرداری روی ریل درست فعالیت است.او از رویکرد متفاوت شورای شهر در حوزه زیست محیطی به عنوان یک دستاورد یاد می‌کند و معتقد است که همین اقدامات باعث شده‌است تا روند مصرف آب در فضای سبز کاهش یابد. به تعبیر او نقص‌های بنیادینی که شورا در طول حیات خود داشت، قرار است در این دوره بر طرف شود. از آن جمله طرحی مستقل برای ایجاد یک رابطه پایدار و مناسب بین شورای شهر با مردم است.حسینی‌میلانی در گفت‌وگو با همشهری درباره یک سالگی شورای پنجم، محیط‌زیست و... صحبت کرده است.

عملکرد شورای شهر در یک‌سال گذشته چگونه بوده است؟

این موضوع از چند جنبه قابل بررسی است. از ابعاد تقنینی و قانونگذاری، نظارتی،سیاستگذاری و پیگیری مطالبات مردم و ارتباطی که شورا با طبقات و اقشار مختلف مردم می‌گیرد. از بُعد تقنینی و قانونگذاری شورا در زمینه‌هایی که به‌خصوص تکمیل‌کننده و برطرف‌کننده نقایص سیستم بوده، سعی کرده طرح‌هایی را ارائه کند؛ البته در حوزه‌های مختلف و ازجمله اینکه طرح تفصیلی هر چه زودتر تعیین تکلیف شود. همچنین در زمینه شفاف‌سازی و افزایش پاسخگویی، شهرداری طرح‌هایی را ارائه داده و این جزو فعالیت‌های مهم شهرداری بوده است. در بُعد نظارتی علاوه بر بحث تذکراتی که آمار آن بالا و نسبت به شورای چهارم قابل توجه بوده، خوشبختانه در رویه‌ها هم اصلاحاتی صورت گرفته است. مانند تذکراتی که در مورد سفید‌بالک‌ها در ابتدای شورای پنجم دادیم و موجب شد که کنترل سفیدبالک‌ها توسط شهرداری با جدیت نتیجه دهد. ما امسال شاهد هستیم که میزان سفیدبالک‌ها در تهران بسیار کم بوده است. در سیاستگذاری بحث برنامه و بودجه بسیار پُررنگ بوده است. از این جهت که شورای پنجم سیاست‌های بودجه‌ای خود را چه در مقطع تنظیم بودجه و چه در مقطع برنامه سوم از قبل مشخص و به شهرداری اعلام کرد. تنظیم لوایحی که شهرداری به شورا می‌آورد، به‌نظر من مهم است. همچنین در مورد کاهش مصرف آب در فضای سبز نیز تغییر سیاست داده‌ایم. در حوزه ارتباطی و تعاملی با مردم هم اعضای شورا تلاش کردند که چه در قالب بازدیدهای مردمی و ملاقات‌هایی که با اقشار و گروه‌های مختلف صورت می‌گیرد و چه در قالب فعالیت‌های ستاد شورایاری ، ارتباط با مردم گسترش یابد. اگرچه تلاش بر این است که شورای شهر پنجم برنامه‌ای مدون و پایدار برای ارتباط با شهروندان طراحی کند. 

فکر می‌کنید اثرگذارترین مصوبات شورای پنجم چه بوده است؟

مهم‌ترین مصوبه محیط‌زیستی شورای پنجم لغو مصوبه برج باغ بود. در این ارتباط با شهرداری هماهنگی‌های انجام شد تا جایگزین مناسبی برای این مصوبه در نظر گرفته شود. علاوه بر این مصوباتی که در راستای شفاف‌‌سازی و پاسخگو کردن شهرداری بود، اهمیت دارد؛ مصوبه‌ای که در مورد شفاف‌سازی نحوه معاملات به‌صورت الکترونیک است.

کمیته محیط‌زیست چه اقدامات مناسبی در یک سال گذشته انجام داده است؟

یک اتفاق که کمتر به چشم آمد ولی می‌تواند برکات خود را در دراز‌مدت نشان دهد، سازماندهی‌ ارتباط محیط‌زیست با تشکل‌های مردم‌نهاد است؛ اینکه یک جایگاه رسمی برای آنها در این 4کارگروهی که در کمیته محیط‌زیست هست، از طریق شبکه تشکل‌های محیط‌زیستی تهران ایجاد شده است. به‌نظر من، رسمیت دادن به شبکه تشکل‌های محیط‌زیستی و کمیته‌ها و کمیسیون‌های شورا یک حرکت نهادی است که در میان‌مدت اثرات مثبت آن مشخص می‌شود. یکی از وعده‌هایی هم که اصلاح‌طلب‌ها داده بودند، این بود که از نظرات تشکل‌ها به نحوه احسن در فرایند تصمیم‌گیری‌ها استفاده کنند. موضوع باغات هم مورد پیگیری کمیته محیط‌زیست است؛ هم در مصوبه لغو مصوبه برج‌باغ و هم در مورد شناسنامه برج باغ. البته با پیگیر‌ی‌های لازم این شناسنامه در پایان سال 96 به شورا ارسال شد. ان‌شاءالله فکر می‌کنیم که امسال اثرات آن در حفاظت از فضای سبز شهری به‌صورت ملموس دیده شود. در موضوع پسماند هم شورا تلاش کرد تا برنامه جامع برای مدیریت پسماند شکل بگیرد. البته هنوز این برنامه نهایی نشده و در مرحله انتخاب مشاور قرار دارد اما با یک مطالعه دقیق در این حوزه باید بتوانیم چشم‌انداز مدیریت پسماند در شهر تهران را دقیق‌تر مشخص کنیم. یکی دیگر از مواردی که در کمیته محیط‌زیست بررسی شد، بحث آلودگی هوا بود. شورا این کار را هماهنگی و رصد می‌کند؛ چه در سطح کارگروه ملی در سازمان محیط‌زیست و چه در سطح استانی بنده و خانم دکتر نوری حضور پیدا کرده‌ایم. این از نظر ایفای نقش نظارتی توسط شورا موضوع مهمی است.

تعامل شورا با شهروندان چگونه صورت می‌گیرد؟

این موضوع را در اشکال مختلف می‌توان مورد بررسی قرار داد. یک نوع تعامل سنتی است که معمولا از مراجعه مستقیم مردم با اعضای شورا برای دریافت کمک‌ها اتفاق می‌افتد. کم وبیش مانند شوراهای قبلی اعضای شورای پنجم هم این فعالیت را ادامه می‌دهند. در یک شکل سازمان‌یافته آن از نظر ارتباط با مردم، بحث ستاد شورایاران تهران است که مطالبات شهروندان به این طریق مطرح می‌شود. در دوره جدید ستاد شورایاری‌ها پهنه‌های مختلفی از شهر تهران بین 6نفر از ستاد تقسیم شده و به‌طور مرتب جلساتی داشتند؛ آن هم در سطح نمایندگان ستاد شورایاری‌های محله‌ها. در حوزه ارتباطات عمومی با مردم از طریق رسانه‌ها هم اعضای شورای پنجم تلاش کردند در سازمان صداوسیما حضور پیدا کنند. اگرچه انتظار می‌رود پوشش خبری و رسانه‌ای اعضای شورا بیشتر باشد اما ضعف این است که شورای شهر رسانه مستقلی از گذشته نداشته است. شاید یکی از کمبودها این است که در فضای مجازی تعامل با مردم صورت بگیرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید