• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 5 شهریور 1397
کد مطلب : 28371
+
-

تنها 5/5درصد شهروندان با شورا ارتباط گرفته‌‌اند

حامد فوقانی

یک‌سال از دوره پنجم شورای اسلامی شهر تهران گذشته و حالا صحبت از عملکرد پارلمان شهر در میان است. فارغ از کارنامه شورا و در مجموع مدیریت شهری که عنوان اصلاح‌طلبی را یدک می‌کشد، در این رابطه باید نظر مردم را هم جویا شد. مسئله اما اینجاست که طبق ‌نظرسنجی همشهری از شهروندان تهرانی، پایتخت‌نشینان اطلاعات دقیقی از شورای شهر ندارند. درصد قابل توجهی از پاسخ‌دهندگان نظرسنجی هم پاسخ مناسبی از سوی شورا دریافت نکرده‌اند.
 بنابراین باید قبول کرد در کلانشهرهای کشور و با جمعیت بیش از 530 هزار نفری‌شان، درصد قابل توجهی از شهروندان هنوز شناخت کاملی از شورای شهر، اعضای شورا و کارکردی که می‌توانند داشته باشند، ندارند.

این مسئله در پایتخت، با جمعیت ساکن 5/8میلیون نفری به‌طور حتم خیلی بیشتر رخ می‌نماید. فقط نیم‌نگاهی گذرا به درخواست‌های افرادی که به ساختمان شورای شهر تهران می‌آیند، بازگوکننده این است که هنوز خیلی‌ها نمی‌دانند برای گرفتن پاسخ مناسب چه مطالباتی، باید به این نهاد مراجعه کنند. اگرچه لابه‌لای آنها تعداد قابل توجهی را هم می‌توان دید که سالیان زیادی است از مدیریت شهری تقاضای طلب‌‌شان را دارند. افرادی نیز وجود دارند که چون از دستگاه‌های دیگر جواب دریافت نکرده و نتیجه نگرفته‌اند، راهی خیابان بهشت شده‌اند. این در حالی است که بسیاری از شهروندان نیز اساسا دنبال برقراری ارتباط با شورای شهر نیستند؛ نهادی که مردمی‌ترین ارگان معرفی می‌شود و جدا از وظیفه نظارتی بر شهرداری، مسیری برای سپردن کارهای شهر به‌دست مردم از یک‌سو و انتقال نظرات، پیشنهادها و انتقادات شهروندان به رده عالی مدیریت شهری از سوی دیگر به‌حساب می‌آید.

حال سؤال اینجاست که آیا به‌واقع مردم کلانشهرها و به‌ویژه شهر تهران به‌خوبی و آنطور که باید و شاید از مسیر دوطرفه خود با شورا آگاه هستند یا فقط به‌طور کج‌دار و مریز از کارها و وظایف این نهاد نزدیک به شهر و شهروندان و محله‌ها خبر دارند؟ آنچه رخ می‌دهد و آنچه طبق آمار به ثبت می‌رسد بخش دوم سؤال مذکور را تأیید می‌کند. به‌عبارتی شهروندان هنوز شناخت دقیقی از شورا و اعضای آن ندارند. این درصورتی است که مردم در انتخابات 29 اردیبهشت‌ماه 96، با ثبت آماری خیره‌کننده، نمایندگان مورد نظر خود را در شورای شهر تهران انتخاب کرده‌اند به‌گونه‌ای که حجت نظری با کسب 1066813رأی به‌عنوان بیست‌ویکمین نفر از لیست امید به شورا راه یافت. درحالی‌که محسن هاشمی با 1756086رأی بیشترین رأی را به‌خود اختصاص داد.
با این حال شاید جالب باشد بدانیم ‌آماری پژوهشی نشان می‌دهد خیلی از پایتخت‌‌نشینان نمی‌دانند اعضای شورای شهر تهران چندنفر هستند. این موضوع گواه این است که مردم با نگاه حزبی و انتخاب از جناح چپ و راست به پای صندوق رأی رفته‌اند و با گذشت یک‌سال هنوز از شورا و اعضایش، شناخت دقیقی به‌دست نیاورده‌اند. البته این نکته تنها به دوره فعلی شورا مربوط نمی‌شود و چه بسا که در دوره‌های گذشته هم برقرار بوده است. صدالبته که شناخت چهره‌های مطرح عضو شورا از این مطلب، تا حدی مستنثی هستند.



به هرترتیب نظرسنجی صورت‌گرفته از سوی مرکز آموزش‌وپژوهش روزنامه همشهری نشان‌ از این واقعیت دارد که ارتباط مردم با شورای شهر نیاز به یک‌ بازنگری جدی دارد؛ به‌طورحتم بهبود چنین ارتباطی به رفع مشکلات شهر و توسعه پایدار می‌انجامد. از دل همین ارتباطات است که ایده‌های راهگشا بیرون می‌آید.

در ادامه برخی از جزئیات نظرسنجی انجام شده آمده است. این پژوهش با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی در قالب مصاحبه تلفنی با 802نفر از شهروندان تهرانی بالای 18سال از 30تیرماه تا 10مرداد، تکمیل شده است.

براساس نظرسنجی مؤسسه همشهری تنها 5.5درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، با شورای شهر ارتباط دارند. درواقع میزان ارتباط شهروندان با مردمی‌ترین نهاد، بسیار ناچیز است. این آمار رویکرد دوسویه دارد. رویکرد اول، میزان دسترسی شهروندان به اعضای شورا و رویکرد دوم شناخت از عملکرد شورای شهر. هرچه هست شهروندان درحالی‌که رأی میلیونی به اعضای شورای شهر می‌دهند، اما برای حل مشکلات شهری خود، ارتباط اندکی با اعضای شورا برقرار می‌کنند. شاید یکی از مهم‌ترین دلایل این ارتباط اندک که در نظرسنجی به آن تأکید شد، نداشتن راه ارتباط مناسب باشد. کما اینکه در حدود 43درصد مردم از طریق مراجعه حضوری با اعضای شورای شهر ارتباط برقرار کرده‌اند. جدول روبه‌رو شیوه ارتباطی شهروندان با اعضای شورای شهر را نشان می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید