• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 5 شهریور 1397
کد مطلب : 28282
+
-

توسعه گردشگری تفت با کمک بخش خصوصی

شهردار تفت: لازمه رونق گردشگری طبیعی، ورود بخش خصوصی برای فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز است

گردشگری
توسعه گردشگری تفت با کمک بخش خصوصی

سارا گلابگیریان|‌ یزد- خبرنگار:

همه شهرستان‌های استان  یزد ظرفیت‌های قابل قبولی در حوزه گردشگری تاریخی دارند، اما یکی از شهرهایی که در کنار جاذبه‌های تاریخی، ظرفیت‌های بسیاری برای گردشگری طبیعی دارد شهر تفت است.

علاوه بر این‌که بیشترین تعداد روستاهای هدف گردشگری در این شهرستان وجود دارد، شهر تفت هم به عنوان یکی از شهرهای هدف گردشگری طبیعی انتخاب شده است. این باغ‌شهر زیبا ظرفیت تبدیل شدن به قطب گردشگری طبیعی استان را دارد، اما هنوز استفاده مناسبی از این ظرفیت‌ها صورت نگرفته است. در همین شرایط هم فضای سبز عمومی شهر تفت بسیار خوب است، به طوری که در بسیاری از روزهای هفته میزبان شهروندان یزدی است که به دلیل نزدیکی، اوقات فراغت خود را در پارک‌های تفت سپری می‌کنند.

باغ‌های زیبای این شهر طراوت خاصی به آن بخشیده است و به‌رغم این‌که خشکسالی با بی‌رحمی به جان این باغ‌ها افتاده است، هنوز زیبایی باغ‌های تفت چشم‌نواز است و تفاوت دمای آن با مرکز استان به واسطه همین فضاهای سبز و باغ‌ها ملموس است.
این شهرستان همچنین تفرجگاه‌های طبیعی بسیاری دارد که خاستگاه بسیاری از مردم استان است. در این میان، تفرجگاه «دره‌گاهان» بیش از هر جا مورد توجه است، اما آن‌طور که باید به این فضای تفریحی و ورزشی رسیدگی نمی‌شود.
بسیاری از کوه‌نوردان برای ورزش و تفریح به این منطقه می‌آیند و در کنار آن با توجه به ایجاد آلاچیق و سرویس‌های بهداشتی برخی از خانواده‌ها هم در روزهای تعطیل در این منطقه حضور می‌یابند، اما خدمات این تفرجگاه زیبای طبیعی آن چندان زیبنده نیست.


دیدگاه شهروندان درباره دره‌گاهان

یکی از شهروندان یزدی می‌گوید: سال‌هاست که برای کوه‌نوردی به دره‌گاهان می‌روم. چه آن زمان که آبشار دره‌گاهان آب داشت و چه حالا که آبشار خشک شده است، جمعیت قابل توجهی از این تفرجگاه استقبال می‌کنند، اما خدماتی که برای مراجعان ایجاد شده بسیار انگشت‌شمار است.

«رضا قلی‌زاده» به کمبود تعداد آلاچیق‌ها، مناسب نبودن سرویس بهداشتی، خدمات ضعیف نظافت محیط به‌ویژه در محدوده کوه و آبشار اشاره می‌کند و می‌افزاید: اگر این تفرجگاه با این همه زیبایی در هر شهر دیگری از کشور وجود داشت، قطعا بهره‌برداری بهتری از آن صورت می‌گرفت و به ظرفیتی برای درآمدزایی منطقه تبدیل می‌شد. وی با اشاره به استقبال مردم استان از این تفرجگاه به‌ویژه ورزشکاران می‌گوید: بسیاری از مدارس استان نیز این تفرجگاه را به عنوان یک منطقه برای اردو قبول دارند و از آن بهره‌برداری می‌کنند. استقبال گسترده اما خدمات ضعیف است.

یکی از شهروندان تفتی هم با اشاره به استقبال مردم شهرستان از منطقه دره‌گاهان می‌گوید: تقاضای مردم باعث شد که این تفرجگاه که فاقد هر گونه خدمات حتی روشنایی لازم بود، از سوی شهرداری مورد توجه قرار گیرد و مسیر دسترسی مناسب و روشنایی آن تامین شود.

«حمید فلاح» ادامه می‌دهد: سپس برای نصب آلاچیق و ساخت سرویس بهداشتی اقدام شد، اما با توجه به جایگاه این منطقه تفریحی در بین مردم استان این خدمات باید گسترش یابد تا جمعیت بیشتری بتوانند از آن استفاده کنند.
وی می‌افزاید: تفت از نظر طبیعت، بسیار زیبا و دیدنی است و در روزهای تعطیل بسیاری از شهروندان تفتی، حتی به صورت عبوری هم شده، از این فضا استفاده می‌کنند و به تفرجگاه‌ها از جمله دره‌گاهان سر می‌زنند. از این رو رسیدگی به ظرفیت‌های طبیعت‌گردی منطقه باید بیشتر مورد توجه مسئولان قرار گیرد.


پیگیری شهرداری برای مالکیت دره‌گاهان

شهردار تفت درباره ظرفیت‌های طبیعت‌گردی تفت به‌ویژه تفرجگاه دره‌گاهان می‌گوید: شهر تفت ظرفیت‌های بسیاری برای رونق گردشگری طبیعی دارد، اما لازمه این کار ورود بخش خصوصی برای بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها و فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز برای علاقه‌مندان است.
«وحید فتوحی» ادامه می‌دهد: برای ساماندهی تفرجگاه دره‌گاهان، این منطقه باید در محدوده شهرداری قرار بگیرد. شهرداری آمادگی ساماندهی و خدمات‌رسانی را دارد و درخواست مالکیت به اداره‌کل منابع طبیعی اعلام شده است. خدماتی هم که در حال حاضر ارائه می‌شود از سوی شهرداری انجام می‌گیرد.

وی با بیان این‌که این منطقه قبلا در مالکیت شهرداری بود، اما با توجه به تغییر طرح تفصیلی از محدوده شهری خارج شده است اظهار می‌کند: شهرداری اقدام به نصب آلاچیق، ساخت سرویس بهداشتی و سایر خدمات کرده است و حتی نظافت منطقه روزهای چهارشنبه و جمعه قبل و بعد از حضور مردم از سوی شهرداری انجام می‌شود.
شهردار تفت می‌گوید: تصمیم داریم که این منطقه را به صورت طولانی‌مدت در قالب قرارداد اجاره 99ساله به مالکیت شهرداری درآوریم و سپس برای بهره‌برداری گردشگری از منطقه با مشارکت بخش خصوصی اقدام کنیم.

وی می‌افزاید: تعدادی از سرمایه‌گذاران برای بهره‌برداری از این منطقه اعلام آمادگی کرده‌اند، اما با توجه به وسعت و ظرفیت‌های منطقه باید سرمایه‌گذار قوی ورود پیدا کند، البته شهرداری هم در ابتدا نسبت به تخصیص اعتبار و ساماندهی شرایط برای ورود سرمایه‌گذار پیش‌قدم خواهد بود.
فتوحی همچنین بر ضرورت تامین آب برای حفظ فضای سبز منطقه تاکید می‌کند و می‌گوید: با توجه به این‌که تفرجگاه دره‌گاهان تنها تفرجگاه طبیعی شهر تفت است و استقبال بسیاری از آن صورت می‌گیرد، قطعا سرمایه‌گذاری‌ای که خواهد شد بازدهی اقتصادی خواهد داشت.


ایجاد رینگ گردشگری در

رئیس شورای اسلامی شهر تفت درباره بهره‌برداری از ظرفیت گردشگری طبیعی این شهر می‌گوید: مالکیت تفرجگاه دره‌گاهان به عهده اداره کل منابع طبیعی است، در حالی که این منطقه قبلا در محدوده شهر قرار داشته است. اما امیدواریم با واگذاری مالکیت این منطقه به شهرداری، خدمات خوبی ارائه شود.

«سید مهدی اعرابی» با بیان این‌که تفت در کنار تفرجگاه دره‌گاهان ظرفیت‌های طبیعت‌گردی بسیاری دارد ادامه می‌دهد: یک مسیر تفریحی گردشگری در محله گرمسیر ایجاد می‌شود که به عنوان یک رینگ گردشگری قابل بهره‌برداری است. وی می‌افزاید: برای ایجاد این مسیر، کوچه‌باغ حاشیه خیابان ساحلی در این طرح سنگفرش و بدنه‌سازی و مسیر دوچرخه‌سواری نیز در آن ایجاد شده است. امسال نیز با توافق شهرداری و شورای شهر ادامه اجرای این مسیر به سمت آسیاب، قلعه و آب‌انبار گرمسیر، مسجد کوه و نهایتا به سمت باغ تفریحی علی‌نقی‌خان در روستای دهنو دنبال خواهد شد.

رئیس شورای شهر تفت می‌گوید: ادامه مسیر نیز از خیابان سلطان‌آباد به خیابان ساحل شمالی اجرا می‌شود. به این ترتیب رینگ گردشگری کاملی برای علاقه‌مندان ایجاد خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید