• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 3 شهریور 1397
کد مطلب : 27975
+
-

آسان‌سازی فعالیت‌های اقتصادی را دنبال می‌کنیم

روند اخذ پروانه ساختمانی در مشهد به 3 روز کاهش یافته است

شهری
آسان‌سازی فعالیت‌های اقتصادی را دنبال می‌کنیم

آوا جاودانی|  خراسان رضوی ـ خبرنگار:


یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های شهرداری و شورای اسلامی شهر، حوزه ساخت‌و‌ساز و عمران در شهر است که وظیفه اصلی این بخش در شورای اسلامی شهر برعهده کمیسیون عمران و شهرسازی است. حدود یک سال از شروع به کار دوره پنجم شورای شهر مشهد می‌گذرد برای بررسی عملکرد یک ساله این کمیسیون با «محمدهادی مهدی‌نیا» رئیس این کمیسیون گفت‌و‌گو کردیم. 


عملکرد یک ساله کمیسیون عمران و شهرسازی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد را بیان کنید؟

عملکرد کمیسیون را می‌توان در 2 حوزه بررسی کرد، تصمیم‌های تصویب شده  که به صورت مستقیم کمیسیون در آن نقش داشته است و دیگری تاثیرگذاری در هماهنگی‌ها و راهبردهای کلان. شورای اسلامی شهر در مصوبات خود به خصوص در حوزه شهرسازی در قبال شهروندان بیشتر رویکرد تسهیلگری داشته است. مصوبه اول طرح 2 مرحله‌ای کردن پروانه ساختمانی بوده است که شهروندان برای اخذ یک پروانه باید پروسه یک ماهه را طی می‌کردند و با توجه به این‌که برای گرفتن وام‌های بانکی به این پروانه نیاز داشتند با مشکلات زیادی مواجه می‌شدند. با تدابیری که اندیشیده شد روند اخذ پروانه ساختمانی به 3 روز کاهش یافت. همچنین نحوه ارتباط بین دستگاه‌های دیگر مثل نظام مهندسی و تامین اجتماعی، آتش‌نشانی و کمیته‌نما مواردی بوده است که ما سعی کردیم در یک سال گذشته اقدامات و سیاست‌گذاری‌های انجام ‌شده تسهیلگری در جهت پاسخگویی باشد. در حوزه عمرانی کمیسیون تلاش کرده است سرعت پروژه‌های کلان شهری از جمله قطار شهری مثل خط 2 و 3 افزایش یابد. به دلیل مشکلات ارزی در کشور، مشکلاتی در روند کار قطار شهری پیش آمده است که با حمایت اعضای شورای شهر در سرعت پروژه خللی وارد نشد. 

اولویت‌هایی که در کمیسیون عمران و شهرسازی مد نظر قرار می‌گیرد، چیست؟

در حال حاضر به چند موضوع مهم در حوزه شهرسازی ورود پیدا کرده‌ایم. یکی بحث آتش‌نشانی و کمیته‌نماست که به بازمهندسی نیاز دارد، ساختار مجوزهای صدور پروانه را که از طریق معاونت برنامه‌‌ریزی دنبال می‌کنیم، حوزه پلیس ساختمان و روش‌های نوین کنترل ساختمان‌ها، بحث تصویب طرح‌های تفصیلی، اصلاحات طرح‌های جامع، بحث بلندمرتبه‌سازی و تعیین تکلیف طرح بلندمرتبه‌سازی در حوزه پهنه و کانون و محورها در دستور کار کمیسیون عمران و شهرسازی قرار دارد.  با توجه به این‌که هنوز هم مشهدی‌ها طرقبه شاندیز را جدا از مشهد نمی‌دانند و تحت عنوان گردشگر طبیعت وارد این شهرستان می‌شوند، نیاز است رفت‌وآمد به این مکان تسهیل شود. 

سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه عمرانی و شهرسازی شهر به چه صورت است؟

تاکنون تقاضای سرمایه‌گذاری خارجی نداشتیم. حرف از فاینانس شرکت‌های چینی بود، اما به قطعیت و نتیجه مطلوب نرسید.

به چه دلیل؟

بحث سرمایه‌گذاری خارجی کلان‌تر از مباحث شهری است و به همین دلیل در حوزه اختیارات شهری نیست و متاثر از سیاست‌های کشور است. اما سرمایه‌گذاری‌های ایرانی‌های مقیم خارج از کشور از جمله پروژه‌های آقای ثابت در شهر مشهد را داریم که در حال حاضر تلاش می‌کنیم مشکلات این پروژه را حل‌وفصل کنیم. آقای ثابت دارای 2 پروژه بزرگ بازپیرایی پارک طرق و احداث تصفیه‌خانه‌های محلی هستند. 

پروژه جدید عمرانی هم در دست ساخت دارید؟

بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پروژه عمرانی که در حال حاضر آغاز کرده‌ایم، پارکینگ طبقاتی پارک ملت است و پروژه‌ای هم که احتمالا تا هفته دولت به بهره‌برداری خواهد رسید تکمیل پروژه بلوار نماز است. از شروع به کار شورای پنجم بیش از 9 میلیارد تومان برای تکمیل پروژه بلوار نماز هزینه شده است. پروژه‌های کوچک‌تری نیز در سطح مناطق مثل پیاده‌روسازی، جدول و آسفالت انجام می‌شود. 

پروژه کمربند جنوبی شهر مشهد سروصدای زیادی کرده است. تصمیم نهایی شورای شهر برای این پروژه چیست؟

استاندار خراسان رضوی در این مورد نظر خود را اعلام کرده‌ است و نظر ما نیز غیر از صحبت‌های استاندار نیست. پروژه کمربند جنوبی روال قانونی خود را طی کرده و تا این مرحله رسیده است. در 10 سال گذشته اکثر کسانی که در بحث مدیریت شهری و استان دخیل بودند راجع‌به این پروژه و نقاط قوت و ضعف آن صحبت کرده‌اند. موضوعی که وجود دارد تبعات زیست‌محیطی این پروژه است، اگر هم بنا باشد راجع‌به این موضوع صحبت شود باید مطالعات و پژوهش‌های مستقلی صورت گیرد و مطابق روش‌های علمی برای کاهش تاثیرگذاری‌های زیست‌محیطی آن تدبیری اندیشیده شود.

در نهایت، نظر شورای شهر برای ادامه کار این پروژه چیست؟

ما در شورای شهر تابع قانون هستیم. تا امروز کمربند جنوبی تمام مسیرهای قانونی خود را از جمله شورای امور عالی شهرسازی، شورای ترافیک همتا و ترافیک کشور طی کرده است و دیدگاه‌ها در فرایند تصویب در نظر گرفته شده است. این موارد همه الزاماتی است که مدیریت شهری موظف است آن را رعایت کند و اگر در آینده هم تصمیمات دیگری در چارچوب قانون گرفته شود شورای شهر تابع قانون خواهد بود. 

گفته می‌شود بلندمرتبه‌سازی در اطراف حرم مطهر به نام نوسازی و بهسازی نمای سنتی، فرهنگی و معنوی این قسمت شهر را از میان برده است. شورای شهر چه برنامه‌ای در این باره دارد؟

در طرح اطراف حرم که با عنوان طرح تاش عنوان می‌شد حداکثر طبقات برای اطراف حرم 9 طبقه تعیین شد. از زمان شورای پنجم در این محدوده به هیچ ساختمانی خارج از قوانین، مجوز ساخت داده نشده است. ساختمانی که امروز شاهد تخلف آن از این تعداد طبقه هستید مربوط به مجوزهای شوراهای گذشته است. شورای پنجم در این زمینه اقدام به حذف ستادهایی از جمله ستاد عالی درآمد طرح‌های تفصیلی کرده است و خود را ملزم به رعایت ضوابط قانونی در ساخت‌و‌ساز می‌داند. رویکرد ما برای طرح اطراف حرم همان معماری ایرانی ـ اسلامی است تا بدین‌ترتیب هویت شهر مشهد حفظ شود و سطح ارتفاعات ساختمان‌ها نیز به شکل قانونی باشد تا بارگاه ملکوتی امام هشتم‌(ع) مهم‌ترین نماد این شهر باقی بماند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید