• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 3 شهریور 1397
کد مطلب : 27976
+
-

پایان افسانه هزار تختخواب گرگان

4 بیمارستان در شهرهای گرگان، گنبد و جلین احداث می‌شود

درمان
پایان افسانه هزار تختخواب گرگان

فاطمه میرزایی|  گرگان-خبرنگار:


در حالی که شهروندان گرگانی سال‌هاست منتظر ساخت بیمارستانی با هزار تخت خواب در این شهر هستند، اما مسئولان می‌گویند هیچ قراری برای ساخت چنین بیمارستانی وجود ندارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان اصلی‌ترین مسئله در ساخته نشدن این بیمارستان را نبود مجوز از کمیسیون ماده 23 عنوان می‌کند و مسئولان دیگر استان می‌گویند که اساسا چنین ایده‌ای اشتباه بوده است. 


مصوبه باطل شد

«عبدالرضا فاضل» رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان می‌گوید: ساخت این بیمارستان نیازمند دریافت مجوز از کمیسیون ماده 23 است که برای آن گرفته نشده بود. گرفتن مجوز از این کمیسیون هم در حدود 2 سال طول می‌کشد. در پایان 6 ماه نخست مدیریتم، نامه‌ای ازسوی وزارت بهداشت به دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان ارسال شد مبنی بر این‌که مجوز بیمارستان هزار تختخوابی گرگان یا جلین و بیمارستان ۸۰۰ تختخوابی گنبد باطل شده است. پس از ارسال این نامه دانشگاه تا شهریور فرصت خواست که زمینی را به وزارت بهداشت معرفی کند تا این 2 مجوز بیمارستان را به استان برگردانیم.
با این همه شهروندان گرگانی مشکل دیگری دارند که به نظر هیچ از مسئولان نتوانستند، پاسخی دهند که شهروندان را قانع کند. موضوع از این قرار است که اگر قرار نیست بیمارستان 1000 تختخوابی در گرگان ساخته شود، چرا تابلوی آن درست در ورودی جلین یکی از شهرهای کوچک گرگان نصب شده است. 


ساخت بیمارستان به نفع استان 

«نبی هزارجریبی»، نماینده گرگان و آق‌قلا که همواره پیگیر این موضوع بوده است، می‌گوید: آنچه در این تابلو عنوان می‌شود، از اساس اشتباه است. 
او ادامه می‌دهد: برای شهرستان گرگان، قول و مصوبه ساخت 2 بیمارستان گرفته شد. قرار شد یکی از این بیمارستان‌ها در جلین و دیگری در گرگان به شرط تامین زمین ساخته شود. با این همه، جلین موفق شد با مشارکت بالای مردم، زمین را تهیه و آن را تامین کند. بنابراین ساخت بیمارستان در جلین هیچ منافاتی با ساخت بیمارستان در گرگان ندارد. 
هزارجریبی می‌گوید: از سوی دیگر منتقدان هم با در نظر گرفتن نکته‌ای گفتم باید این را هم در نظر بگیرند که از وظایف مسئولان ایجاد توازن در توزیع امکانات است. بنابراین ایجاد امکانات به‌ویژه در حوزه درمانی برای یکی از شهرهای شهرستان ما، نباید محل ایراد. انتقاد باشد. به‌ویژه این‌که احقاق حق شهروندان گلستانی و در نهایت افزایش امکانات برای استان است.


اهمیت پوشش درمانی شرق استان

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان می‌گوید: دلیل این‌که همزمان با صدور مجوزهایی برای ساخت 2 بیمارستان در گرگان و گنبد تا سقف 500 تخت خواب، مجوز 2 بیمارستان به گنبدکاووس هم داده شد این بود که شهر گرگان برای پوشش درمانی شرق استان شهر بسیار مهمی است. بنابراین ساخت بیمارستان تا سقف 500 تختخواب، می‌تواند به بخش بزرگی از نیازهای درمانی شهرهای شرق استان و همچنین تعداد زیادی از روستاهای شرقی کمک کند.
«حسین پیش قدم» ادامه می‌دهد: آنچه امروز به عنوان مناقشه در مورد بیمارستان با 1000 تختخوابی عنوان می‌شود، اساسا صورت واقعی ندارد و منتقدان باید توجه کنند که ساخت امکانات، با صرف هزینه‌های ده‌ها میلیارد تومانی، چگونه استان را از نظر مسائل درمانی پیش می‌برد. دسترسی به خدمات درمانی یکی از طبیعی‌ترین و ابتدایی‌ترین حقوق شهروندان است و مطمئنا برای سازمان برنامه و بودجه استان، جدال بر سر عنوان‌ها اهمیت ندارد بلکه صرف اعتبار در جای درست و به نفع احقاق نیازها و حقوق شهروندان گلستانی دارای اهمیت می‌شود.


تابلو می‌تواند برداشته شود

به نظر می‌رسد آنچه به عنوان یک مطالبه در مورد ساخت بیمارستانی با 1000 تخت خواب از سوی برخی از گروه‌ها به‌ویژه در فضای مجازی مطرح می‌شود، از ابتدا بر مبنای مصوبه بوده است که اما و اگر زیاد به همراه داشت و ساخت 4 بیمارستان مجزا در 3 شهر استان بیشتر بتواند گره‌گشا باشد. اگر شاید این گفته منتقدان هم بی‌راه نباشد که تابلویی با ابعاد بزرگ و آن هم درست جلوی چشم می‌تواند برای برخی ایجاد شائبه و حساسیت کند. 
حتی بعد از تکمیل و راه‌اندازی بیمارستان‌های مطروحه که معلوم نیست تا چند سال آینده ساخته و به بهره‌برداری برسند، هنوز هم شهرها و شهرستان‌های زیادی هستند که حتی یک بیمارستان ندارند و شاید با تعجیل بیشتری در دستور کار برای توسعه فضاهای درمانی قرار بگیرند. 


هزینه تامین زمین زیاد نیست

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان می‌گوید: اضافه کردن یک تخت بیمارستانی جدید آنقدر هزینه دارد که هزینه تامین زمین در برابر آن چیزی نیست.  «حسین پیش قدم» ادامه می‌دهد: برای ما در سازمان برنامه بودجه ردیف‌های اعتباری مهم هستند، نه این‌که اسم یک بیمارستان ممکن است چه باشد. طرح از منظر اهمیت بررسی می‌شود و باید اعتبارات آن تامین شود. او اضافه می‌کند: موضوع زمین یا اعتبار تامین زمین در هزینه‌های ساخت یک بیمارستان عدد بسیار ناچیزی است. وقتی قرار بر ساخت بیمارستانی در گرگان یا هر شهر دیگری باشد؛ آنچه که اهمیت دارد، توزیع امکانات و اضافه شدن تخت‌های بیمارستانی در مناطقی است که کمتر برخوردارند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید