• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 3 شهریور 1397
کد مطلب : 27972
+
-

حمایت ویژه از تولیدکنندگان و صنعتگران

مریم رضوی| قم - خبرنگار:


نمایندگان بخش خصوصی در جلسه کارگروه اشتغال استان که با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد، به مشکلاتی از جمله قوانین کشوری تأمین اجتماعی، کمبود مواد اولیه و تغییر سیاست ارزی دولت اشاره کردند که موجب شده فقط در صنعت کفش ماشینی قم بالای 500 کانتینر مواد اولیه در گمرک بماند و صنعتگر توان مالی برای ترخیص نداشته باشد. 
رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به این سخنان با تأکید بر این‌که شرایط کنونی برای صنعتگران شرایط حساسی است، گفت: باید در این دوره حمایت ویژه از صنعتگران صورت گیرد. 
لاریجانی در عین حال با بازگشت دلار 4200 تومانی به صنعت مخالفت کرد. وی در پاسخ به توقع صنعتگران استان قم برای ترخیص کالاهایشان از گمرک با همان ارز 4200 تومانی گفت: این کار بازار را دوگانه می‌کند و رانت بلاوجهی برای برخی ایجاد خواهد کرد. 

وی تأکید کرد نمی‌توان اجناس را در بازار با دو قیمت وارد کرد و از این پس هر کالای غیر ضروری باید به قیمت ارز آزاد وارد کشور شود. 
 «حسن آقاجانی»، رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قم، در واکنش به سخنان لاریجانی با بیان این‌که دولت هر روز برای صنعتگران یک مشکل ایجاد می‌کند، گفت: سیاست جدید ارزی زلزله‌ای در صنعت ایجاد خواهد کرد. بسیاری از تولیدکنندگان جنس خود را خریده‌اند و قرارداد قطعی دارند اما باید مابه‌التفاوت قیمت ارز را بدهند تا ترخیص شود. از طرفی این تولیدکننده محصول خود را از دو سه ماه قبل پیش‌فروش کرده است و نمی‌تواند قیمت را بالا ببرد. 
او معتقد است اتفاق‌های اخیر دوسوم از سرمایه کارخانه‌داران را کاهش داده و با سیاست جدید بسیاری از مشاغل از دست خواهد رفت. 

وی افزود: از دولت می‌خواهیم برای یک بار هم که شده دستی به سر و گوش تولیدکننده بکشد و ارز را برای کسانی که معامله قطعی کرده‌اند به قیمت قبل محاسبه کند. لاریجانی در پاسخ به وی با بیان این‌که کارخانه‌داران جنس را اگر با ارز 4200 تومانی وارد کنند باز هم محصول خود را بر اساس دلار 9 هزار تومانی می‌فروشند، ادامه داد: می‌گویید این اجازه را بدهیم اما نظارت کنیم تا اجناس گران یا احتکار نشود. چطور این کار را انجام دهیم؟ برای هر تولیدکننده که نمی‌توانیم یک ناظر بگذاریم. 
در نهایت قرار شد مسئولان استان قم راهکارهایی به صورت مدون به رئیس مجلس شورای اسلامی پیشنهاد دهند تا با این شرایط تولیدکنندگان ضربه کمتری بخورند و ارز در بازار هم دو نرخی نباشد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :