• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 3 شهریور 1397
کد مطلب : 27971
+
-

گره‌های کور امدادرسانی در بحران

کارگروه‌های تخصصی مدیریت بحران اردبیل از مشکلات زیرساختی‌ای می‌گویند که سال‌ها قبل باید حل می‌شد

امداد
گره‌های کور امدادرسانی در بحران

پوپک قاسمی|  اردبیل – خبرنگار:

از مهم‌ترین ویژگی‌های حوادث و بلایا وقوع ناگهانی آن است. به دلیل این‌که آمادگی در شرایط وقوع حادثه بسیار سخت و گاه غیرممکن است تمرین، تدبیر، تجهیز و برنامه‌ریزی برای وقوع حوادث از مهم‌ترین وظایف کارگروه‌های تخصصی مدیریت بحران است تا میزان خسارت حادثه به حداقل ممکن برسد. به گفته «فرهاد عبدالعلی‌پور» مدیر کل مدیریت بحران استان، اردبیل مستعد وقوع 16 نوع بلای طبیعی است و مطالعات برای احتمال وقوع، مکان وقوع و آمادگی زیرساختی برای به حداقل رساندن خسارت‌ها ضروری است.


مشکلات زیرساخت اطلاعاتی

دبیر کارگروه تخصصی مدیریت بحران در هلال احمر اظهار می‌کند: یکی از زیرساخت‌های امداد و نجات در هلال احمر تهیه اطلاعات و برنامه جامع است که در هلال احمر اردبیل این برنامه تهیه شده است. «عزیز ارشادیان» با اشاره به تجربه امدادرسانی در کرمانشاه و نبود این زیرساخت اطلاعاتی که باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی شد، اظهار می‌کند: برای تکمیل این برنامه جامع نیازمند اطلاعات جمعیتی استان هستیم و نامه‌نگاری‌هایی انجام داده‌ایم که اعلام شده است این اطلاعات به دلیل محرمانه بودن نمی‌تواند در اختیار دیگر ارگان‌ها باشد. ما سعی می‌کنیم با رایزنی این اطلاعات را به دست بیاوریم ولی اگر مقدور نباشد به اجبار، خود هلال احمر این اطلاعات را به صورت مستقل تهیه خواهد کرد، چراکه نبود این برنامه، پوشش حمایتی در مواقع بحرانی را با مشکل مواجه می‌کند.


مشکلات زیرساخت‌های درمانی

توجه ویژه به ایمنی سازه‌ای و غیرسازه‌ای بیمارستان‌ها و واحدهای بهداشتی ـ درمانی بسیار لازم و ضروری است. همچنین نظارت دقیق بر رعایت مبانی ایمنی و مقاوم‌سازی تأسیسات جدید در استان دارای اهمیت ویژه است. دبیر کارگروه فوریت پزشکی استان با اشاره به این‌که بیمارستان‌های استان گنجایشی برای افزایش تخت ندارند، اظهار می‌کند: وضعیت تخت‌های بیمارستانی هم مناسب نیست و در هنگام بحران با مشکل مواجه خواهیم بود و نیازمند تخت‌های پرتابل با وزن مناسب و قابلیت انبار هستیم که امیدواریم اعتبار مورد نیاز تامین شود.

«عادل صادقی» می‌افزاید: در زمینه امداد و نجات در مواقع بحرانی خرید 700 تخت پرتابل ضروری است که به دلیل افزایش قیمت از عهده علوم پزشکی استان به تنهایی برنمی‌آید. قیمت تخت قبلا 5/2 میلیون تومان بود که حالا به 25 میلیون تومان رسیده است. اگر بخواهیم سبک‌سازی ایده‌آل را هم در نظر داشته باشیم قیمت یک تخت 35 میلیون تومان خواهد بود و خرید 700 تخت با این قیمت تقریبا غیرممکن است.

وی تاکید می‌کند: اگر استانداری و علوم پزشکی مشارکت 50 درصدی در خرید این تجهیزات داشته باشند، می‌توان تا حدودی این نیاز ضروری را برطرف کرد. امسال از بودجه مخاطرات کشور، 300 میلیون تومان به اردبیل تخصیص یافته است که با توجه به میزان نیازها، لازم است اعتبار بیشتری تعلق بگیرد. صادقی با اشاره به مشکل زیرساختی و تاسیساتی بیمارستان‌های استان می‌گوید: فاضلاب بیمارستان‌ها به فاضلاب شهری وصل و با آب‌های سطحی مخلوط می‌شود که یک عمر عوارض مخرب خود را خواهد داشت، باید به فکر رفع این نواقص باشیم.


زیرساخت اسکان اضطراری

«عزیز ارشادیان» دبیر کارگروه بنیاد مسکن درباره تامین مسکن به عنوان نیاز اولیه در شرایط بحران تاکید می‌کند: مکان‌یابی‌ برای اسکان اضطراری در مناطق مختلف استان نیازمند بازنگری است. در حال حاضر زیرساخت‌های لازم در زمینه مسکن برای شرایط بحرانی مناسب نیست. هنوز هم در برخی روستاها در حریم رودخانه شاهد ساخت و ساز و نصب تیربرق و تیر مخابرات در دره‌ها هستیم که نشان می‌دهد در این زمینه باید مکان‌یابی‌ها و نظارت بیشتری صورت بگیرد. به دلیل این‌که در زمان وقوع حادثه مردم بیشتر تمایل دارند در نزدیکی محل اسکان خود باشند برای همین در اسکان اضطراری باید مکان‌یابی به صورت محله‌ای در نظر گرفته شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید