• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 3 شهریور 1397
کد مطلب : 27970
+
-

سنگینی قیمت لوازم تحریر بر دوش دانش‌آموزان یزدی

قیمت لوازم تحریر در بازار استان 40 درصد افزایش داشته است

بازار
سنگینی قیمت لوازم تحریر بر دوش دانش‌آموزان یزدی

علی خاموش|  یزد- خبرنگار:

نزدیک شدن به سال تحصیلی جدید خانواده‌های دانش‌آموزان را به تکاپو برای تامین لوازم ‌تحریر واداشته است. بسیاری از خانواده‌ها به دنبال خرید لوازم تحریر متناسب با وضعیت درآمدی خود هستند، اما با توجه به خارجی بودن عمده نوشت‌افزارها و افزایش 40 درصدی قیمت، شرایط برای خرید بسیار دشوار شده است.

در حال حاضر وجود لوازم ‌تحریر پرزرق و برق و با رنگ و لعاب فراوان و بسیار گران هیچ جایی برای عرضه نوشت‌افزارهای ایرانی باقی نگذاشته است و بسیاری از والدین از این مسئله ابراز نگرانی و ناراحتی می‌کنند.
بسیاری از دانش‌آموزان به دنبال خرید لوازم ‌تحریرهایی هستند که تنوع و زرق و برق بیشتری دارند و همین مسئله سبب شده که والدین و فرزندان در خرید نوشت‌افزار با مشکل مواجه شوند.

امسال قیمت لوازم ‌تحریر افزایش قابل توجهی داشته و برای خانواده‌ها، به‌ویژه خانواده‌های چند دانش‌آموزی، مشکلات بسیاری پدید آورده است.
هنوز بیش از یک ماه به آغاز سال تحصیلی جدید باقی است و قیمت‌ عرضه نوشت‌افزار در بازار نشان از افزایش بیش از 40 درصدی اقلام گوناگون به‌ویژه دفتر دارد. فروشندگان لوازم‌ تحریر در بازار یزد از نوسانات قیمت شاکی هستند و معتقدند که این شرایط هم برای تولیدکننده، هم برای عرضه‌کننده و هم برای مصرف‌کننده به‌صرفه نیست.


ماهی گرفتن از آب گل‌آلود 

«رضا مرادی» یکی از فروشندگان لوازم‌ تحریر در بلوار نواب صفوی می‌گوید: قیمت نوشت‌افزار از جمله دفتر، حدودا دو برابر افزایش یافته و این نتیجه نوسانات قیمت کاغذ در ماه‌های اخیر است، اما دیگر اقلام نوشت‌افزار شامل خودکار نیز به‌ دلیل گران شدن پلاستیک، با افزایش قیمت مواجه بوده است. از سوی دیگر، برخی از فروشندگان بر این باورند که عده‌ای سعی دارند از این آب گل‌آلود به‌ نفع خود ماهی بگیرند و با برهم زدن شرایط بازار، برای خود بازارگرمی‌کنند.
 به‌گفته یکی از فروشندگان بازار تحریر، این نوع اقدامات به افزایش نوسانات قیمت در بازار کمک می‌کند.

«محمدهادی دهقانی‌زاده» معتقد است که بازار 90درصدی واردات نوشت‌‌افزار سبب شده تا برخی از این شرایط سودجویی کنند. به‌گفته وی، نوسانات قیمت در بازار نوشت‌افزار طبیعی نیست و به ‌صورت لحظه‌ای تغییر می‌کند.
دهقانی‌زاده با اشاره به این‌که نبود حمایت از تولیدکنندگان داخلی کار را به اینجا رسانده است می‌گوید: تاکنون هیچ حمایت جدی از تولیدکنندگان نوشت‌افزارهای داخلی نشده است، در حالی که اگر به این مسئله توجه ویژه‌ای شود، به طور یقین این فرهنگ در جامعه نیز نهادینه خواهد شد.
وی بیان می‌کند: با توجه به اینکه بیشتر لوازم‌ تحریرهای پرزرق و برق قاچاقی وارد کشور می‌شود، قیمت بسیار کمتری دارند و در مقایسه با نوشت‌افزارهای تولید داخل که بهتر و گران‌ترند، خریداران بیشتری دارد.

دهقانی‌زاده ادامه می‌دهد: دولت باید راهکارهایی در نظر بگیرد که با توجه به هزینه‌های بالای تولید از تولیدکنندگان داخلی حمایت و زمینه به منظور فروش نوشت‌افزارهای ایرانی فراهم شود.
یک فروشنده یزدی می‌گوید: چشم و همچشمی ‌‌به خرید لوازم تحریر هم سرایت کرده است و باید والدین به فرزند خود بفهمانند که نوشتن در دفاتر 100 برگ ساده فرقی با دفاتر 100 برگ فانتزی خارجی ندارد.
«سید عباس شیخ‌علیشاهی» می‌افزاید: بعضی خانواده‌ها بضاعت مالی ندارند، ولی فرزندانشان با دیدن لوازم تحریر فانتزی هم‌کلاسی‌های خود به آنها فشار می‎آورند.


جولان لوازم تحریر فانتزی در بازار

یکی از شهروندان یزدی که دارای 2 فرزند محصل است، می‌گوید: وقتی برای خرید دفاتر و دیگر لوازم تحریر به بازار می‌رویم، تا چشم کار می‌کند دفاتر و لوازم تحریر خارجی و فانتزی جولان می‌دهد.
«علی محبی» می‌افزاید: کودکان به دنبال اشیای جذاب و بیشتر به دنبال وسایل فانتزی و خارجی هستند. هرچند دفاتر ایرانی هم دارای جذابیت‌های خاصی است، دفاتر خارجی در بازار بیشتر از تولیدات داخل یافت می‌شوند.یک بانوی یزدی که به همراه فرزند خود در حال خرید دفاتر و لوازم تحریر است، می‌گوید: در رسانه تنها ما تبلیغ دفاتر اسلامی ‌‌و ایرانی را می‌شنویم، ولی این دفاتر در بازارها وجود ندارد.
«عفت آخوندزادگان» بیان می‌کند: کودکان به دنبال کالاهای جذاب هستند و باید تولیدکنندگان داخلی هم به جذابیت دفاتر و لوازم تحریر ایرانی توجه و خانواده‌ها هم در انتخاب این لوازم دقت کنند.


فعالیت 200 فروشگاه لوازم تحریر در یزد

رئیس اتحادیه کتابفروشان یزد با بیان این‌که در حال حاضر 400 فروشگاه زیرمجموعه اتحادیه کتابفروشان مشغول به فعالیت هستند می‌گوید: از این تعداد 200 فروشگاه به فروش لوازم تحریر می‌پردازند.«محمدحسین مرتضوی» با بیان این‌که تداخل صنفی موجب آسیب به کتابفروشی‌ها شده است می‌افزاید: فروش لوازم تحریر و کتاب‌های کمک‌آموزشی توسط مدارس که عمده فروش کتابفروشی‌ها است، آسیب جدی به کتابفروشان وارد کرده است.وی ادامه می‌دهد: 7 سال است به تمام ارگان‌های مربوطه اعتراض کرده‌ایم، اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده‌ایم.
این فعال در عرضه لوازم تحریر ادامه می‌دهد: مدیران با دخالت در توزیع لوازم تحریر و پلمب انبارها آن هم بدون هیچ دلیلی باعث می‌شوند که هم کمبود لوازم تحریر پیش بیاید و هم اجناس گران شود.


عرضه اجناس خارجی در بازار

رئیس اتحادیه کتابفروشان یزد با بیان این‌که عمده لوازم تحریر در یزد خارجی است می‌افزاید: هرچند این اجناس همه با فاکتور بوده، مسئولان به عنوان جنس خارجی مظنون به قاچاق روی این کالاها دست می‌گذارند.
مرتضوی درباره افزایش قیمت لوازم تحریر می‌گوید: به دلیل متنوع بودن اقلام و تفاوت قیمت، میزان افزایش قیمت‌ها به طور دقیق مشخص نیست، اما نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد رشد داشته است.


دشواری خرید نوشت‌افزار ایرانی

رئیس اتحادیه کتابفروشان یزد با بیان این‌که لوازم تحریر ایرانی در بازار وجود دارد ولی امکان خرید آن دشوار است می‌گوید: قیمت‌ها افزایش پیدا کرده و امکان خرید اقساطی نیز وجود ندارد.
مرتضوی ادامه می‌دهد: از طرفی، اجناس خارجی را می‌توان به صورت قسطی خریداری کرد و در نتیجه فروشندگان تمایل به تهیه اقلام خارجی لوازم تحریر برای عرضه در مغازه خود دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید