• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 3 شهریور 1397
کد مطلب : 27968
+
-

خداحافظی زودهنگام با مدیران ارشد فارس

50 مدیر فارس تا اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان فرصت کار دارند

گزارش
خداحافظی زودهنگام با مدیران ارشد فارس

محمد شبیری| شیراز- خبرنگار:

سرانجام قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان از سوی نمایندگان مجلس دهم به تصویب رسید؛ قانونی که قرار بود در دوره‌های قبلی مجلس از سوی نمایندگان مطرح و مورد پیگیری قرار بگیرد تا به جوانان کشور میدان داده شود.
براساس این مصوبه؛ برخی از پست‌های مدیریتی که در قانون وجود داشت حذف شدند و البته این مصوبه شامل استانداران و معاونان آنها نیز می‌شود. هرچند آمار دقیقی از مدیرانی که باید از پست‌های دولتی و عمومی خداحافظی کنند، موجود نیست اما به گفته نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی پیش‌بینی می‌شود 1500 مدیر بازنشسته در کشور از مسئولیت‌های فعلی خود خداحافظی کنند. حالا مدتی است که برخی از اصلاح طلبان معتقدند این قانون شامل حال استاندار و معاونان و حتی شامل شهردار تهران هم خواهد شد و اصرار دارند با اجرای این قانون به رای دهندگان بگویند به وعده‌هایی که داده اند، جامه عمل پوشانده اند.


تصویب قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان

نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی به عنوان امضا‌کننده طرح ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان با اعلام این‌که جوان گرایی هدف اصلی تصویب قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان است، می‌گوید: هدف از تصویب این قانون تحقق شعار جوان گرایی است که این موضوع چندی پیش در کمیسیون اجتماعی مجلس با موافقت و امضای 194 نماینده تصویب شد.

«مسعود رضایی» با بیان این‌که طبق ماده 71 قانون خدمات کشوری، برای پیگیری این قانون در صحن علنی مجلس تعیین تکلیف و اصلاحاتی در برخی تبصره‌ها و بندهای آن لحاظ شده است، می‌افزاید: براساس شنیده‌ها با اجرای این قانون استاندار فارس، فرماندار شیراز، مدیر صنعت و معدن و تجارت و مدیر کل راه و ترابری و شهرسازی استان از جمله مسئولانی هستند که دیگر نمی‌توانند در مسئولیت خود باقی بمانند.
رضایی ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد در برخی از مسئولیت‌ها جایگاه افراد به صورت قبیله‌ای و سلیقه‌ای تعیین شده و مورد سوء استفاده قرار گرفته است که با اصلاح این ماده در قانون مدیریت خدمات کشوری، اصلاحاتی نیز انجام شد که پیش‌بینی می‌شود این قانون به زودی ابلاغ شود.


تشریح جزئیات

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که مقوله بحث برانگیز در این قانون اعمال سلیقه برای استفاده از مشاور و درنظرگرفتن جایگاه معاون وزیر برای مشاور است، می‌گوید: جانبازان بالای 50 درصد، آزادگان بالای 3 سال اسارت و فرزندان شهدا از این قانون مستثنی هستند که احتمال دارد تعداد این افراد اندک باشد.

رضایی ادامه می‌دهد: هدف اصلی اجرای این قانون به لحاظ روانی، ایجاد امید و انگیزه برای جوانان و مشارکت بیشتر آنان در رشد و تعالی کشور است.
وی اضافه می‌کند: در بند الف این ماده بحث سران سه قوه شامل رئیس جمهور، رئیس قوه مقننه و رئیس قوه قضاییه مطرح شد که حذف آن تاثیرگذار نبود.
رضایی به تشریح جزئیات می‌پردازد و می‌گوید: قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان در بحث نمایندگان مجلس و معاونان رئیس جمهوری نیز مورد توجه قرارگرفت که در آن چندان تغییری احساس نشد. همچنین طبق بند ج به‌کارگیری بازنشستگان در وزارت اطلاعات تا سقف یک درصد از مجموع نیروهای شاغل رسمی این وزارتخانه در هر رده مدیریتی صرفا در وزارتخانه مذکور مجاز است.


به‌کارگیری معلمان و اساتید بازنشسته

نماینده شیراز با بیان این‌که به‌کارگیری معلمان و اساتید بازنشسته برای تدریس هیچ گونه منعی ندارد، می‌گوید: معلمان و اساتید بازنشسته به صورت حق‌التدریسی مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان نمی‌شوند.
رضایی با تاکید بر این‌که امر آموزش در تمامی کشورها از امور اجرایی است، می‌افزاید: به عنوان مثال فردی که وزیر است می‌تواند به صورت حق‌التدریسی تدریس کند؛ زیرا آموزش خارج از وظیفه و حیطه کاری است.
نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به کمبود 300 هزار معلم در مهر امسال، اضافه می‌کند: در نظام آموزشی کشور با چالش و بحران نیروی انسانی و کمبود معلم روبه‌رو هستیم و در شرایط فعلی یکی از راهکارهای جبران کمبود معلم استفاده از معلمان بازنشسته است.
رضایی تاکید می‌کند: به‌کارگیری بازنشستگان در منصب‌های شغلی به صورت تمام وقت و مستمر ممنوع شده است و استفاده از آنها به عنوان مشاور و در مشاغل پاره وقت هیچ منعی ندارد.


50 مدیر بازنشسته

«علی اکبری» نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که حدود 50 مدیر فارس شامل قانون منع به کارگیری بازنشستگان می‌شوند، می‌گوید: مسئولان و معاونان فارس که مشمول این قانون می‌شوند باید به محض ابلاغ از آن تبعیت کنند.
نماینده شیراز می‌افزاید: این قانون به زودی از سوی شورای نگهبان تصویب و قابل اجرا می‌شود و نمایندگان مردم در مجلس از مسئولان می‌خواهند آن را اجرا کنند.
وی با اشاره به این‌که در کل کشور بیش از1500 نفر در رده‌های مختلف مدیریتی، معاونت و کارمندی بازنشسته‌اند اما همچنان در ادارات حقوق بگیر هستند، اضافه می‌کند: استاندار، فرماندار و تعدادی از معاونان استاندار مشمول این قانون هستند و باید از پست خود خداحافظی کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید