• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 3 شهریور 1397
کد مطلب : 27967
+
-

تاکسی‌های سرگردان

دریافت مجوز از شهرداری اولین‌گام برای نظارت بر تاکسی های اینترنتی عنوان می شود

شهری
تاکسی‌های سرگردان

حمید نصرتی‌قانعی| همدان- خبرنگار:

با آغاز ارائه خدمات خصوصی حمل ونقل عمومی به روش اینترنتی در همدان، این فعالیت اکنون موافقان و مخالفانی در استان دارد. مردم از دریافت خدمات ارزان‌تر از آژانس ها راضی هستند، اما مسئولان شهری معتقدند باید مراکز ارائه خدمات تاکسی اینترنتی از شهرداری مجوز بگیرند. در مقابل، اداره کل صنعت معدن و تجارت می گوید که اتحادیه کسب و کار‌های مجازی به این مراکز مجوز داده و فعالیت آن‌ها قانونی است.


ساماندهی خدمات 

رئیس پلیس راهور استان همدان درباره خبر منتشره شده به نقل از وی در یکی از رسانه‌های استان می‌گوید: در جلسه‌ای مربوط به ساماندهی فعالیت تاکسی های اینترنتی در استان مسایلی مطرح شد که در آن جلسه گفتم مخالف کارکرد این خودرو‌ها نیستیم اما باید ساماندهی شوند و طبق قانون صلاحیت آنان قبل از فعالیت حتما توسط پلیس(پافا) تایید شود. باید رانندگان فعال در این بخش از حوزه‌های مختلف مرتبط با حمل و نقل عمومی استعلام‌های مرتبط را دریافت کنند تا بعدا مشکلاتی در این حوزه برای خانواده‌ها ایجاد نکند.

 
سرهنگ «علی فکری» می‌افزاید: اصلا موضوع متوقف کردن فعالیت این واحد‌های خدماتی در شهر و استان همدان در این جلسه مطرح نشد و فقط تاکید بر ساماندهی تاکسی‌های اینترنتی مبتنی بر قوانین موجود داشتم. همچنان معتقدم که باید این رویه برای فعالیت تاکسی های اینترنتی اجرا شود و کسی نباید بدون داشتن مجوز در این حوزه فعالیت کند. 

پلیس راهور همدان مجوزی برای فعالیت رانندگان و شرکت‌های تاکسی اینترنتی صادر نکرده است. برخی از رانندگان این واحد‌ها حتی گواهینامه پایه 2 ندارند و با گواهینامه پایه 3 به مردم خدمات می‌دهند که غیرقانونی است. پلیس راهور موظف به اجرای ضوابط است و منتظر دریافت دستور‌العمل اجرایی این حوزه هستیم. طبق قانون ساماندهی حمل و نقل عمومی شهر با شهردا‌ری‌هاست. در حال حاضر این تاکسی‌ها مجوز فعالیتی از شهرداری ندارند.


وی ادامه می‌دهد: تاکسی‌های اینترنتی با دریافت مجوز بخشی از حمل و نقل عمومی محسوب می‌شوند و با بروز تخلف بر مبنای قانون با آن‌ها رفتار خواهیم کرد. پلیس راهور تابع قانون است و قوانین جاری در این حوزه را اجرا می‌کند.


صدور مجوز توسط تاکسیرانی

معاون نظارت بر تاکسیرانی و حمل و نقل بار و کالای مدیر عامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری همدان می گوید: ماده‌ ۹  قانون توسعه‌ حمل‌و‌نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت  تاکید دارد که مدیریت حمل‌و‌نقل بار و مسافر در محدوده‌ شهر و حومه‌ آن بر عهده‌ شهرداری‌هاست. تاکنون هیچ یک از  این تاکسی‌های اینترنتی از تاکسیرانی همدان مجوز فعالیت دریافت نکرده است. وقتی سازمان تاکسیرانی برای دریافت کارت شهر تقاضایی را دریافت می‌کند متقاضی را طبق قانون در فرایند خاصی هدایت می‌کند که بر مبنای آن صلاحیت‌های عمومی همه افراد متقاضی قبل از آغاز کار باید تایید شود. در فعالیت رانندگان تاکسی‌های اینترنتی این فرایند طی نشده است.

«میلاد کریمی» اضافه می کند که موضوع ایجاد رقابت و ایجاد نظم شهری با هم کاملا متفاوت است. مخالف ایجاد رقابت در این حوزه نیستیم، اما در حال حاضر کسب و کار تعداد زیادی رانندگان تاکسی در شهر همدان تهدید شده و در‌آمد آن‌ها کاهش یافته است. این رانندگان در همه ساعت‌های شبانه‌روز در گرما و سرما به مردم خدمات می‌دهند. در حالی که تاکسی‌های اینترنتی وظیفه‌ای در این حوزه نسبت به مردم ندارند و هر زمان که دلشان بخواهد کار می‌کنند. هزینه رانندگان تاکسی‌ها برای ارائه خدمات افزایش یافته است. برای بهبود خدمات رانندگان تاکسی و اصلاح برخی رفتار‌های مورد اعتراض مردم هم کلاس‌های آموزشی و توجیحی برگزار و در کنار آن نظارت هم می‌کنیم که مردم راضی باشند.  به گفته وی، اکنون با شناسایی که انجام دادیم 12 واحد تاکسی اینترنتی در همدان با نام‌های مختلف فعالیت دارند.


مجوز دارند

نماینده اداره ‌کل صنعت و معدن و تجارت استان همدان در شورای هماهنگی ترافیک نیز می گوید: ماده 87 قانون نظام صنفی، اجازه دریافت مجوز به تاکسی‌های اینترنتی را از اتحادیه کسب و کار‌های مجازی داده است و این واحد‌ها هم از این طریق به صورت کشوری مجوز‌های لازم را دریافت کرده‌اند. اگر منظور از ساماندهی و نظارت طبق ماده 32 و 9 مدیریت سوخت و حمل و نقل شهری است که شهرداری می‌تواند بر این اساس نظارت خود را انجام دهد و براساس مصوبه هیات دولت در این حوزه نیازی به صدور مجوز توسط آن‌ها نیست. 
«علی سلیمانی» اضافه می کند: مراکز ارائه کننده خدمات تاکسی‌های اینترنتی مجوز‌های خود را بر اساس مواد 90 و 91 نظام صنفی از جایی گرفته‌اند که صلاحیت این کار را  دارد. اگر مردم هم از خدمات این واحد‌ها شکایتی دارند می‌توانند به شماره تماس 124 اعلام کنند. همه تخلف‌ها را رسیدگی می‌کنیم. دستور دادستان کل کشور هم وجود دارد که تاکسی های اینترنتی برای فعالیت مشکلی ندارند.


داشتن مجوز

مسئول یکی از واحد‌های تاکسی اینترنتی در همدان با یا‌دآوری این‌که ما مجوز فعالیت در این حوزه را از اتحادیه کسب وکار‌های مجازی گرفته‌ایم، اظهار می‌کند: هدف از ارائه این خدمات صرفه‌جویی در هزینه و زمان، ایجاد حق انتخاب در نحوه پرداخت هزینه سفر به طور آنلاین یا نقدی، ارائه پشتیبانی ۲۴ساعته برای خدمات، امکان انجام سفر رفت ‌وبرگشت 2 مقصده، امکان انتخاب مدت زمان توقف در مسیر، امکان ذخیره آدرس‌های منتخب در نرم‌افزار، امکان انجام بی‌نهایت سفر رایگان و مانند این‌هاست.  «امین محمدی» که به گفته خودش یک سال است در این حوزه فعالیت می‌کند و قبلا هم مسئول یکی از آژانس‌های شهر همدان بوده است، می‌افزاید: راننده‌هایی که در این حوزه کار می‌کنند باید فرایندی را طی کنند که هویت آن‌ها برای ما محرز شود. جدای از این اگر شکایتی باشد ما به آن رسیدگی می‌کنیم و روش رسیدگی هم مسدود کردن فعالیت آن راننده در نرم‌افزار و سپس سایر بررسی‌های قانونی است. برای ما هم ارائه خدمات مناسب و مطلوب به مردم اهمیت دارد و قطعا اجازه نمی‌دهیم که با تخلف راننده‌ای مشکلاتی برای این فعالیت یا شهروندان ایجاد شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید