• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 3 شهریور 1397
کد مطلب : 27964
+
-

بازارتلفن همراه همچنان در شوک ارزی

افزایش ۳۰ تا ۶۰ درصدی قیمت گوشی همراه باعث کمبود شدید این محصول در بازار شده است

بازار
بازارتلفن همراه همچنان در شوک ارزی

زهرا اشرف‌زاده|  البرز - خبرنگار:

در ماه‌های اخیر و با افزایش و نوسان نرخ ارز در بازار، قیمت کالاهای وارداتی نیز با افزایش روبه‌رو شد، به گونه‌ای که در این بازه زمانی شاهد افزایش قیمت بی‌رویه و کم‌سابقه‌ای در بازار تلفن همراه بودیم. البته با وجود انتشار لیست شرکت‌هایی که از دلار 4200 تومانی برای واردات گوشی موبایل استفاده کرده بودند و باید این کالا را با قیمت ارز دولتی در بازار عرضه می‌کردند، قیمت تلفن همراه کاهش پیدا نکرد و روزبه‌روز بیشتر شد تا جایی که به عنوان مثال یک دستگاه گوشی تلفن همراه با برندی چینی که تا حدود یک ماه پیش قیمتی تقریبا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان داشت، امروز به بیش از 3 میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است و حالا هم مردم و هم فروشندگان در بازار این کالا سردرگم هستند.


برای خرید تلفن همراه دست نگه دارید

یکی از فروشندگان تلفن همراه به مردم توصیه می‌کند فعلا گوشی نخرند، چراکه در روزهای آینده وضعیت بهتر می‌شود. «پوریا مختاری» می‌افزاید: اکنون دیگر ارز دولتی برای واردات گوشی اختصاص پیدا نمی‌کند و بخشی از این نوسان قیمت به این دلیل است، اما توصیه می‌شود فعلا گوشی تلفن همراه نخرید. وی ادامه می‌دهد: ما شنیده‌ایم حدود ۱۳۰ هزار تلفن همراه که با ارز دولتی وارد شده بود و ‌اکنون توقیف شده است، به زودی رفع توقیف و در بازار با همان نرخ ارز دولتی عرضه می‌شود که سبب کاهش قیمت خواهد شد؛ بنابراین مردم بهتر است فعلا دست نگه دارند تا اوضاع بهتر شود. مختاری درباره نقش فروشندگان در این گرانی‌ها می‌گوید: افزایش قیمت گوشی هیچ ارتباطی به فروشندگان ندارد و آنها تنها نمایندگان فروش شرکت‌‌های واردکننده‌‌ای هستند که لیست قیمت را در اختیار دارند و بر اساس آن کالای خود را به مردم می‌فروشند.


   بازار سردرگم

یکی دیگر از فروشندگان اما برخلاف صحبت‌های همکارش می‌گوید: مشخص نیست چه اتفاقی برای این بازار می‌افتد، چراکه پیش از این نیز بسیاری از شرکت‌ها ارز دولتی گرفته بودند، اما تاثیری در قیمت و بازار تلفن همراه نداشت. دستگاه‌های نظارتی باید با جدیت به بازار ورود پیدا کنند و اجازه ندهند عده‌ای سودجو منافع شخصی خود را ببینند. «مرتضی کیانی» می‌افزاید: وضعیت واقعا خراب است، خرید و فروش نسبت به 2 ماه پیش ۵۰ درصد کاهش داشته و به حداقل رسیده است. 

وی ادامه می‌دهد: علاوه بر کمبود کالا، قدرت خرید مردم نیز با افزایش نرخ ارز، کمتر شده و این روزها میزان فروش موبایل در بازار نسبت به 2 ماه پیش نصف شده است. همچنین انتقال موبایل از گروه کالایی درجه یک به درجه ۳ نشان داد که دولت عملا اهمیتی برای واردات این کالا قائل نمی‌شود. 

کیانی با بیان اینکه این روزها مردم بیشتر به دنبال تعمیر گوشی هستند، می‌گوید: اگر گذری به مغازه‌ها و پاساژهای تلفن همراه داشته باشید، می‌بینید که بسیاری از مردم علاقه دارند به جای خرید مدل‌های جدید تلفن همراه، گوشی‌های قدیمی خود را با تعمیر یا تعویض قطعه معیوب همچنان حفظ کنند تا بلکه از هزینه‌های خود کم کنند؛ در حالی که در زمانی نه چندان دور، همین آدم‌ها دنبال تازه‌ترین مدل عرضه‌شده گوشی در بازار بودند.


کسبه در خطر ورشکستگی

رئیس اتحادیه تجهیزات مخابراتی مرکز استان با بیان اینکه بازار موبایل شرایط آشفته‌ای دارد، می‌گوید: وضعیت صنف فروشندگان موبایل در کل کشور مناسب نیست، گوشی تلفن همراه در بازار موجود نیست و پیش‌بینی من این است که اگر به همین صورت پیش برود، نیمی از کسبه مغازه‌های خود را جمع می‌کنند و به ورشکستگی می‌افتند.
«محمدمهدی غفوریان» می‌افزاید: اجناسی که از محتکران کشف شده در بازار نیست و به بازار تزریق نمی‌شود و کمبود کالا در این حوزه وجود دارد.

وی ادامه می‌دهد: نمایندگی‌های فروش تلفن همراه به صورت نمادین چند عدد گوشی می‌فروشند و بعد از آن به مشتریان اعلام می‌کنند که تمام کردیم البته این وضعیت با تزریق گوشی به بازار قابل مدیریت است. غفوریان اضافه می‌کند: میزان گوشی همراه در بازارهای کشور نسبت به قبل از مشکلات ارزی، ۸۰ درصد کاهش پیدا کرده است.
رئیس کمیته تخصصی تلفن همراه کشور با اشاره به عواملی که باعث به وجود آمدن این شرایط شده‌اند می‌گوید: مورد اولی که در بازار موبایل مشکل ایجاد کرده به اقدام شرکت‌های وارد‌کننده برمی‌گردد، ۳۰ شرکت برای واردات موبایل از دولت ارز 4200 تومانی دریافت کرده‌اند اما بسیاری از این شرکت‌ها یا گوشی وارد نکرده و یا گوشی‌های وارداتی را احتکار کرده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: مورد دوم به تصمیم جدید دولت برای محدودیت اختصاص ارز به گوشی بازمی‌گردد. بر این اساس ارز دولتی فقط به گوشی‌هایی با قیمت کمتر از یک میلیون تومان تعلق گرفته است و گوشی‌های با قیمت بالاتر باید با ارز آزاد وارد شود. غفوریان می‌افزاید: این موارد باعث کمبود شدید تلفن همراه در بازار شده است و می‌توان گفت نسبت به پیش از نوسان ارز و ایجاد شرایط فعلی، تعداد تلفن همراه در بازار با افت ۸۰ درصدی مواجه شده است.


   افزایش قیمت تلفن همراه

رئیس کمیته تخصصی تلفن همراه کشور با بیان اینکه رجیستری هم باعث افزایش ۱۵ درصدی قیمت تلفن همراه شده است، می‌افزاید: در مجموع، قیمت موبایل با افزایش ۳۰ تا ۶۰ درصدی همراه بوده است.
«محمدمهدی غفوریان» ادامه می‌دهد: تصمیم دولت برای اختصاص ارز به گوشی‌های ارزان‎‌تر می‌تواند به عنوان یک مسکن مقطعی عمل کند اما نبود گوشی در بازار مشکل بزرگی است و اگر دولت برای این موضوع تصمیم جدی نگیرد، قطعا با مشکل مواجه خواهیم شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید