• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 3 شهریور 1397
کد مطلب : 27962
+
-

تبیین استراتژی و تعیین خط مشی مصرف آب


هیوا ولدبیگی |  کارشناس انرژی:


مدیرعامل شرکت آبفای کردستان گفته است «میزان مصرف آب در شهرهای کردستان طی سال گذشته ۷۶ میلیون متر مکعب بوده است که حدود 4 درصد رشد نشان می‌دهد. با توجه به خشکسالی‎ها و محدودیت منابع آب و کاهش سرانه آب تجدیدپذیر و افزایش جمعیت، مردم کردستان باید در رعایت بیشتر صرفه‎جویی و مدیریت مصرف اهتمام کنند».  در زمینۀ  اصلاح الگو و دستیابی به مصرف بهینه، تبیین استراتژی و تعیین خط مشی مهم است و لازمۀ دستیابی به آن، حرکتی حساب شده از سوی مسئولان و آحاد جامعه است. 

از این‌‌ رو باید همه این اصل را ضروری بدانیم و در راستای رسیدن به این اصل مهم برنامه‌ریزی کنیم. یکی از پیش‌نیازها برای رسیدن به نتیجه مطلوب، زمینه‌سازی ذهنی و اجتماعی و آموزش اقشار جامعه است. هر فرد جامعه باید در فعالیت‌های خود در مسیر مصرف بهینه منابع انرژی حرکت کند تا به اهداف تعریف شده در سند چشم انداز بیست ساله نظام نائل شود تا شکوفایی در همه ابعاد ملی تحقق یابد. بدون رواج عادت به این کار و طراحی و تأمین الزام‌های آن راه به جایی نخواهیم برد. چون اصلاح الگوهای مصرف در استان ناگهانی یا با صدور یک دستورالعمل و بخشنامه، عملی نخواهد شد. جلب مشارکت مردم و افزایش آگاهی‌‌های آنان به مصرف صحیح امکانات و منابع، از دیگر راهکارها در مسیر اصلاح الگوی مصرف است.

اصلاح الگوی مصرف در جامعه، شدنی است و هر یک از اعضای جامعه با مشارکت و ملزم کردن خود به مصرف درست منابع، نقش مؤثری در رشد و شکوفایی جامعه ایفا می‌کند.   اصلاح نظام آموزشی کشور، به گونه‌ای که هر چه سطح آموزش بالاتر رود، اطلاع و شناخت بیشتری در خصوص درک و ضرورت اصلاح الگوی مصرف در جامعه حاصل شود، ضروری است. همچنین ارائه الگوی آموزشی مناسب و اصولی به مردم از طریق سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی، به خصوص رسانه‌ ملی باید مد نظر باشد. بهره‎گیری از برنامه‎های تلویزیونی و رسانه‎ای در راستای اصلاح الگوی مصرف، گنجاندن برنامه اصلاح الگو در برنامه توسعۀ اقتصادی و مصوبه‌ های دولت برای تحقق منویات رهبری نظام، تغییر در فرهنگ مصرف کنونی و ضدارزش نشان دادن مصرف‎گرایی بی رویه بر اساس ارزش ها و آموزه‌های دینی، ارائه الگوی مصرفی مناسب عملی، اعم از اداری و خصوصی مسئولان و زمینه مناسب برای ناپسند جلوه دادن مصرف گرایی و تجمل پرستی با آگاه کردن و تعمیق بینش و بصیرت سیاسی و اسلامی مردم، می‌تواند از دیگر راهکارهای مطرح در این زمینه به شمار آید.

در راستای تحقق اصلاح الگوی مصرف، ضروری است از تجربه همۀ مردم و همه ظرفیت‌ها برای شکوفایی، استفاده کافی شود و با ترویج عادت‌های مطلوب، مدیریت قوی، طراحی ساز و کار جلب مشارکت مردم و با اتکا به دانشمندان جوان و فرهیخته‌ ، گامی اساسی در راه توسعه اقتصاد برداشت. اصلاح الگوی مصرف که به معنی نهادینه کردن روش صحیح استفاده از منابع انرژی در هر کشور است، موجب ارتقای شاخص‌‌های زندگی و کاهش هزینه‌‌ها شده است و زمینه گسترش عدالت در جامعه را فراهم خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید