• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 3 شهریور 1397
کد مطلب : 27961
+
-

ایجاد بازارچه های صنایع دستی

کمیل میلادی|  سنندج-خبرنگار :

استان صنایع‌دستی و آثار تاریخی بسیاری با شهرت جهانی دارد. با وجود این، همچنان به دلیل ورود واسطه‌ها به این بخش شاهد رکود بازار صنعتگران این حوزه هستیم.  گفت‌وگوی همشهری را با «حمید میمنت‌آبادی» محقق، تاریخدان و کارشناس صنایع‌دستی در این زمینه می‌خوانید. 

چه آثار تاریخی در کردستان وجود دارد؟ 

در استان بیش از هزار و ۵۲۰ اثر تاریخی شناسایی شده که شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی است. همچنین ۸۷۲ اثر از این تعداد شامل ۷۷۳ اثر غیرمنقول (آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، ۲۰ مورد میراث طبیعی، ۵۶ مورد میراث معنوی و 23 مورد میراث منقول در فهرست آثار باستانی کشور به ثبت رسیده است.  همچنین در بسیاری از مناطق روستایی نیز شاهد فعالیت صنعتگران مختلفی هستیم که به صورت خانگی در زمینه بافت فرش، گلیم، چرم‌دوزی، سفال و ده‌ها نمونه دیگر فعالیت دارند. 

چه راهکارهایی برای توسعه و حفظ میراث کهن در استان وجود دارد؟ 

بسیاری از آثار قدیمی و تاریخی استان که شامل نسخ خطی، اشیای زینتی، کتیبه، سنگ‌نوشته، مجسمه، ظروف فلزی و نمونه‌های دیگر از طریق افراد سودجو کاوش و روانه کشورهای بیگانه می‌شود. 
ضرورت دارد برای جلوگیری از خروج میراث ماندگار استان این آثار توسط میراث فرهنگی و باستان‌شناسان کاوش شود و برای نگهداری و حفظ پیشینه کهن در اختیار موزه‌های کشور قرار گیرد. همچنین با ایجاد بازارچه‌های استانی و محلی می‎توان زمینه درآمدزایی و معرفی صنایع‌دستی مناطق مختلف کشور را فراهم ساخت و صنعتگران در حوزه تولید می‎توانند تبادل بیشتری با هم داشته باشند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید