• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 28 مرداد 1397
کد مطلب : 27539
+
-

افزایش ظرفیت تولید برق در اوج مصرف تابستانی

با بهره‌برداری از واحد گازی نیروگاه سیکل ترکیبی کاسپین، 307مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شد و ظرفیت اسمی تولید برق ایران از مرز 79هزار مگاوات گذشت.
به گزارش خبرنگار همشهری، در روزهایی که مصرف برق رکوردهایی بین 50هزار تا 55هزار مگاوات را به‌جا می‌گذارد و هنوز روزهای پیک مصرف در تابستان 97 را سپری می‌کنیم، افزایش ظرفیت تولید برق کشور به طور محسوس در افزایش پایداری شبکه برق مؤثر است. 

افتتاح رسمی واحد گازی نیروگاه سیکل ترکیبی کاسپین در غرب مازندران که در سفر اخیر رضا اردکانیان -وزیر نیرو- به استان مازندران صورت گرفت، اتفاق خوبی برای منطقه غرب مازندران، خطه شمال کشور و همچنین شبکه برق سراسری ایران بود. با بهره‌برداری از این واحد، 307مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شد و ظرفیت اسمی تولید برق ایران از مرز 79هزار مگاوات گذشت. با افزایش ظرفیت تولید برق ایران در روزهایی که گاهی افزایش مصرف برق در ساعات پیک به مرز برابری با ظرفیت عملی تولید برق می‌رسد، شاهد ارتقای سطح پایداری شبکه برق غرب مازندران، شبکه برق استان مازندران و شبکه برق کشور هستیم.

به گفته وزیر نیرو، «پرونده خاموشی‌های تابستان امسال بسته شد و از ۱۹ مرداد‌ماه خاموشی نداشته‌ایم.» با وجود افتتاح رسمی واحد گازی نیروگاه سیکل ترکیبی کاسپین در روز 24مردادماه، این واحد نیروگاهی ابتدای‌ماه جاری با شبکه سراسری برق کشور سنکرون شده بود و در این مدت، نقش خود را در تأمین برق روزهای میانی تابستان و توقف خاموشی‌های تابستان امسال ایفا کرده است. وقتی به زمانبندی اجرا و بهره‌برداری از پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی کاسپین نگاه می‌کنیم، اهمیت بهره‌برداری از واحد گازی آن در میانه پیک تابستان 97 بیشتر مشهود می‌شود؛ زیرا طبق برنامه زمانبندی، این واحد نیروگاهی 5‌ماه زودتر از موعد مقرر وارد مدار بهره‌برداری شده که این مسئله، از تعامل بخش خصوصی سرمایه‌گذار، پیمانکاران، شرکت تولید برق نیروی حرارتی و مجموعه مدیریتی وزارت نیرو حکایت دارد. نیروگاه سیکل ترکیبی کاسپین علاوه بر اینکه در زمان نیاز تابستانی به کمک شبکه برق کشور آمد، ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی نیز دارد که یکی از این ویژگی‌های منحصربه‌فرد، بهینه‌سازی‌ فضای ساخت نیروگاه است.

این خبر را به اشتراک بگذارید