• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 28 مرداد 1397
کد مطلب : 27496
+
-

شرایط اقتصادی، مانع توقف تولید خودروهای تک ستاره شد

با گذشت 5‌ ماه از مصوبه وزارت صنعت در دولت یازدهم مبنی بر توقف تولید خودروهای تک‌ستاره از ابتدای سال 97،تازه‌ترین گزارش ارزشیابی کیفی خودروهای داخلی در خرداد‌ماه امسال حاکی از تداوم تولید 4خودروی وانت، یک خودروی سواری و یک کشنده تنها با یک ستاره کیفی است.
این آمار نشان می دهد مصوبه وزارت صنعت برای توقف تولید این خودرو ها اجرا نشده است. با اشکان گلپایگانی، مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گفت‌وگو کرده‌ایم.

علت اجرا نشدن مصوبه وزارت صنعت برای توقف تولید خودروهای تک ستاره از ابتدای امسال چیست؟

توقف تولید خودروهای تک ستاره از ابتدای امسال برای ارتقای کیفیت این خودروها در قالب هدف‌گذاری وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح شد و شرکت بازرسی تنها شاخص‌های کیفی تولید این خودروها را رصد می‌کند. پیش‌فرض این مصوبه آن بود که خودروسازان با ارتقای سطح تولید حداقل 2ستاره کیفیت را به‌دست آورند و در غیر این صورت تولید اینگونه خودروها را متوقف کنند. خوشبختانه با این مصوبه، کیفیت برخی خودروها ارتقا یافت و تعداد خودروهای تک‌ستاره از ابتدا تا انتهای سال96 به‌شدت کاهش یافت.
وزارت صنعت نیز در سال96 برای ارتقای کیفیت، فشار زیادی به‌خودروسازان آورد اما به‌رغم این اقدامات با پایان سال96 هنوز هم برخی خودروهای تک‌ستاره تولید می‌شود که این موضوع به سیاست وزارت صنعت برمی‌گردد که چه برخوردی با این خودروسازان داشته باشد. اما به‌دلیل شرایط سیاسی و اقتصادی مانند تحریم‌ها و تفاوت نرخ ارز، مشکلات خودروسازان در تأمین قطعات و مواد اولیه تولید و... فشاری که انتظار می‌رفت وزارت صنعت برای توقف تولید این خودروها به‌ خودروسازان وارد کند، کمتر شد. با این شرایط شاید وزارت صنعت نخواست چالش جدیدی را با توقف تولید اینگونه خودروها برای خودروسازان ایجاد کند.

با این شرایط احتمال تحقق شاخص‌های کیفی امسال خودرو تا چه حد است؟

هدف‌گذاری سال97سختگیرانه‌تر شده است زیرا خودروسازان متناسب با تثبیت یا ارتقای کیفیت نمره منفی دریافت می‌کنند که خروجی آن تعداد ستاره‌های کیفی خودروها خواهد بود. در سال‌جاری علاوه بر هدف‌گذاری کیفی ممنوعیت تولید خودروهای تک‌ستاره توسط وزارت صنعت، هدف‌گذاری در زمینه کاهش امتیازات مرتبط با ایرادات هم برای گروه‌های مختلف قیمتی خودروهای داخلی مدنظر قرار گرفته و به نوعی این شاخص‌ها سختگیرانه‌تر شده‌است و شورای رقابت نیز میزان تغییرات کیفی و نمرات منفی را به‌عنوان یکی از شاخص‌های تعیین قیمت خودروهای داخلی در نظر می‌گیرد.

به‌نظر شما کندی روند ارتقای کیفی خودروهای داخلی تا چه حد ناشی از مشکلات فنی، هزینه‌بر بودن یا سود شرکت‌های خودروسازی در تداوم تولید و عرضه اینگونه خودروهاست؟

اعتقاد چندانی به هزینه‌بر بودن ارتقای کیفی خودروهای داخلی ندارم زیرا خودروسازان نیز چندان علاقه‌مند به تولید و عرضه خودروهای بی‌کیفیت نیستند و ارتقای کیفی برخی خودروهای تک‌ستاره نیز حاکی از تمایل خودروسازان به بهبود کیفیت محصولاتشان است اما برخی مشکلات، موجب کندی روند بهبود کیفیت خودروهای داخلی شده است. مشکلات کیفی دست و پاگیر ناشی از تأمین قطعات، عوامل مرتبط با طراحی خودرو و زیرساخت‌های تولید مانند قالب‌های قطعات، مواردی است که تغییر آن به‌سادگی اتفاق نمی‌افتد و از سوی دیگر انجام تغییرات اساسی برای تولید همان خودروها توجیه اقتصادی ندارد؛ به‌همین دلیل تضادی در ذهن خودروسازان ایجاد شده که روند ارتقای کیفی خودروهای مذکور را طولانی کرده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید