• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 28 مرداد 1397
کد مطلب : 27466
+
-

مهاجران« خامسان»

وارد شدن فاضلاب روستا به رودخانه فصلی، آلودگی‌های ناشی از زباله‌های خانگی و نبود کشتارگاه صنعتی از مشکلات خامسان است

روستا
مهاجران« خامسان»

روح الله زرین| کامیاران-خبرنگار :


خامسان روستایی در ۳۵کیلومتری کامیاران است. وجود دشت‌های حاصلخیز، رودخانه گاورود و منابع آبی غنی که از کوهستان‌های آن جاری می‌شود به کشاورزی و دامپروری این منطقه رونق بخشیده است. با وجود این، در چند سال اخیر شاهد مهاجرت نیمی از جمعیت این روستا به شهرهایی مانند تهران بوده‌ایم. این در حالی است که قدمت خامسان به هزاره پنجم پیش از میلاد مسیح می‎رسد. قلعه‎های تاریخی و کتیبه‌های برجامانده گواهی بر قدمت این منطقه چندهزارساله است. 


معرفی روستا 

دهیار خامسان می‌گوید: این روستا دارای ۷۰۰ خانوار با جمعیت هزارو۶۴۰ نفر است. به دلیل نبود درآمد پایدار و شغل مناسب در چند سال اخیر شاهد مهاجرت بیش از هزار نفر از جمعیت ۲هزارو۶۴۰ نفری این روستا به تهران بوده‌ایم. این افراد مهاجر به مشاغلی مانند کارگری و فعالیت در پایانه‌های مسافربری این کلان‌شهر کشور می‎پردازند.«عزت‎الله مرادی» می‎افزاید: طرح‎های هادی از ۲۴ سال پیش در خامسان با انجام گازکشی اجرا شد. ادامه این پروژه‌های عمرانی نیز از سال ۹۴ به مرحله اجرا درآمد.

مرادی می‌گوید: یک رودخانه فصلی از میانه این روستا عبور کرده است. برای جلوگیری از رانش زمین و تثبیت واحدهای مسکونی حاشیه رودخانه، ۲۰۰ متر دیوار حائل ایجاد شده است و ضرورت دارد ۴۰۰ متر دیوار بتنی و سنگ‌چینی نیز ایجاد شود.

دهیار خامسان ادامه می‎دهد: برای نوسازی معابر روستا در ۳ سال اخیر حدود ۲هزار متر سنگفرش ایجاد شده است. همچنین در سال گذشته ۶ هزار متر‌مربع عملیات عمرانی در خامسان انجام شد. 
مرادی می‌افزاید: ۱۴۱ میلیون تومان اعتبار برای انجام عملیات عمرانی در سال گذشته از محل اعتبار دهیاری هزینه شده است. در این زمینه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کامیاران نیز ۳۱۰ میلیون تومان هزینه کرده است. 
دهیار خامسان می‌گوید: ۶ هزار متر از معابر این روستا آسفالت شده است. در مجموع، از زمان اجرای طرح هادی در 2 دهه اخیر بیش از ۱۸ هزار متر از فضاهای عمومی خامسان آسفالت شده است.  


اجرای طرح‌های عمرانی
 
رئیس شورای اسلامی روستای خامسان می‌گوید: این روستا دارای بافت مسکونی چندین هکتاری است. بر همین اساس خامسان دارای ۱۰ خیابان اصلی با عرض ۸ تا ۱۲ متر است. همچنین ۶۰ کوچه با عرض ۴ تا ۶ متر در روستا ایجاد شده است.
«رضا مرادی» ادامه می‎دهد: تکمیل پروژه دیوارکشی خانه‎های اطراف رودخانه فصلی روستا نیازمند اعتبار مالی ۳۰۰ میلیون تومانی است. همچنین یک میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد سنگفرش و جدول‌گذاری برای هدایت آب‎های سطحی معابر نیاز است. 

وی می‌افزاید: فاضلاب روستا وارد رودخانه فصلی می‌شود که علاوه بر آلودگی‌های ‌زیست‌محیطی موجب از بین رفتن آبزیان، ایجاد بوی نامطبوع و ده‎ها مشکل دیگر برای ساکنان شده است. این در حالی است که طرح مطالعاتی ایجاد تصفیه‌خانه صورت گرفته و اجرای آن نیازمند حمایت مالی است.مرادی می‌گوید: ۳ هزار متر لوله‌گذاری زیرزمینی معتبر در خامسان انجام شده است. ۱۲۵۰ متر آن را بنیاد مسکن و ۷۵۰ متر آن را دهیاری انجام داده و هزار متر آن نیز به از محل خودیاری ساکنان روستا انجام شده است.
رئیس شورای اسلامی خامسان می‌افزاید: زباله‌های خانگی این روستا از طریق یک دستگاه تراکتور قدیمی جمع‌آوری و در ۳کیلومتری روستا، در فضایی ۷۰۰متری، پس از سوزاندن در خاک دفن می‌شود. برای کاهش آلودگی‌های ناشی از زباله‌های خانگی نیازمند خودرو حمل استاندارد و حصارکشی اطراف محل دفن زباله هستیم.
مرادی می‌افزاید: هیچ کمبودی در زمینه درمان و آموزش در خامسان وجود ندارد. سال گذشته در این روستا یک درمانگاه مجهز به داروخانه، آزمایشگاه، دندان‌پزشکی و پزشک متخصص به صورت خیرساز به بهره‎برداری رسیده است. 


مهاجرت برای درآمد پایدار 

رئیس شورای اسلامی خامسان می‌گوید: این روستا ظرفیت دامپروری، کشاورزی و باغداری را در کنار تولید صنایع‌دستی دارد. با این حال، به دلیل فصلی بودن چنین مشاغلی شاهد مهاجرت روستاییان به شهر هستیم‌.مرادی ادامه می‌دهد: به طور میانگین از هر خانوار این منطقه ۲ نفر به صورت دائم مهاجرت کرده‌اند و در شهر زندگی می‌کنند. بیشتر این افراد به مشاغل کاذب مانند کارگری روزمزد و فعالیت در پایانه‌های مسافربری می‌پردازند.
وی می‌افزاید: درآمد هر مهاجر در تهران ماهیانه ۲ میلیون تومان است که به صورت دائم وجود دارد، در حالی که ساکنان خامسان درآمد مالی مشخصی در طول سال ندارند. آنها فقط از طریق کشاورزی و دامپروری توان تامین خوراک خود را دارند.
مرادی اضافه می‌کند: هر روستایی دارای فضای مناسب خانگی برای پرورش انواع دام است که در‌صورت دریافت تسهیلات کم‌بهره می‌تواند دامپروری مکانیزه ایجاد کند. این مساله موجب تامین لبنیات و گوشت مورد نیاز پروتئینی‌های شهر می‌شود. در نتیجه درآمدزایی پایدار صورت می‌گیرد. ادامه این روند کاهش مهاجرت را در طولانی‌مدت به همراه دارد.
مرادی بیان می‌کند: کشت جایگزین محصولات جالیزی و کشاورزی می‌تواند رونق را در این زمینه به همراه داشته باشد، چراکه برداشت تک‌محصولی‎ها مانند گندم، جو، نخود و عدس تنها در یک ماه از سال انجام می‎شود. این در حالی است که با جایگزین کردن این محصولات با محصولات جالیزی و بوته‌ای مانند خیار، گوجه فرنگی، هویج و توت‎فرنگی کارآفرینی چندماهه برای بیشتر اعضای خانواده‎ها ایجاد می‌شود.
وی ادامه می‎دهد: توسعه اقتصادی روستاها و کاهش مهاجرت نیازمند حمایت دستگاه‎های اجرایی و اجرای طرح‎های عمرانی، رفاهی، معیشتی و همچنین پرداخت تسهیلات کم‌بهره کارآفرینی است.


کشاورزی روستا 

یکی از ساکنان روستای خامسان می‌گوید: بیش از ۱۵۰ خانوار این روستا در زمینه دامپروری فعالیت دارند. همچنین ۸ هزار رأس انواع دام در این روستا پرواربندی شده است.«محمدباقر مرادی» ادامه می‎دهد: به دلیل این‎که کشتارگاه صنعتی و مکانیزه در این منطقه وجود ندارد، دام‌ها به صورت سنتی کشتار و روانه بازار مصرف می‌شود. وی می‌افزاید: همچنین بیشتر داد و ستد در زمینه دام با دامداران شهرستان سنقر در کرمانشاه انجام می‌شود.مرادی می‌گوید: ۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی در خامسان وجود دارد که ۲هزار هکتار آن دیم است و هزار هکتار آن به صورت آبی کشت می‌شود‌. 
وی ادامه می‎دهد: شیوه کشت بسیاری از محصولات کشاورزی این منطقه به صورت سنتی و کشت غرقابی است. این روند موجب هدررفت آب در سطح گسترده‌ای شده است. همچنین عمده محصولات کشاورزی این منطقه گندم، جو، نخود و عدس است. محصولات باغی مانند انگور، گردو، شلیل و زردآلو نیز به صورت عمده از باغ‌های آن برداشت می‌شود. 


جاذبه‎های گردشگری خامسان 

یکی از ساکنان خامسان می‌گوید: با توجه به قلعه‌ها و سنگ‌نگاره‌های قدیمی روستا، قدمت خامسان به هزاره پنجم قبل از میلاد مسیح می‌رسد. همچنین وجود غارهای قدیمی در حاشیه روستا نشان‌ از قدمت آن دارد.
«وریا مرادی» ادامه می‎دهد: کوه زیبای «قه‌لای زال»، «دشت سه‌رکیه»، «خران»، تفرجگاه «وشکه‌ول»  و سد گاوشان از جاذبه‌های طبیعی خامسان هستند. همچنین قلعه تاریخی چندهزارساله نیز از جاذبه‎های گردشگری این منطقه است.

این خبر را به اشتراک بگذارید