• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 28 مرداد 1397
کد مطلب : 27469
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/O6ZL
+
-

رانندگی سخت در خیابان‌های باریک

یکطرفه شدن برخی خیابان‌ها در تبریز، موجب تشدید ترافیک و معطلی فراوان شهروندان شده است

رانندگی سخت در خیابان‌های باریک

سیدرضا حسینی‌زاده|  تبریز – خبرنگار:


اگر مسافری باشید که به تبریز سفر می‌کنید یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که شما را ‌‌درگیر می‌کند ترافیک کلافه‌کننده در خیابان‌‌های کم‌عرض این شهر است. شهروندان تبریزی هم ‌‌گویا سال‌هاست با این مشکل خو گرفته‌اند و هر روز باید ساعت‌ها در خیابان‌‌های کم‌عرض شهر معطل شوند. معضلی که برای حل آن چار‌ه‌ای جز تغییر این وضعیت نیست. در این خیابان‌های کم‌عرض،‌ ‌‌رانندگی ‌‌به جز در ساعات پایانی شب بدون‌دردسر و ترمز‌های پی‌در‌پی نیست. اتوبوس‌های شرکت واحد، تاکسی‌ها و خودرو‌های خدمات‌رسان هم ‌‌از همین معابر برای رفت و آمد استفاده می‌کنند و این معضل گریبانگیر همه اقشار جامعه است. در روز‌های باقیمانده به پایان تابستان و حضور ‌مسافران این مشکل بیشتر خود را نشان داده ‌‌و با افزایش تعداد خودروها رانندگی در تبریز به کابوسی برای شهروندان مبدل شده است.


خیابان کم‌عرض اما پرتردد طالقانی تبریز

یکی از شهروندان خیابان طالقانی تبریز می‌گوید: این خیابان که حدود یک کیلومتر طول دارد، در مرکز شهر قرار دارد و به 2 بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود. عرض خیابان کمتر از 24 متر است که با احتساب 2 پیاده‌رو دو متری در هر طرف و پارک خودروها در این خیابان عرض آن به کمتر از 10 متر هم می‌رسد و با این اوضاع تنها 2 خودرو به صورت رودرو در آن می‌توانند حرکت کنند و اگر راننده‌ای قصد سبقت از دیگری را داشته باشد عملا راهی جلوی خود نمی‌بیند. بارها اتفاق افتاده که یک خودرو با سبقت از دیگران موجب راه‌بندان در مسیر روبه‌رو شده است و در دو طرف خیابان مشکلات زیادی را برای تردد ایجاد کرده است.

«محمود دانیالی» می‌افزاید: حدود 50 سال است در این منطقه ساکن هستم و به‌خوبی به یاد دارم که چند دهه قبل طرح تعریض این خیابان از سوی شهرداری مصوب شده بود. حتی به مغازه‌‌های کناری دو سوی خیابان اطلاع داده شد که برای تعیین وضعیت مغازه خود به شهرداری مراجعه کنند، اما در عمل تاکنون اتفاقی رخ نداده و این در حالی است که وضعیت ترافیک چند دهه قبل با امروز بسیار متفاوت است. این شهروند تبریزی ادامه می‌دهد: چند سالی است که این خیابان از سمت چپ یکطرفه شده و تنها خودرو‌های خدمات‌رسان، تاکسی و اتوبوس می‌توانند از سمت چپ حرکت کنند و دیگر خودروها اجازه تردد در این مسیر را ندارند. البته این تصمیم کمک چندانی به اصلاح وضعیت ترافیک نکرده‌ ‌بلکه بار ترافیکی از سمت چپ خیابان به سمت راست منتقل شده ‌و سمت چپ خالی از خودرو است و در سمت راست ترافیک چند‌صد‌متری تشکیل می‌شود.


کلافگی در 17 شهریور 

یکی از کسبه خیابان 17 شهریور تبریز که به شغل فروشندگی لوازم طبی مشغول است، می‌گوید: ترافیک در این خیابان همراه دایمی شهروندان، رانندگان و کسبه محل است. این ترافیک مستمر که فقط در روز‌های تعطیل و ساعات یک بامداد تا 6 صبح وجود ندارد، موجب شده است‌ کسب و کارمان از رونق بیفتد و شهروندانی که به وسایل طبی نیاز دارند از طریق فروشگاه‌‌های دیگر در ولیعصر یا آبرسان اقدام کنند.
«نجف باقرپور» ادامه می‌دهد: این خیابان با مشکل دایمی پارک دوبل مواجه است که بر مشکل کم عرض بودن خیابان افزوده می‌شود و موجب شده نتوان در این مسیر رانندگی کرد. به طور معمول برای طی مسیر 500 متری چهارراه 17 شهریور تا چهارراه شهید قاضی نیم ساعت باید در ترافیک ماند.


خیابان دارایی‌، پارکینگ دائمی خودروها 

«محمود طالبیان» از کسبه خیابان دارایی است و این خیابان کم‌عرض را پارکینگ دائمی خودروها می‌داند. او می‌گوید: از ساعت 11 تا 6 عصر، تردد در این خیابان عملا غیرممکن است و خودرو‌هایی که وارد این خیابان می‌شوند معمولا برای انجام کار‌های تجاری و خرید و فروش، خودروهایشان را در دو سوی خیابان کم عرض 10 متری رها می‌کنند و به دنبال کار خود می‌روند.
طالبیان ادامه می‌دهد: تنها معبری 2 متری برای عبور خودروها در این خیابان باقی می‌ماند که اگر چرخ‌‌های باربری دستی اجازه دهند، خودروها می‌توانند از این مسیر به زحمت عبور کنند. بارها اتفاق افتاده که خودروها در این مسیر به علت تنگی معبر با هم برخورد کرده‌اند که موجب مشاجره بین رانندگان و افزوده شدن ترافیک شده است.
این شهروند تبریزی با بیان این‌که تدبیر مسئولان برای بازگشایی ادامه خیابان دارایی در دارایی دوم و سوم موجب افزوده شدن ترافیک شده است، اظهار می‌کند: جالب این است‌که خیابان‌های جدید هم عرض کافی ندارند و بار ترافیکی این خیابان‌ها به خیابان‌های قبلی منتقل شده است.


مسیر‌گشایی در اولویت شهرداری تبریز

شهردار تبریز درباره انتقاد و گلایه‌ شهروندان از مشکلات خیابان‌های کم‌عرض این شهر می‌گوید: با مطالعاتی که در مناطق مختلف شهری تبریز انجام شده مسیرگشایی در هر 10 منطقه شهری مورد توجه قرار دارد اما با توجه به کم‌عرض بودن خیابان‌های مرکزی تبریز اولویت با مناطقی است که در این مسیر قرار دارند و برای مسیرگشایی در مرکز شهر اقدام می‌شود.

«ایرج شهین باهر» با اشاره به مسیرگشایی‌‌های انجام شده در خیابان‌های پاستور جدید، 17 شهریور و منطقه میار‌میار می‌گوید: هرچند‌‌ با شهروندان در زمینه معطلی در ترافیک هم‌نظر هستیم اما اگر این مسیرگشایی‌‌های یکی دو سال اخیر اتفاق نمی‌افتاد ترافیک مرکزی تبریز با توجه به افزایش خودروها باز هم بیشتر می‌شد؛ ضمن این‌که انتقال بار ترافیکی به خیابان‌های جدید هم می‌تواند راه‌حلی برای کاهش ترافیک باشد. به عنوان مثال با اتمام خیابان ارتش و گشایش این مسیر بار ترافیکی کمربندی میانی و خیابان آزادی حد فاصل چهارراه طالقانی تا سه راهی ارتش به این مسیر منتقل می‌شود.

وی با اشاره به طرح یکطرفه کردن خیابان‌هایی مانند طالقانی بیان می‌کند: علاوه بر طالقانی، خیابان‌های مارالان و حافظ و همچنین خیابان شمس تبریزی منتهی به دارایی هم یکطرفه شده است و در برخی دیگر از خیابا‌ن‌ها مانند منجم و بهار هم این طرح اجرا خواهد شد. با مطالعات و بررسی‌های صورت‌گرفته این یکطرفه‌کردن تا حدودی توانسته بار ترافیکی را کاهش دهد؛ البته مشروط به این‌که رانندگان محترم از پارک دوبل پرهیز کنند و در مسیری جز مسیر تعیین‌شده خیابان یکطرفه تردد نکنند. 
شهردار تبریز می‌گوید: ‌مسیر تردد اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها در این خیابان‌ها کم‌عرض‌تر شده و بیشتر عرض خیابان به مسیر روبه‌رویی که برای تمام خودروهاست اختصاص داده شده است و در حقیقت بدون تخریب مغازه‌ها و واحد‌های مسکونی دو طرف خیابان، این خیابان‌ها حداقل از یک سمت که تردد بیشتر است، تعریض شده است.


معابر جایگزین برای خیابان‌های یکطرفه 

شهین باهر درباره تکلیف خودرو‌هایی که از سمت روبه‌رو نیاز به تردد دارند، اظهار می‌کند: اختصاص معابر و کوچه‌‌های اطراف به این مسیر‌های متقابل تدبیری است که در چنین شرایطی رانندگان می‌توانند از آنها استفاده کنند. برای مثال کوچه عین‌الدوله و عباس‌‌آباد برای مسیر برگشت در خیابان طالقانی در نظر گرفته شده و یا کوچه خونی برای مسیر مخالف در 17 شهریور در نظر گرفته شده است. علاوه بر مناطق اعلام‌شده با طرح‌های کارشناسی‌شده، مسیرگشایی‌‌های ضروری و حیاتی شناسایی و بررسی خواهد شد تا اقدامات لازم برای تخصیص این مسیرها برای تردد صورت بگیرد. 

وی همچنین ترافیک خیابان 17 شهریور را ناشی از وجود مطب‌‌های پزشکان و مراکز درمانی می‌داند و بیان می‌کند: انتقال این مراکز تا حد ممکن در دستور کار قرار دارد، ضمن این‌که چند پارکینگ در این خیابان و خیابان‌های اطراف در نظر گرفته شده تا خودرو‌های حامل بیماران پس از پیاده کردن مسافر به این پارکینگ‌ها هدایت شوند.


توقع از مسئولان، توجه به حقوق شهروندان 

وقتی از حل معضل ترافیک سخن به میان می‌آید، نگاه همه به شهرداری، دولت و دستگاه‌های مختلف دوخته می‌شود. همه انتظار دارند کسی بیاید و برای همیشه پرونده ترافیک را از خیابان‌های تبریز جمع کند و راحتی تردد را بین خطوط خیابان‌ها جاری کند. البته واقعیت هم این است که بخش‌های زیادی از موضوع حمل‌و‌نقل و ترافیک به موضوعات زیرساختی مربوط می‌شود و فراهم کردن بخش اعظمی از امکانات زیرساختی نیز وظیفه شهرداری به شمار می‌آید. اما داشتن انتظار ‌‌از مسئولان خدمات شهری برای رفع مشکلات شاید به‌تنهایی در حل مشکلات موثر نباشد.

می‌توان کاری کرد که خودروها روی اعصاب مردم حرکت نکنند. می‌توان کاری کرد که روزانه ساعت‌ها ‌از عمر مردم زیر گرمای چهل و چند درجه‌ و داخل ماشین نسوزد. می‌توان کاری کرد... و این کارها ‌ جز مسئولان شهری، وظیفه خود ماست، وظیفه‌ای که باید با توجه خودمان ‌‌حل شود؛ با رعایت ‌قوانین راهنمایی و رانندگی، احترام به حقوق شهروندی، درک متقابل و احترام به سایرین و... در ترافیک‌هایی که همه ناچار به گذر از آن هستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید