• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 28 مرداد 1397
کد مطلب : 27463
+
-

ضرورت تولید با حداکثر ظرفیت

رویا خیری|  روزنامه‌نگار:

برپایی و ایجاد صنایع مادر در استان می‌تواند نقش مهمی در توسعه منطقه و اشتغال‌زایی داشته باشد. به عنوان مثال، ایجاد شرکت بزرگ کشت و صنعت و دامپروری مغان در شهرستان پارس‌آباد باعث شده که فرودگاه خیلی زودتر از اردبیل در پارس‌آباد ایجاد شود. متاسفانه به دلیل کم توجهی‌هایی که به صنعتی شدن استان شده سهم صنعت در اقتصاد این استان ناچیز است. ایجاد و گسترش شهرک‌های صنعتی می‌تواند از طریق ایجاد تنوع و افزایش اشتغال و درآمد، افزایش ارزش افزوده برای فعالیت‌های کشاورزی در استانی با ظرفیت کشاورزی چون اردبیل نقش موثری در توسعه داشته باشد.

 فلسفه وجودی تشکیل نواحی صنعتی، ایجاد اشتغال برای روستائیان، ثبیتت جمعیت و جلوگیری از مهاجرت است. این در حالی است که اردبیل از مهاجرفرست‌ترین استان‌های کشور است و طی یک دهه گذشته ۱۰۰ هزار نفر از استان مهاجرت کرده‌اند. 

گسترش فرهنگ صنعتی، نقش موثری در توازن و تعادل شهر و روستا دارد و اگر در استان محرومی مانند اردبیل شهرک‌های صنعتی رونق بگیرند می‌توان به تاثیر مثبت این شهرک‌ها در اشتغال و توسعه صنعتی استان امیدوار بود. سالانه به طور متوسط 40 تا 50 واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی استان راه‌اندازی می‌شود، اما جوابگوی حجم ورود نیروی جوان به بازار کار نیست. واحدهای صنعتی و تولیدی در شهرک صنعتی شماره یک اردبیل، برای افزایش ظرفیت اشتغال با مشکلات عمده‌ای مواجه هستند که باید این مشکلات رفع شوند. رکود در بخش صنعت باعث رکود در کل بازار و اقتصاد می‌شود و نباید اجازه دهیم این اتفاق بیفتد. حمایت از تولید داخلی، حمایت از اقتصاد مقاومتی است و باید این واحدها از فرصت ارائه شده برای بهبود وضعیت اقتصادی و رونق تولید در واحدهای خرد استفاده کنند. 
هر چند خبر فعال بودن واحدهای تولیدی بسیار خوشایند است اما انتظار می‌رود این واحدهای تولیدی به حداکثر ظرفیت کار، تولید و اشتغال خود برسند. همچنین برای توسعه صنعت به زیرساخت‌هایی مانند جاده و راه‌آهن و تامین انرژی اعم از آب، برق و گاز نیاز است و خود شهرک‌های صنعتی هم جزو زیرساخت‌های تخصصی هستند که باید مجهز به این خدمات و امکانات باشند. 

تدوین برنامه‌های مدون برای توسعه و ایجاد بازارهای جدید برای بخش صنعت باعث می‌شود مطالعه و ایجاد خوشه‌های صنعتی به عنوان مهم‌ترین اولویت‌ها قرار بگیرد. در خوشه‌های صنعتی هر واحد، مواد اولیه یا کالای مکمل واحد صنعتی دیگر را تولید می‌کند و در نتیجه برای تولید محصول نهایی مشکل تامین به موقع مواد اولیه وجود نخواهد داشت و هزینه تولید کالاها پایین‌تر خواهد آمد.

این خبر را به اشتراک بگذارید