• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 27 مرداد 1397
کد مطلب : 27396
+
-

مظنّه پراید در عراق چند؟‌

کدام خودروهای ایرانی و با چه قیمتی، به کجا صادر می‌شوند

آوین آزادی

بعد از اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران، درست زمانی که قیمت خودرو هم مانند قیمت بسیاری از کالاهای مصرفی مردم سر به فلک گذاشت و قیمت خودروی دم‌دستی ایرانی‌ها به 23میلیون تومان هم رسید، عکس‌هایی از پرایدهای ایرانی در عراق منتشر شد: «این سوی مرزها 20میلیون تومان، آن‌سوی مرزها 6میلیون تومان!»  مردمی که در آن سال‌ها باید برای خرید ارزان‌ترین خودروی موجود حقوق یک سال خود را کنار می‌گذاشتند، با شنیدن خبر فروش پراید با قیمت 6میلیون تومان به عراق حسابی عصبانی شده بودند. صدای اعتراض‌ها بالا گرفت تا اینکه معاون صادرات گروه خودروسازی سایپا با رد شایعات منتشرشده مبنی ‌بر فروش خودروی پراید به قیمت ۸ تا ۹ میلیون تومان در عراق گفت: خودروی پراید در بازار عراق به قیمت ۳۰میلیون تومان به فروش می‌رسد و مسائل مطرح‌شده در فضای مجازی کاملا بی‌اساس است.

محسن جوان این مسئله را موضوعی دانست که به آسانی قابل راستی‌آزمایی است و ادعا کرد خودروی پراید با توجه به نیاز بازار عراق با آپشن‌های کمتری نسبت به محصولات داخلی درحال حاضر به قیمت ۷ هزار دلار عرضه می‌شود. اگر این ادعا را بپذیریم و نرخ ارز دولتی 4200تومان را مبنا قرار دهیم، پراید حدود 30میلیون تومان در عراق فروخته می‌شود. سمند هم یکی از خودروهای صادراتی از ایران به کشورهای هدفی مثل عراق، ارمنستان و لبنان است که کند وکاو ما در سایت‌های عربی نشان می‌دهد به‌طور میانگین بین  8تا 11هزار دلار قیمت‌گذاری شده است.

به کجا خودرو می‌فرستیم؟ 

آخرین آمار صادرات خودروهای ملی که در گمرک ثبت شده مربوط به سال 96 است. بر این اساس در سال گذشته، کمتر از 2هزار خودروی داخلی به کشورهای مختلف که عموما کشورهای حاشیه خلیج‌فارس هستند صادر شده است. به طور کلی ،لبنان، عراق، افغانستان و ارمنستان ازجمله کشورهای خریدار خودروهای ایرانی هستند. در آذرماه سالی که گذشت، تعداد 95دستگاه خودروی برلیانس و پیکاپ از طریق گمرک تهران به لبنان صادر شد. گفتنی است صادرات ایران به کشور افغانستان بیشتر از نوع قطعات خودرو است و در این کشور همسایه، حضور پررنگی از نظر فروش خودرو نداریم.

پرطرفدارترین مدل داخلی کدام است؟‌

اما از بین خودروهای صادر شده، کدامیک محبوبیت بیشتری دارند؟ طبق آمار منتشرشده از صادرات خودروی ایران در سال 96، پراید پرطرفدارترین خودروی صادراتی ایران به مقاصدی مانند عراق است. در این آمار که به 9ماه نخست سال 1396 مربوط می‌شود، در سال گذشته تعداد 1891دستگاه خودروی تولید داخل از طریق گمرک ایران به کشورهای مختلف خارجی صادر شده است.
جالب‌ترین بخش آمار منتشرشده توسط گمرک ایران، صادر کردن خودروی پژو 2008 به کشور مادر آن است! طبق جدول منتشرشده در مهرماه سال گذشته،3دستگاه پژو 2008 از گمرک غرب تهران به فرانسه صادر و در آبان‌ماه 96 نیز 18دستگاه خودروی سمند سورن به ارزش 123هزار دلار به کشور ارمنستان صادر شده است.

جالب است بدانید، آمار صادرات خودروی ایران در سال 96 در حالی عدد کمتر از 2هزار دستگاه خودرو را نشان می‌دهد که در طول این مدت و با وجود مشکلات بسیاری که وجود داشت، ازجمله بسته بودن سایت ثبت سفارش خودروهای وارداتی، حدود 57 هزار دستگاه خودروی خارجی وارد کشورمان شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید