• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 27 مرداد 1397
کد مطلب : 27401
+
-

هفت‌خان خرید خودرو

بررسی راه‌های خرید و فروش خودرو + توصیه های کارشناس

هفت‌خان خرید خودرو

آوین آزادی 

خرید خودرو از آن قصه‌هایی است که سر دراز دارد؛ یعنی هرکدام از ما اگر نخواهیم تن به خرید خودروی لیزینگی یا صفر بدهیم، باید برای خود یک پا کارشناس باشیم. پیش‌ترها راه برای خرید اتومبیل کمتر بود اما تقاضای موجود در بازار را به‌نوعی پاسخ می‌داد. حالا تقاضا آن‌قدر زیادشده که در اطراف پایتخت پارکینگ‌ها تبدیل به محلی برای فروش خودرو شده‌اند و استارتاپ‌ها برای حل این معضل به میدان آمده‌اند. واقعیت این است که اگرچه رسمی‌ترین و ایمن‌ترین راه خرید خودرو همیشه سر زدن به نمایندگی‌ها بوده اما به‌نظر می‌رسد مردم ما معمولا تمایلی به خرید از نمایندگی‌های فروش خودرو ندارند و معتقدند خرید از پارکینگ‌ها برایشان صرفه اقتصادی بیشتری خواهد داشت. اما هر کدام از شیوه‌های خرید خودرو چقدر می‌تواند مورد اعتماد باشد؟ چه مزایا و معایبی دارد و اصلا امروز در بازارهای فروش خودرو چه خبر است؟ 

کلاهبرداری در پاتوق های غیر رسمی

پارکینگ‌های فروش خودرو دیگر مانند قدیم‌ترها محدود نیستند و مثل قارچ سبز شده‌اند؛ از حکیمیه تهرانپارس برای  فروش خودروهای سواری گرفته تا پارکینگی که مخصوص فروش وانت‌بارها در خاوران است.
 این سوی تهران هم عبدل‌آباد که بیشتر مهد فروش پراید‌های دست دوم است و کمی بالاتر پارکینگ معروف چیتگر؛ پارکینگی که این روزها پر از دلال‌های خرید و فروش است و اگر قصد فروش ماشین‌تان در این پارکینگ را دارید باید پیه 35تا 40هزار تومان ورودی را به تن خود بمالید.
نادری یکی از فعالان خرید و فروش ماشین به همشهری می‌گوید: اصلی‌ترین پاتوق خرید و فروش این روزها چیتگر است. در پاتوقی مثل عبدل‌آباد بیشتر پراید می‌فروشند و پارکینگ‌های دیگر به اندازه چیتگر رفت‌وآمد ندارند. او تأکید می‌کند که مردم نباید برای خرید خودرو سراغ این پاتوق‌های غیررسمی بروند. او ادامه می‌دهد: پارکینگ‌ها به‌خاطر عدم‌نظارت و بالا بودن تقاضا وضعیت بدی دارند. کلاهبرداری در این پارکینگ‌ها زیاد است و هر روز هم شیوه جدیدی از کلاهبرداری در آنها ابداع می‌شود.

 دلالان پارکینگ چیتگر صبح جمعه به همراه دوستان خود می‌آیند و نقش خریدار یا حتی کارشناس را بازی می‌کنند و تلفن‌ها و آدرس‌های سوری می‌دهند؛ مثلا از شب قبل ماشین خود را در پارکینگ مجتمع تجاری کورش پارک می‌کنند و روز بعد مشتری را از پارکینگ با هزار دوز و کلک به آنجا می‌برند و ادعا می‌کنند از کسبه همین پاساژ هستند، بعد که ماشین را فروختند فقط یک سیم کارت ایرانسل ضرر کرده‌اند! به گفته نادری در برخی موارد مشتری بین 5 تا 10میلیون تومان ضرر می‌کند؛ چرا‌که از قبل با خود کارشناس نیاورده و در دام دلالان این پاتوق‌ها افتاده است.

نمایشگاه‌های معتبر 

ترس از خرید از فروشگاه‌های بزرگ بین اکثر ما وجود دارد؛ احتمالا فکر می‌کنیم که قرار است پول کرایه آنجا را ما بدهیم یا جنس را خیلی گران‌تر از حد استاندارد بخریم. سعید موتمنی- رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو-در این‌باره به همشهری می‌گوید: بهترین و مطمئن‌ترین روش، خرید خودرو از نمایندگی‌های معتبر و نمایشگاه‌های مورد تأیید اتحادیه است. متقاضی خرید ماشین می‌تواند درصورت عدم‌رضایت از خرید تا مدت مشخص، وسیله نقلیه را عودت داده و مبلغ پرداختی‌اش را پس بگیرد؛ ماشین فروخته شده به نوعی گارانتی می‌شود. نادری هم بر این باور است که شاید از یک نمایندگی فروش خودرو، خودرویی را 500 هزار تومان گران‌تر بخرید اما بهتر از این است که 5میلیون تومان ضرر کنید.

بدون کارشناس مورد اعتماد خودرو نخرید

روش‌های خرید خودرو به این دو روش خلاصه نمی‌شود. تهیه خودرو از نیازمندی‌های روزنامه، دیوار، باما و... این روزها به راحتی انجام می‌شود. حتی خیلی از خرید و فروش‌ها از طریق آگهی‌های چسبانده‌شده روی دیوار یا بدنه خودرو انجام می‌شود. اما در همه این موارد نباید فراموش کنید که برای خرید خودرو نیاز به کارشناس سیار و مورد اعتماد دارید.
اگر کارشناسی نمی‌شناسید یا باید سراغ استارتاپ همراه مکانیک بروید و یا به مراکزی مراجعه کنید که کارشان همین است. 2 مرکز اصلی کارشناسی خودرو در خیابان اسکندری و خیابان خانی‌آباد‌نو به شکل رسمی بدنه خودروی مورد نظر شما را کارشناسی کرده و تنها بین 70تا 200هزار تومان از شما درخواست می‌کنند.

پاتوق تصادفی‌ها 

یک 206تیپ 2 تصادفی با قیمت 5 میلیون تومان برای فروش در محدوده طرشت گذاشته شده. چیزی از بدنه ماشین باقی نمانده اما صاحبش می‌گوید یک صافکاری برود و بیاید عین اولش می‌شود. پارکینگ‌های طرشت، شوش و خاوران پر از ماشین‌های تصادفی برای خرید و فروش هستند؛ در واقع مدل دیگر خرید و فروش خودرو، مدل معامله تصادفی‌هاست.
 به مراکزی که خودروهای تصادفی را آب می‌کنند در اصلاح قبرستان ماشین می‌گویند. نادری درباره این بازار توصیه می‌کند که خریداران به هیچ عنوان ماشین تصادفی درست نشده نخرند و برای خرید خودوری تصادفی هم حتما با خود کارشناس ببرند.


خرید از استارتاپ 

«افت قیمت پژو ۲۰۷ در ازای تعویض کاپوت: ۲‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان»، «افت قیمت در ازای تعویض یک در سانتافه: بیش از ۱۷ میلیون تومان». خیلی از ما دوست داریم موقع خرید همین گزاره‌های ساده را بدانیم؛ یعنی هم ارزش کاپوت ماشین‌مان را بدانیم، هم قیمت روز و هم تشخیص اینکه ماشینی که قصد خرید آن را داریم از کدام نواحی آسیب دیده است؟ اپلیکیشن ها اگرچه به شکل مجازی برای ما امکان خرید خودرو را فراهم می‌کنند اما واقعیت این است که هیچ‌کدام از این سایت‌ها قبل از خرید دل ما را قرص نمی‌کنند؛ کاری که استارتاپ همراه مکانیک انجام می‌دهد. این استارتاپ کارشناس بی‌طرف و مورد نیاز شما را به محل اعزام کرده، همه چم‌وخم ماشین مورد نظر را در می‌آورد، قیمت دقیق ارزیابی‌شده را به شما و فروشنده اعلام می‌کند و حق‌الزحمه خود را دریافت کرده و می‌رود؛ به همین سادگی!
مزیت این ابزار تعیین قیمت خودرو در این است که مهم‌ترین فاکتورهای مؤثر بر قیمت خودروی دست‌دوم را لحاظ کرده و کاربر می‌تواند به راحتی میزان اثر فاکتورهای مختلف را بر قیمت خودرو مشاهده کند. با این اوصاف استارتاپ‌هایی که برای رفع نیاز خرید خودرو کم‌کم به عرصه ظهور می‌رسند هم می‌توانند یکی از راه‌های مناسب خرید خودرو در ایران به‌شمار بروند.

این خبر را به اشتراک بگذارید