• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 27 مرداد 1397
کد مطلب : 27391
+
-

بازار پر ماجرا

واردات،تولید و فروش خودرو با تغییرپارادایم مواجه شده است

احسان میزانی

در روزهایی که بازارهای طلا و ارز بیشترین توجه را به خودشان جلب کرده‌اند، روزگار بازار خودرو نیز «تعریفی» شده است. برای خرید خودروهایی که تا یک‌سال پیش متقاضی نداشت، صف بسته می‌شود و حواله فروش‌شان را با اختلاف چندمیلیون‌تومانی در بازار معامله می‌کنند. عده‌ای هم خودروهایشان را در گمرک به صف کرده‌اند تا آخرین وارداتی‌های بازار ایران را با قیمت نجومی به لب‌های تشنه لوکس‌سواران برسانند. 

ماجرای ثبت سفارش واردات خودرو در ایامی که سامانه برای واردکنندگان غیرخودی مسدود بوده نیز دنباله‌دار شده و رانت‌خواران به‌دنبال راهی برای فرار از این بحران می‌گردند. تعدادی از مسئولان دولتی هم برای پاسخگویی به نهادهای نظارتی فراخوانده شده‌اند تا احتمالا از مهارت هکرها در شکست حصر ثبت سفارش بگویند. در همین ایام که خودروهای تولید‌شده از سوی برندهای مطرح حکم طلا را پیدا کرده است، عرضه 30روزه 270دستگاه مزدا 3 ، با تقاضای240هزار متقاضی که هرکدام 149میلیون تومان برای خرید خودرو کنار گذاشته‌اند، مواجه می‌شود. مبلغی که در یک روز می‌تواند تا 50درصد سود عاید خریدار کند.

ماجرای پیش‌فروش‌های اینترنتی و اختلال سایت خودروسازان هم در ماه‌های گذشته به سناریویی تکراری تبدیل شده است. حالا تنها خودروهایی برای تحویل سال آینده باقی‌مانده که معلوم نیست قیمت آنها در زمان تحویل تا چه میزان افزایش خواهد یافت. با سیاست جدید ارزی که هزینه واردات قطعات خودرو را تا 2برابر افزایش خواهد داد نیز باید منتظر شوک جدید به بازار خودرو بود.

تمامی این رویدادها نشان می‌دهد که خودرو پدیده جذابی برای همه طبقات جامعه به‌شمار می‌رود. آنها که نمی‌تـوانند خودروی لوکس سوار شوند هم به سایت فروش خودروی مزدا3سر می‌زنند تا ببینند اوضاع از چه قرار است. با این حساب نمی‌توان خودرو را فقط به‌عنوان پدیده‌ای اقتصادی و صنعتی شناخت. پیگیری اخبار این چهارچرخ‌ها برای دوچرخ‌سواران و پیاده‌ها نیز آن‌قدر جذابیت دارد که سایت‌ها و کانال‌های اطلاع‌رسانی این حوزه با تعداد رسانه‌های ورزشی در ایران رقابت می‌کنند.
خیلی‌ها حاضرند تمام سرمایه‌شان را سوار شوند و در خیابان‌های شلوغ از لابه‌لای ترافیک عبور دهند. این کالای صنعتی شاید برای خیلی‌ها فراتر از یک کالبد فولادی است. برای آن روح و هویت قائلند و به همین دلیل در کنار آن لذت می‌برند.

«همشهری درنگ» امروز به موضوع خودرو پرداخته است تا جزئیات این پدیده جذاب را بیشتر مورد واکاوی قرار دهد. جایگاه خودرو در صنعت و فرهنگ ایران مورد توجه قرارگرفته و مهم‌ترین راه‌های خرید و فروش خودرو نیز معرفی شده است. روایت راه‌اندازی نخستین خودروسازی ایران و تولید پیکان نیز می‌تواند، تاریخ این صنعت بزرگ را بیشتر معرفی کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید