• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 27 مرداد 1397
کد مطلب : 27335
+
-

آب پاکی روی دست هور

گوناگون
آب پاکی روی دست هور

45 روز از آغاز آتش‌سوزی در بخش عراقی هورالعظیم می‌گذرد و آتش همچنان در این تالاب زبانه می‌کشد و سرِ خاموش شدن ندارد.

به گزارش همشهری، هور می‌سوزد و دود ناشی از سوختن نیزارها به چشم خوزستانی‌ها می‌رود. در روزهایی که باد از سمت عراق به سوی خوزستان می‌وزد دود به شکل مه بسیار غلیظی فضای شهرهای مرزی خوزستان و حتی اهواز را می‌پوشاند و برای شهروندان و روستانشینان مشکلات متعددی ایجاد می‌کند. تاکنون تعداد زیادی از ساکنان اطراف تالاب هورالعظیم به‌خصوص اهالی هویزه به دلیل مشکلات تنفسی راهی مراکز درمانی شده‌ و برخی از آنها بستری شده‌اند.

پس از آن‌که بالگردها و هواپیمای بزرگ آب‌پاش ایران از عهده مهار آتش هورالعظیم برنیامدند، راه‌حل «رهاسازی آب ایران در بخش عراقی تالاب» مطرح شد و تعدادی از مسئولان استان و کشور نیز این راهکار را تایید کردند و بر درستی آن صحه گذاشتند.
اما تعدادی از فعالان محیط‌‌ زیست معتقدند که رهاسازی آب بی‌فایده است و کمکی به خاموش کردن آتش هور نمی‌کند. «حمیدرضا خدابخشی» یکی از همین فعالان محیط‌‌ زیست مخالف با رهاسازی آب است که می‌گوید: از آنجا که بخش شمالی تالاب دچار آتش‌سوزی شده، رهاسازی آب از طرف ایران کمکی به خاموش کردن آتش در بخش عراقی نخواهد کرد، چون آب به سمت جنوب حرکت می‌کند و قسمتی را مرطوب می‌کند که ربطی به آتش‌سوزی ندارد.

وی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان می‌کند: با توجه به میزان منابع آب موجود در پشت سد کرخه، امکان رهاسازی و سرریز آب تنها در مخازن یک و 2 تالاب هورالعظیم در بخش ایرانی وجود دارد. 
خدابخشی می‌گوید: ایران در محدوده هورالعظیم یک خاک‌ریز مرزی دارد و از طرف دیگر کشور عراق نیز در محدوده هورالعظیم به فاصله 500 تا 800 متری از مرز، یک خاک‌ریز ایجاد کرده که ابعاد متفاوتی دارد و بعد از خاک‌ریز هم یک جاده احداث کرده‌اند که مانع روان شدن آب به سمت عراق می‌شود. در نتیجه تنها بخشی که با رهاسازی آب از سوی ایران مرطوب خواهد شد حد فاصل خاک‌ریز ایرانی و عراقی است. 
این فعال محیط‌‌ زیست ادامه می‌دهد: در صورت رهاسازی آب از حوضچه مخزن یک و 2 تالاب به سمت کشور عراق، تنها یک ناحیه بین ایران و عراق مرطوب خواهد شد تا در این نقطه آتش‌سوزی رخ ندهد.

خدابخشی اظهار می‌کند: منطقه دچار آتش‌سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم در بخش شمالی تالاب و پشت دژ (خاک‌ریز) و در بالادست هورالعظیم در عراق قرار دارد. در نتیجه بعید است که رهاسازی آب موجب خاموش شدن آتش‌سوزی‌های بالادست بخش عراقی تالاب هورالعظیم شود.

وی با تأکید بر لزوم مذاکرات بین‌المللی به منظور رهاسازی آب در بخش عراقی هورالعظیم می‌گوید: راه‌حل این است که میزان مشخصی آب از سدهای کشور ترکیه به صورت سیلابی در رودخانه‌های دجله و فرات رهاسازی شود و عراق هم همکاری کند و آب‌های رهاسازی‌شده را پشت سدها نگه ندارد تا آب به صورت سیلابی وارد پهنه دچار آتش‌سوزی هورالعظیم شود و بتواند آتش را خاموش کند.


دست به دامان وزارت کشور

اما در گیر و دار آتش‌سوزی 45 روزه تالاب مهم و ارزشمند هورالعظیم، مدیرکل مدیریت بحران خوزستان از مراجعه به وزارت کشور برای پیگیری ادامه روند مهار آتش‌سوزی هورالعظیم خبر داده است.
«کیامرث حاجی‌زاده» در گفت‌وگو با رسانه‌ها اظهار کرده است: با وجود تلاش‌های انجام‌شده برای خاموش کردن آتش در تالاب هورالعظیم، همچنان پیگیری‌ها برای اطفای این آتش‌سوزی گسترده ادامه دارد. بنابراین به همراه استاندار به منظور تسریع در روند خاموش کردن آتش‌سوزی هورالعظیم در خاک عراق، با مراجعه به وزارت کشور، این موضوع را مجددا از طریق وزارت کشور و فرماندهی مرزبانی کل کشور پیگیری کردیم.
وی این خبر را هم اعلام کرده است که جلسه‌ای به منظور رهاسازی آب در بخش عراقی تالاب برای مهار آتش برگزار شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید