• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
چهار شنبه 24 مرداد 1397
کد مطلب : 27199
+
-

عمر «ازدواج‌ سفید» بین یک تا 3سال است

یک مردم‌شناس و محقق با استناد به پژوهشی که درباره «ازدواج سفید» روی ۲۱۳زوج و به شکل میدانی انجام داده است، گفت: «عمر» ازدواج سفید در ایران بین یک تا 3سال است.
۴۵درصد از افرادی که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته بودند بین ۲۵ تا ۳۰سال «سن» داشتند. همچنین ۶۲درصد آنها دارای «تحصیلات» کاردانی و کارشناسی بودند و ۲۳درصد در مقطع ارشد و دکتری تحصیل می‌کردند؛ این در حالی است که مهم‌ترین «شیوه آشنایی» که از سوی این افراد ذکر شده بود، گروه دوستان و دانشجویی، همکاری در محل اشتغال و فضای مجازی بوده است.
به گزارش ایسنا، «کامیل احمدی» پژوهشگر با استناد به آمارهای پژوهشی که درباره «زندگی خارج از چارچوب ازدواج در ایران» انجام داده است، با تأکید بر اینکه ازدواج سفید در غرب و اروپا ریشه دارد و این پدیده در ایران با معنای غربی آن متفاوت است، گفت: «در ایران آمارهای رسمی و قابل استنادی به‌دلیل محدودیت‌های موجود درباره میزان رواج این شیوه زندگی وجود ندارد؛ با این حال تغییرات ارزشی بر افزایش میزان هم‌خانگی مؤثر بوده‌اند. وی با اشاره به اینکه «صیغه محرمیت» یا «ازدواج موقت» نزدیک‌ترین مدل به شیوه ازدواج سفید است که دارای مشروعیت شرعی است، گفت: نقاط مشابه این 2شیوه در موقتی بودن، وجود رابطه جنسی و تبعات حقوقی کم و کم‌هزینه بودن این 2روش ازدواج از لحاظ مهریه و جهیزیه است؛ با این حال این 2شیوه در بعد حقوقی و مشروعیت با یکدیگر متفاوت هستند؛ به‌طوری‌که درصورت تولد کودکی در شیوه ازدواج سفید، وضعیت وی نسبت به صیغه متفاوت است. احمدی با اشاره به پژوهش انجام‌شده در مورد ازدواج سفید در ایران توضیح داد: این پژوهش در 3کلانشهر تهران، مشهد و اصفهان با حجم نمونه ۲۱۳زوج و به شکل میدانی انجام شده است. بیشتر افرادی که به این شیوه زندگی روی آورده بودند یا مهاجران شاغل و یا دانشجویان دارای زیست دانشجویی بودند.

این پژوهشگر در ادامه با اشاره به پیامدهای ازدواج سفید اظهار کرد: سرد شدن نسبت به ازدواج رسمی، طرد اجتماعی و ترس از پیگرد قانونی پیامدهایی است که از سوی افراد مورد بررسی عنوان شده. مهم‌ترین دلیلی که این افراد در مورد روی آوردن به این ازدواج ذکر می‌کردند نیز عدم‌اعتقاد به ازدواج رسمی، آزادی انتخاب، عدم‌امنیت شغلی و درآمد کافی، آشنایی بیشتر و عدم‌اعتماد بوده است. این مردم‌شناس گفت: ۴۵درصد از افرادی که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته بودند بین ۲۵ تا ۳۰سال قرار داشتند. ۶۲درصد آنها دارای تحصیلات کاردانی و کارشناسی بودند و ۲۳درصد آنها در مقطع ارشد و دکتری تحصیل می‌کردند. مهم‌ترین شیوه آشنایی که از سوی این افراد ذکر شده بود، گروه دوستان و دانشجویی، همکاری در محل اشتغال و فضای مجازی بوده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید