• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 12 خرداد 1400
کد مطلب : 132210
+
-

هدیه ازدواج و وام ازدواج ایثارگران در‌سال ۱۴۰۰ ۲

به یکی از موارد ابهام در موضوع هدیه ازدواج ایثارگران در مطلب گذشته اشاره شد. اکنون به موارد بعدی خواهیم پرداخت.

ب - برای نخستین ازدواج:
برخی دستگاه‌های اجرایی در بخشنامه‌های خود پرداخت هدیه ازدواج را برای نخستین ازدواج محدود کرده‌اند درحالی‌که در ماده ۴۹ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران چنین محدودیتی وجود ندارد و ایثارگران مشمول این ماده می‌توانند برای یک نوبت از هدیه ازدواج بدون محدودیت (که ازدواج اول است یا خیر) بهره‌مند شوند. بنابراین ازدواج ایثارگران منحصر به ازدواج اول نبوده و کسانی که از این امتیاز تاکنون بهره‌مند نشده‌اند می‌توانند برای یک‌بار از آن برخوردار شوند.

پ - جامعه تحت پوشش:
دستگاه‌های اجرایی درخصوص جامعه تحت پوشش ایثارگران بهره‌مند از ماده ۴۹ قانون جامع دچار اشتباه فاحش شده‌اند. وقتی از حوزه شمول این قانون و خانواده شاهد صحبت می‌شود، حوزه شمول آن جای بحث جدی دارد. بند ز ماده ۲ قانون جامع خانواده شاهد را تعریف کرده است. در این تعریف والدین، همسر و فرزندان شهید ذکر شده‌اند. لذا مستنبط از ماده ۴۹ قانون جامع این است که فرزندانِ فرزند شهید نیز شامل هدیه ازدواج خواهند بود. همچنین خود و فرزندان سایر موارد تعریف شده در خانواده شاهد مشمول این بهره‌مندی می‌شوند.

۲ - وام ازدواج:
برابر ماده ۵۰ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران تسهیلات بانکی (وام) بابت مساعدت در امر ازدواج خانواده شاهد، جانبازان، آزادگان و فرزندان آنان برای یک نوبت به میزان دوبرابر ضوابط بانکی از سوی شورای پول و اعتبار به‌صورت قرض‌الحسنه تعیین می‌شود. کلیه نکاتی که در تشریح هدیه ازدواج ذکر شد درخصوص وام ازدواج نیز صدق می‌کند. نکته مهم در وام ازدواج نحوه محاسبه آن برابر قانون بودجه سال ۱۴۰۰ است. در بند ۱ و ۲ ردیف الف تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ میزان هدیه ازدواج جوانان به شرح زیر است:
برای هر یک از زوج‌های جوان در سال ۱۴۰۰، 700میلیون ریال با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله به‌عنوان تسهیلات ازدواج به‌صورت قرض‌الحسنه در نظر گرفته شده است. علاوه بر آن به‌منظور کاهش سن ازدواج بانک مرکزی موظف شده است تسهیلات ازدواج را برای زوج‌های زیر ۲۵ سال و زوج‌های زیر ۲۳ سال تا سقف یک میلیارد ریال افزایش دهد. با عنایت به اینکه برابر ماده ۵۰ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران میزان تسهیلات بانکی وام قرض‌الحسنه ازدواج برای ایثارگران مشمول این ماده دو برابر تعیین شده است، لذا میزان وام هر یک از زوج‌های ایثارگر مبلغ یک میلیارد و چهارصد میلیون‌ریال و درصورتی که دارای شرایط مندرج در بند ۲ ردیف الف تبصره ۱۶ باشند یعنی سن زوج زیر ۲۵ سال و سن زوجه زیر ۲۳ سال باشد مبلغ وام ازدواج هر کدام از زوجین 2میلیارد ریال به‌صورت قرض‌الحسنه و با بازپرداخت ۱۰ ساله خواهد بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید