• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 10 دی 1396
کد مطلب : 2707
+
-

مردم نباید احساس ناامنی اقتصادی کنند

گفت و گو
مردم نباید احساس ناامنی اقتصادی کنند

مرتضی مبلغ، معاون سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات در گفت‌وگو با همشهری معتقد است دولت باید حرف منتقدان دلسوز را گوش بدهد. او می‌گوید جریان تندرویی پشت پرده این نوع اعتراض‌هاست که می‌خواهند مشکلات مردم را بزرگ جلوه دهند و مردم را ناامید کنند.

 

ابعاد مختلف این اعتراض‌ها را چگونه تحلیل می‌کنید؟ مواجهه نظام با این نوع از اعتراض‌ها باید چگونه باشد؟ همانطور که اشاره کردید، اعتراض‌های شکل گرفته از سطوح مختلف باید ارزیابی شود و نباید تک بعدی به آن نگاه شود. یک وجه آن مربوط به نوع مواجهه نظام با این نوع از اعتراض‌ها می‌شود و ابعاد دیگر ازجمله مشکلات اقتصادی، حرکات مشکوک پشت پرده از سوی برخی تندروهای مخالف دولت هم باید در جای خود مورد توجه قرار بگیرد.

به‌نظر شما این نوع از اعتراض‌ها آیا منشأ خاصی دارد؟ آیا می‌توان گفت مخالفان دولت به‌دنبال شیوه‌هایی برای تخریب هستند؟ جریان تندرویی پشت‌پرده این نوع اعتراض‌هاست که می‌خواهند مشکلات را بزرگ جلوه دهند و مردم را ناامید و پشیمان کنند. چند وقت پیش هم خاطرمان هست که کمپین ما پشیمان هستیم را راه انداختند؛ کمپینی که عده‌ای می‌آمدند و می‌گفتند از رأی به روحانی پشیمان هستند. معلوم می‌شود که این مسئله یک سناریو است که ابعاد آن هر از گاهی روشن می‌شود.

آیا مشکلات اقتصادی موجود در کشور و فشاری که به مردم بر اثر برخی مشکلات وارد شده است هم می‌تواند مؤثر باشد؟ ببینید. مشکلاتی در کشور وجود دارد ازجمله برخی مؤسسات مالی و اعتباری نتوانسته‌اند به تعهدات خود عمل کنند. پول‌های مردم در این مؤسسات بعضا به اتلاف رفته است. مردم با توجه به اختلاس‌های بزرگی که صورت گرفته و پول‌های خود را در حال تلف‌شدن دیده‌اند، این مشکلات اعتراض به همراه دارد.

یعنی مردم در این شرایط حق دارند که به‌خاطر فشارهایی که از این مؤسسات به آنها آمده است، اعتراض کنند؟ نکته کلیدی در این رابطه این است که اگر قرار است اعتراضی صورت بگیرد نباید تبعیض در این زمینه باشد. همه حق دارند اعتراض کنند. در آن 8سال کذایی که بزرگ‌ترین مشکلات اقتصادی در کشور به‌وجود آمد، چرا به مردم حق اعتراض داده نمی‌شد. بزرگ‌ترین اختلاس‌ها در آن زمان صورت گرفت حالا با گران شدن دو تا تخم مرغ و حرکات مشکوک برخی نباید درخصوص حق اعتراض، تبعیض‌آمیز رفتار کنند.

چه راهکاری را برای مسئولان شما پیشنهاد می‌کنید؟ در واقع مسئولان بلندپایه نظام در مواجهه با این نوع از اعتراض‌ها چگونه باید رفتار کنند؟ به‌نظر می‌رسد مسئولان باید به 2محور اساسی توجه داشته باشند؛ اول آنکه حرکاتی نکنند که مردم بیشتر تحریک شوند و احساس ناامنی اقتصادی داشته باشند. مردم باید احساس امنیت اقتصادی داشته باشند. دوم هم آنکه باید به حرف منتقدان دلسوز خود گوش دهند. متأسفانه از سوی برخی دولت‌ها هم گاهی بی‌توجهی‌هایی می‌شود. آنها بعضا به انتقادات دلسوزان خود توجه نمی‌کنند و آن را پشت گوش می‌اندازند. این مسئله هم جای گلایه دارد. دولت گاهی معتقد است که برخی چون خودی هستند، نباید به انتقاد و نصایح آنها توجه شود.

درخصوص ارتباط با مردم چه؟ نکته‌ای در این‌باره دارید؟ دولت باید ارتباط خود را با مردم حفظ کند و این ارتباط باید دوسویه باشد. هرچه دولت با مردم ارتباط داشته باشد، می‌تواند به سمتی برود که مشکلات را حل کند و برای آن چاره‌اندیشی کند. این تعامل خیلی می‌تواند راهگشا باشد.

درخصوص نوع اعتراض‌ها و هنجارشکنی‌هایی که در حاشیه راهپیمایی‌ها صورت می‌گیرد، نظر شما چیست؟ چگونه باید رفتار کرد؟ معترضان و پشت‌پرده‌های این اتفاقات باید بدانند که درست که آنها آغاز‌کننده هستند اما آنها دیگر پایان‌دهنده این نوع از هنجارشکنی‌ها نخواهند بود. مسئولان باید به خواست‌های مردم توجه کنند و مردم هم باید بدانند که مطالبات خود را در چارچوب قانونی پیگیری کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید