• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 23 مرداد 1397
کد مطلب : 27026
+
-

درباره کتاب پیشانی‌نوشت‌ها

قصه‌هایی از مرگ و عشق

کتابت
قصه‌هایی از مرگ و عشق

لیلا باقری/خبرنگار

خیلی سال نیست که این مسئله بین برخی از اهل فن مطرح می‌شود که کتاب‌سازی، به‌معنای طراحی جلد و قالب کتاب و فونت، بهتر است همسو با محتوای کتاب باشد. هرچند نشرها کمتر به این مسئله توجه کرده‌اند اما «پیشانی‌نوشت‌ها» نوشته علیرضا جوانمرد به استقبال این موضوع رفته است.
تصویر جلد کتاب، دفترچه تلفنی است که نام کتاب و نویسنده‌ در بخش «پ» نوشته شده و با قرمز، خط خورده است... همین‌ کافی است تا یاد مرگ و نیستی بیفتی و بدانی قصه‌های مجموعه پر خواهند بود از مزه «فقدان» و البته خاطره، پیری و تنهایی. چون حالا فقط پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها ممکن است دفترچه تلفن داشته باشند و یکی‌یکی روی نام کسانی که می‌روند، خط قرمز بکشند. تصور دفترچه‌ای پر از نام‌های ابطال‌شده هم یکی از غمگین‌ترین تصویرهاست. «یادش رفته بود خداحافظی کند» یکی از قصه‌های خواندنی این مجموعه است که این تصویر را به‌خوبی روایت می‌کند و مفهوم فقدان را تا بن جانت نفوذ می‌دهد.

این مجموعه 23داستان کوتاه مدرن دارد که اغلب حول محور عشق و مر‌گند؛ 2پیکر جدایی‌ناپذیر. راوی در همه این قصه‌ها، زبانی شبه‌گزارشی دارد و خشک و در ظاهر بدون آب و تاب، صحنه‌های گاه عاطفی و گاه خشونت‌بار خود را تعریف می‌کند؛ راوی پرچانه‌ای که مستقیم به هدف نمی‌زند و با گفتن از جزئیات به‌ظاهر نامربوط ما را به لایه‌های زیرین قصه هدایت می‌کند.
در پیشانی‌نوشت‌ها ما در برخی قصه‌ها با شیوه‌های مرسوم و کلاسیک قصه‌نویسی مواجه نیستیم و گاهی ساختار پررنگ‌تر از پیرنگ به‌نظر می‌رسد؛ هرچند که همین ساختار دریچه ورود به محتوای قصه است؛ مانند داستان «یک پاورقی به نام: چنین گفت بورخس». این مجموعه، داستان‌هایی خواندنی دارد، البته برای آن دسته از مخاطبانی که اهل ماجراجویی هستند. به این معنا که همیشه با گاردی باز از اتفاقات تازه و متفاوت استقبال می‌کنند، چراکه کتاب، هم در ظاهر و هم قصه‌ها حس و حالی تازه و متفاوت را به مخاطب عرضه می‌کند.

«پیشانی‌نوشت‌ها» توسط نشر «اسم» به چاپ رسیده و در 144صفحه با قیمت 14هزارتومان به بازار کتاب عرضه شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید