• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 10 مهر 1400
کد مطلب : 141867
+
-

از خانه گویا تا بازار ال راسترو؛ داستان 8 ایستگاه متروی مادرید را بخوانید

ایستگاه‌هایی با قصه‌های فرهنگی

ایستگاه‌هایی با قصه‌های فرهنگی

  مهتاب خسروشاهی

کشور اسپانیا، برای معرفی آنچه در هر محله یا منطقه خود دارد، راهکار جالبی انتخاب کرده است. این راهکار، طراحی فضای داخلی مترو با شاخص‌های مرتبط به آن ایستگاه مترو است. برای مثال، اگر در ایستگاه معروف «اِل-لاسترو» پیاده شوید، پیش از رسیدن به بازار، دیوارهای طراحی شده با نایلون‌ها و پاکت‌های خرید به شما نشان می‌دهد که اولا ایستگاه را درست آمده‌اید و دوما اینکه اینجا، همان بازار معروف شهر مادرید است. جالب است نه؟ فرض کنید این طراحی در ایستگاه متروی پانزده خرداد، برای معرفی بازار تهران انجام شود. ببینیم در شهر مادرید چند ایستگاه خاص و طراحی متناسب با آن وجود دارد.

1
کارپتانا؛ ایستگاه تاریخ طبیعی

قدیمی‌ترین آثار جانورشناسی شهر مادرید در ایستگاه Carpetana، خط6، نهفته است. در این ایستگاه، ماکت‌های متعلق به جانوران 15میلیون سال قبل، از فسیل‌های غول‌پیکر دایناسورها تا لاک‌پشت‌ها را می‌بینید. ماکتی از فیل «گامفوتِر» متعلق به دوره «میوسن» در ورودی این خط مترو وجود دارد که به محض ورود، مسافران را هیجان‌زده می‌کند. شاید تعجب کنید اگر بدانید که درواقع این ایستگاه، موزه تاریخ شهر مادرید را در خود دارد!

2
ایستگاه لالاتینا؛ برای ال‌راسترو

آنهایی که به اسپانیا سفر می‌کنند، حتما به بازار «ال راسترو» سر می‌زنند. بار اول سر می‌زنند، اما بعد دیگر نمی‌توانند از آن دل بکنند! دلیل آن هم قدمت این بازار و کالاهای ارائه شده در آن است. این بازار که هر یکشنبه بین دو محله «لالاتینا» و «لاواپیس» برپا می‌شود، نماد کاملی از فرهنگ و تمدن این کشور است. برای رسیدن به این بازار باید در ایستگاه لالاتینا پیاده شوید. فضای داخلی متروی این ایستگاه، با طرحی از پاکت‌ و زنبیل‌های خرید طراحی شده است.

3
ایستگاه پرینسیپه‌پیو، ایستگاه انقلاب

خط10 متروی مادرید، نام پرینسیپه پیو، از انقلابیون اسپانیا را بر خود دارد؛ انقلابی‌ای که برای استقلال اسپانیا جانش را فدا کرد. این ایستگاه، قدیمی‌ترین ایستگاه متروی مادرید است و معماری جدید و قدیم را در کنار خود دارد. علاوه براینکه گنجینه بزرگی از فسیل‌ها را در خود دارد که یکی از آنها «استخوان فَک کرگدنی» با قدمت 14میلیون سال است. این ایستگاه نزدیک به یکی از مراکز خرید بزرگ شهر مادرید است.

4
گویا؛ ایستگاه هنر

اسپانیایی‌ها عاشق جناب «فرانجسکو گویا» هستند. ایستگاهی که به نام این هنرمند نامگذاری شده، در خط چهار مترو قرار دارد. علاوه بر فضای سالن‌ها، 70اثر از این هنرمند نیز روی واگن‌های مترو دیده می‌شود. محله مرتبط به این ایستگاه نیز رنگ و بوی آثار گویا را دارند و بسیاری از رستوران‌ها و کافه‌های این محله، اثر یا نام گویا را در خود دارند.

5
ایستگاه رتیرو؛ نقاشی‌خانه

این ایستگاه در خط2 متروی مادرید قرار دارد. ایستگاه رتیرو در فهرست قدیمی‌ترین متروهای شهر مادرید قرار داشته و قدمت آن به سال1922 میلادی بازمی‌گردد. تمام دیوارهای ایستگاه رتیرو مزین به نقاشی‌های «آنتونیو مینگوته» است. مشخصه این سبک از نقاشی، چهره‌های منحصربه‌فرد و کارتونی است که روی کاشی نقاشی شده و در کنار هم قرار گرفته‌است.

6
ایستگاه اُپرا؛ قلب مادرید

این ایستگاه خاص که خط5 مترو از آن عبور می‌کند، در قلب شهر مادرید واقع شده است. هنر و تاریخ، ویژگی همزمان این توقفگاه است. همه از این راز بزرگ آگاه نیستند که در ایستگاه اُپرا می‌توان از«قنات آمنیال» که در دوران «فلیپه سوم» ساخته شده است، دیدن کرد. آخر هفته‌ها، بازدید از این قنات رایگان است.

7
ایستگاه پاکو؛ به یاد موسیقی

مهد گیتار «فلامینکو»، کشور اسپانیاست. به همین دلیل وقتی «پاکو لوسیا» یکی از مشهورترین نوازندگان این سبک از موسیقی درگذشت، ایستگاه مترویی به نام او انتخاب شد و سپس تصویر او نیز بر دیوار مترو نقش بست. نورپردازی، طیف رنگی و نوع نقاشی‌های نقش‌بسته بر دیوار این ایستگاه از بارزترین آثار هنری مدرن نقاشی- نورپردازی شهر مادرید است. این ایستگاه در خط9مترو قرار دارد.

8
ایستگاه آرگولس، توقفگاه دانشجویان

در دهه80 میلادی، این ایستگاه متعلق به رستوران‌ها، بارها و میخانه‌ها بود. درواقع محله آرگولس، محله میخانه‌های شهر مادرید بود. اما چهره این محله اکنون تغییر کرده و منطقه‌ای دانشگاهی است. به همین دلیل هم در این ایستگاه مجسمه‌های بزرگ کتاب، دفتر و قلم و نقاشی‌های مختلف سبک آوانگارد را می‌بینید. در ساعاتی از روز، ایستگاه در قرق دانشجویان است. این ایستگاه در خط4 مترو قرار دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید