• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 23 مرداد 1397
کد مطلب : 27019
+
-

مهمانی در خانه دایی‌جان‌ ناپلئون

امین بلاغی از ساخت مجسمه علی حاتمی در کنار 500‌مجسمه از مشاهیر ایران می‌گوید

گپ
مهمانی در خانه دایی‌جان‌ ناپلئون

زهرا رستگار مقدم


ترسیم چهره مردی که آثار بسیاری برایمان به یادگار گذاشته، شاید سخت به‌نظر برسد اما امین بلاغی دل کرده و این وظیفه را به‌عهده گرفته. او متولد 1358 و ساکن شیراز است. تا امروز مجسمه‌های بسیاری ساخته که مجسمه برنزی شهیدبهشتی در محله عباس‌آباد تهران یکی از آنهاست. او مجسمه علی حاتمی را به سفارش اداره زیباسازی شهرداری تهران ساخته اما هنوز این مجسمه به نمایش گذاشته نشده است. از او درباره این دعوت به همکاری و مجسمه‌اش پرسیده‌ایم.

چه شد که مجسمه‌ای از علی حاتمی ساختید؟

اداره زیباسازی تهران درصدد راه‌اندازی موزه‌ای با نام موزه مشاهیر بود. از میان فهرست مشاهیری که در اختیارم قرار دادند، چند نفر از این فهرست را انتخاب کردم که یکی از آنها علی حاتمی بود. قرار بود این مجسمه به شکل هایپررئال ساخته شود. اطلاعاتی با آثار او در اختیارم قرار دادند و خودم نیز جست‌وجوهایی کردم.

شما در این مجموعه، ساخت چند مجسمه را به عهده داشته‌اید؟

5مجسمه؛ علی دایی، سعید کاظمی‌آشتیانی، کامبیز صمیمی‌مفخم، جهان‌پهلوان تختی و علی حاتمی.

برای کار شما چه اطلاعاتی نیاز است؟

در کار ما عکس‌های مستند بیشتر کارایی دارد چون شخصیت‌ها در آن عکس‌ها تیپ خود را بهتر نمایندگی می‌کنند. پس از جمع‌آوری این عکس‌های مستند، برآیندی از آن شخصیت در دست مجسمه‌ساز قرار می‌گیرد که در مجسمه اجرایی خواهد شد.

ساخت این مجسمه چقدر طول کشید؟

کار 2سال پیش آغاز شد و 4‌ماه طول کشید تا ساخته شود.

مجسمه‌های مشاهیر قرار است کجا به نمایش درآیند؟

قرار است خانه دایی‌جان ناپلئون در این فیلم که در خیابان لاله‌زار است، توسط شهرداری مرمت و برای افتتاح موزه آماده‌ شود. فاز اول مجسمه‌ها ساخته شده و فاز دوم آنها در حال ساخت است.

آیا خانواده مرحوم حاتمی هم  در جریان ساخت مجسمه بوده و آن را دیده‌اند؟

نه، اما اگر زمینه‌ای فراهم می‌شد که با خانواده در ارتباط بودیم شاید بهتر بود. هیچ‌یک از اعضای خانواده هنوز مجسمه را ندیده‌اند. دوست داشتم این اتفاق بیفتد اما چون این پروژه‌ بزرگ بود و قرار بود چهره 500 شخصیت کار شود، کمی زمان برای این هماهنگی‌ها محدود بود. این پروژه در پایان دوره محمدباقر قالیباف- شهردار پیشین تهران- آغاز شده بود و فعلا متوقف شده است. برای ساخت مجسمه علی دایی با او هماهنگی‌هایی انجام شد تا ملاقات‌هایی داشته باشیم و مسلما نمونه موفق‌تری خواهد بود.

خودتان کدام اثر از آثار حاتمی را بیشتر دوست دارید و منبع الهام‌تان حین کار بوده است؟

عاشق «هزاردستان» هستم. فیلم‌های علی حاتمی شاعرانه و تأثیرگذارند و من افتخار می‌کنم که مجسمه این مرد بزرگ را ساخته‌ام.

تکنیک شما برای ساخت مجسمه، چیست؟

در تکنیک از مواد سیلیکونی استفاده می‌شود که شبیه گوشت و پوست انسان است. این مجسمه‌ها برخلاف نمونه‌های مومی که موزه مادام توسو در سطح جهان به نمایش می‌گذارد، آسیب‌پذیر نیستند. مجسمه‌های مومی با گذر زمان از بین می‌روند و قابل ترمیم نیستند اما این مواد سیلیکونی از نزدیک شبیه پوست انسان هستند و از موی طبیعی در این مجسمه‌ها استفاده می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید