• پنج شنبه 4 دی 1404
  • الْخَمِيس 5 رجب 1447
  • 2025 Dec 25
پنج شنبه 4 دی 1404
کد مطلب : 269684
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/7LXYA
+
-

تلفن همراه ناشنوایان

بهزیستی درصدد مهیا کردن امکان استفاده از زبان اشاره در مکالمات تلفنی است

جامعه امروز
تلفن همراه ناشنوایان

محمد سرابی | روزنامه‌نگار 


یک اپلیکیشن روی گوشی‌های تلفن همراه، به ناشنوایان کمک می‌کند تا بتوانند با مخاطبان شنوا تماس صوتی بگیرند. این بخشی از تفاهم میان بهزیستی و همراه اول است که روز گذشته با حضور مدیران بهزیستی و همراه اول در ساختمان شیرخوارگاه آمنه امضا شد. با راه‌اندازی این برنامه هوشمند تا سال آینده، ناشنوایان می‌توانند مانند دیگران از تلفن همراه استفاده کنند.

مترجم هوشمند
تلفن ابزاری براساس توانایی سخن گفتن و شنیدن صداست و به همین دلیل از ابتدای اختراع این وسیله تاکنون، ناشنوایان نمی‌توانستند از آن بهره ببرند. همیشه نیاز به یک مترجم انسانی وجود دارد که اشاره‌های ناشنوا را ببیند و آنها را در گوشی تلفن بازگو کند. اما با توسعه فناوری‌های جدید آیا می‌توان از یک برنامه هوشمند برای ایجاد این ارتباط استفاده کرد؟ 
حمید بهروزی، قائم‌مقام مدیرعامل همراه اول در جریان امضای تفاهمنامه همکاری با بهزیستی، ضمن شرح این نوآوری گفت: «یک اپلیکیشن متصل به مرکز تماس ساخته می‌شود که صدا را به زبان اشاره و زبان اشاره را به صدا تبدیل می‌کند. به‌دلیل اینکه زبان اشاره در دیگر کشور‌های جهان با ایران متفاوت است نمی‌شود به سادگی برنامه خارجی‌ای را وارد کرد و به‌کار گرفت بلکه باید یک اپلیکیشن داخلی ساخت. اکنون این اپلیکیشن در حال ساخت و توسعه است. در ابتدا قصد داشتیم تا انتهای سال 1404کار ساخت اپلیکیشن تمام شود اما حالا مشخص شده که احتمالا تا تابستان سال آینده به نتیجه می‌رسیم.» 

کدام زبان اشاره؟

زبان اشاره واحدی برای ناشنوایان در ایران وجود ندارد و زبان‌های مختلف که توسط این گروه به‌کار می‌رود اندکی با هم تفاوت دارد. همین هفته گذشته بود که بهزیستی پیش‌نویس لایحه به رسمیت شناختن زبان اشاره ایرانی را به هیأت دولت ارائه کرد.
خبرنگار همشهری در حاشیه امضای تفاهمنامه، از محمدرضا اسدی، مدیرکل دفتر ریاست سازمان بهزیستی و حمید بهروزی، قائم‌مقام مدیرعامل همراه اول پرسید که وقتی مبنای دقیق زبان اشاره فارسی مشخص نشده، چطور می‌توان اپلیکیشن مترجم ناشنوایان را ساخت؟ بهروزی پاسخ داد: « قبلا هم با این موضوع روبه‌رو شده بودیم. در سال 98دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌الملل فرشتگان که در زمینه ناشنوایان فعالیت می‌کند با همین موضوع روبه‌رو شد. آن موقع چند کتاب زبان اشاره فارسی وجود داشت که حدود 80درصد مشترکات بین آنها به‌دست آمد.»  اسدی نیز گفت:«زبان اشاره در جامعه ناشنوایان ایران تفاوت‌هایی دارد اما مشترکات آن باعث شده است که قادر باشند با هم ارتباط برقرار کنند. مترجم‌های زبان ناشنوایان هم براساس همین مشترکات کار می‌کنند. اپلیکیشنی که ساخته خواهد شد را باید بر مبنای قسمت‌های مشترک ارتقا دهیم.» 

جذب کمک‌های خیرین
بخشی از تفاهمنامه میان بهزیستی و همراه‌اول، شامل فراهم کردن مسیر کمک‌رسانی خیرین به بهزیستی از طریق اپلیکیشن‌ها و شبکه تلفن همراه است. سیدمحمد جواد حسینی، رئیس مرکز مشارکت‌های مردمی و توسعه ظرفیت‌های اجتماعی و فرهنگی سازمان بهزیستی کشور در این‌باره به همشهری گفت:« ما نظام مسائل سازمان بهزیستی را با همراه اول مطرح کردیم و چند زمینه همکاری فراهم شد. یکی از آنها اپلیکیشن‌های پر کاربردی مانند روبیکا و همراه من است. حالا بهزیستی برای مشارکت‌طلبی از این اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کند.» 







 

این خبر را به اشتراک بگذارید