• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 23 مرداد 1397
کد مطلب : 26954
+
-

شناسایی 35 بنای واجد ارزش در پهنه فرهنگی رودکی

قرار است از تئاتر شهر تهران تا تالار وحدت، پهنه‌ای به‌نام پهنه فرهنگی و اجتماعی رودکی راه‌اندازی شود. این پهنه یکی از همان گذرهای فرهنگی است که محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی-  اجتماعی شورای شهر تهران راه‌اندازی آن را اعلام کرد.

روز گذشته جلسه سیاستگذاری راهبردی شکل‌گیری پهنه فرهنگی و اجتماعی رودکی برگزار و اعلام شد که دست‌کم 35بنای واجد ارزش فرهنگی و تاریخی در این محدوده شناسایی شده‌است. به گزارش همشهری، محمدجواد حق‌شناس رئیس کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شورای شهر تهران، پیروز حناچی معاون شهرسازی، برزین ضرغامی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، دلاور بزرگ‌نیا مدیرکل میراث فرهنگی و کارشناسان از اعضای سیاستگذاری راهبردی این پهنه هستند. در کنار اقداماتی که از سوی سازمان زیباسازی به‌منظور حذف زواید و بازپیرایی و همگامی مالکان آغاز شده است، بسته فرهنگی در اینجا تعیین شده تا همزمان در این پهنه فعالیت‌های خوبی صورت گیرد. در این جلسه محمدجواد حق‌شناس با بیان اینکه جایگاه شورای شهر در این زمینه باید سیاستگذاری باشد، گفت: مسئولیت نهادهای مختلف درخصوص این پهنه باید تعیین تکلیف شود.

مدیرعامل سازمان زیباسازی نیز با بیان اینکه آنچه تاکنون در مورد این پهنه اتفاق افتاده، حاصل کار جمعی بوده، افزود: شهرداری منطقه۱۱، سازمان زیباسازی و شرکت توسعه فضاهای فرهنگی، 3ضلع اصلی اجرای طرح پهنه فرهنگی اجتماعی رودکی هستند اما بین کارهای سازمان زیباسازی و شرکت توسعه فضاهای فرهنگی همپوشانی وجود دارد. به گفته برزین ضرغامی، با هم‌افزایی در کنار یکدیگر می‌توان راه درست را در این زمینه دنبال کرد. پیروز حناچی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران هم با بیان اینکه شهرداری منطقه۱۱ در نهایت امکان پرداختن به نگهداری از این پهنه را ندارد و باید بخش خصوصی به این موضوع رسیدگی کند، افزود: در یک دوره‌ای فرهنگسرای بهمن و زندان قصر با هدف بهبود فضای فرهنگی مناطقی که در آن قرار دارند ساخته شدند؛ پهنه رودکی نیز نقشی شبیه به این‌دو را دارد و بهتر است پیش از هر چیز به موضوع نگهداری آن در آینده فکرکنیم. حسین طالب‌زاده از اعضای شورای سیاستگذاری راهبردی پهنه فرهنگی و اجتماعی رودکی با اشاره به اهمیت موضوعی که حناچی به آن اشاره کرد، گفت: در زمینه نگهداشت پهنه یکسری الگو وجود دارد؛ مثلا فرهنگسرای بهمن به‌صورت دولتی و خانه هنرمندان به‌صورت هیأت امنایی اداره می‌شود و در مورد پهنه رودکی به مدل سومی که وجود دارد مراجعه کنیم. به‌گفته او بعد از آماده شدن این محور تمام فضای آماده‌شده می‌تواند در اختیار مردم قرار گیرد تا آنها خودشان به‌عنوان بخش خصوصی آن را اداره و نگهداری کنند که البته این کار سختی‌های خودش را به‌دنبال دارد.

در پایان این جلسه مقرر شد درخصوص تقسیم‌بندی وظایف کنشگران بازنگری صورت گیرد و به ضرورت حضور پررنگ‌تر شرکت توسعه فضاهای فرهنگی تأکید شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید