مطالبات مردم از ایرلاینها پابرجاست
محمود مولایی ؛ روزنامهنگار
با گذشت 6ماه از جنگ 12روزه همچنان مطالبات بسیاری از مردم از ایرلاینها پرداخت نشده است. مینا نوروزی که به همراه همسر و 6همسفر دیگر یک روز قبل از وقوع جنگ به ترکیه سفر کرده بودند به همشهری میگوید: «من یکی از مسافرانی هستم که پس از وقوع جنگ با مشکلات جدی در بازگشت و همچنین دریافت مطالبات مربوط به بلیت مواجه شدم. ما 8نفر بودیم و با دشواری فراوان با ترکیبی از مسیر هوایی و زمینی از مرز بازرگان به کشور بازگشتیم.»
او ادامه میدهد: «بعد از ورود به کشور، موضوع بازگشت وجه بلیت را از طریق آژانس پیگیری کردیم. در ابتدا اعلام شد بازپرداخت منوط به واریز وجه از سوی شرکت هواپیمایی است. این روند از خرداد تاکنون به طول انجامیده است و فقط 2هفته پیش، پس از پیگیریهای مکرر، اندکی از مبلغ به ما پرداخت شد.»
نوروزی با اشاره به اینکه مبلغ بلیت هر نفر 20میلیون تومان است، تاکید کرد: «با اینکه شرکت هواپیمایی اعلام کرده وجه را به آژانس پرداخت کرده ، آژانس فقط بخشی از مبلغ یعنی برای هر نفر 6میلیون تومان بازگردانده است.» رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران هم درباره وضعیت مطالبات مسافران و گردشگران به همشهری میگوید: «بسیاری از مسافران پس از گذشت بیش از 6ماه همچنان از عدمبازگشت وجه بلیتهای خود گلایهمند هستند و نمیدانند مسئولیت این امر بر عهده شرکتهای هواپیمایی است یا آژانسهای مسافرتی.»
حرمتالله رفیعی عنوان میکند: «از همان روزهای پس از جنگ، بارها درباره این مسئله صحبت شد. با گذشت 4 تا 5 ماه، هنوز بخش قابل توجهی از وجوه پرداختی به مسافران بازگردانده نشده است. در این میان، نهادهای ناظر گاه اقدام به تعلیق برخی آژانسها یا پلتفرمها کردهاند، اما این اقدامات پس از هشدارهای اولیه صورت گرفته؛ هشدارهایی که نشان میداد پول مردم در دست سوداگرانی است که از پرداخت آن خودداری میکنند.»
رفیعی یادآور میشود: «انتظار میرفت سازمان هواپیمایی کشوری همان زمان برخورد جدیتری داشته باشد. آژانسها نیز توان مالی کافی برای بازپرداخت مبالغ کلان را ندارند؛ مبالغی که گاه به دهها میلیارد تومان میرسد.»