• چهار شنبه 28 آبان 1404
  • الأرْبِعَاء 28 جمادی الاول 1447
  • 2025 Nov 19
چهار شنبه 28 آبان 1404
کد مطلب : 267404
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/mQYq0
+
-

گردشگری روی ریل

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی: برنامه‌ریزی برای رونق قطارهای گردشگری به‌صورت جدی در جریان است

گزارش
گردشگری روی ریل

سیده زهرا عباسی | روزنامه‌نگار

9آبان امسال بود که نخستین قطار گردشگری گیلان از ایستگاه راه‌آهن رشت به مقصد لوشان حرکت کرد تا تجربه‌ای نو از سفر در دل طبیعت سرسبز شمال برای گردشگران و علاقه‌مندان به سفرهای ریلی رقم بزند. این قطار البته نخستین قطار گردشگری‌ای نبود که امسال راه افتاد و پیش از آن نیز قطارهایی به مقصد همدان، مثلث طلایی (شیراز، اصفهان، یزد)، سرخس، شیرگاه و کاشان حرکت کرده بودند. سیدمصطفی فاطمی، مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به همین بهانه مهمان تلویزیون اینترنتی همشهری بود.

تفاوت قطار گردشگری با گردشگری ریلی
قطارهای گردشگری برای تور گردشگری آماده شده‌اند، اما در گردشگری ریل‌پایه از قطار برای فعالیت‌های گردشگری استفاده می‌شود. این، توضیحی است که مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درباره تفاوت مهم قطار گردشگری و گردشگری ریل‌پایه می‌دهد و می‌گوید: «معمولا به سفرهای ریلی با هدف گردشگری، گردشگری ریلی یا ریل‌پایه گفته می‌شود، اما قطار گردشگری شامل تور گردشگری است.» سیدمصطفی فاطمی با بیان اینکه هر دوی این موارد به رونق گردشگری کمک می‌کند، می‌افزاید: «رویکرد دولت چهاردهم به گردشگری ریلی افزایش پیدا کرده است.»

توقف قطارهای گردشگری و راه‌اندازی دوباره 
قطارهای گردشگری در دهه90 مورد توجه قرار گرفتند، اما بعد از مدتی متوقف شدند. مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی توضیح می‌دهد: «قطارها صرفه اقتصادی نداشتند و توجه بیشتر به کارکرد حمل بار و جابه‌جایی مسافر بود و موضوع تحریم‌ها هم بی‌تأثیر نبود. گرچه تحریم‌ها هنوز وجود دارد، اما تغییر رویکرد اتفاق افتاده و شرکت را‌ه‌آهن با نگاه مثبت به قطار گردشگری با مدیریت زمان و استفاده حداکثری از لوکوموتیوها وارد این عرصه شده است.» به‌گفته سیدمصطفی فاطمی، 5شرکت ریلی در این حوزه فعالیت می‌کنند.‌

قطارهای گردشگری‌ مبتنی بر گردشگری پایدار 
یکی از ویژگی‌های مهم قطارهای گردشگری، اتکای آنها بر مفاهیم گردشگری پایدار است. مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی می‌گوید: «با یک قطار گردشگری حجم قابل‌توجهی از مسافر جابه‌جا می‌شوند؛ بدون ترافیک و مصرف سوخت. تصور کنید همین جمعیت با خودرو بروند چه حجم خودرویی نیاز است. از سوی دیگر، قطار گردشگری نسبت به سفر جاده‌ای به مسیر کمترین آسیب را می‌زند.» نکته دیگری که سیدمصطفی فاطمی بر آن تأکید می‌کند، تقویت اقتصاد جامعه محلی با تردد قطارهای گردشگری است‌

حرکت پرشور قطارها در سال‌جاری
بعد از نوروز امسال، قطارها به مقصد همدان، مثلث طلایی (شیراز، اصفهان، یزد)، سرخس، شیرگاه و کاشان راه افتادند و آنطور که مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی توضیح می‌دهد راه‌اندازی قطار شیراز و گرگان در دستور کار است. سیدمصطفی فاطمی می‌گوید: «در حال حاضر هر هفته پنجشنبه و جمعه قطار گردشگری از سوی 2شرکت ریلی به سمت شیرگاه حرکت می‌کند.»
او با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای مسیرهای کمتر شناخته شده هم در دستور کار است، می‌افزاید: «باید مسیرها آنقدر جذاب باشد که ظرفیت تکمیل شود و توجیه اقتصادی داشته باشد.»‌

ایران به قطار گردشگری نیاز داشت
سوئیس، روسیه، هند، آفریقای جنوبی و... در استفاده از قطار گردشگری پیشتازند. آنطور که مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی می‌گوید: برنامه‌ریزی برای رونق قطارهای گردشگری ایران هم به‌صورت جدی در جریان است تا سال آینده ایران در این زمینه حرفی برای گفتن داشته باشد. سیدمصطفی فاطمی اظهار می‌کند: «کشور ما تنوع فرهنگی و اقلیمی زیادی دارد. ایران بیش از هر کشور دیگری برای نمایش بهتر این تنوع به قطار گردشگری نیاز داشت و امروز که این قطارها راه افتاده یا در حال راه‌اندازی است، هر گردشگری می‌تواند در کمترین زمان از جاذبه‌های متنوع ایران بازدید کند.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید