• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 22 مرداد 1397
کد مطلب : 26721
+
-

انصاف کجاست، اخلاق چه شد؟!

حسن حیدری |  دبیر همشهری قزوین:

‌به دست اندرکاران رسانه‌ها همیشه سفارش می‌شود ‌که در انعکاس اخبار دقت کنند، تحقیق کنند و انصاف را رعایت کنند. 
در ماه‌های اخیر به دلیل انتشار برخی خبرهای نادرست، از مدیران شهری قزوین انتقاد شده ‌‌و منتشر‌کنندگان این خبرها، به این شایعات دامن زده‌‌ و به شهردار قزوین هجوم برده‌اند.

 ابتدا انتشار نامۀ رئیس حراست شهرداری قزوین به معاون اداری و مالی این سازمان مبنی بر این‌که‌ رانندگان آژانس شئون را با پوشیدن لباس آستین‌کوتاه در محل کار رعایت نمی‌کنند، واکنش‌هایی را برانگیخت. رسانه‌های مخالف شهردار قزوین برداشت خود را از این نامه به‌گونه‌ای به جامعه القا کردند که رانندگان تاکسی نیز شامل این بخشنامه می‌شوند و باید با پیراهن آستین‌بلند به خدمت‌رسانی در شهر به شهروندان بپردازند، در حالی که واقعیت ماجرا چیز دیگری بود و این دستور‌ فقط در مورد رانندگانی است که در شهرداری قزوین کار می‌کنند. 

گرچه «علی صفری» شهردار قزوین اعلام کرد که «این بخشنامه فقط برای رانندگان در اختیار شهرداری قزوین صادر شده است و ربطی به رانندگان تاکسی شهری یا رانندگان آژانس ندارد»‌ در شایعه‌ همچنان بر پاشنه تکرار می‌چرخد. این روزها‌ با ورود فضای مجازی به دنیای رسانه به‌سادگی می‌توان شایعه‌ای را با یک چشم بر هم زدن و فقط با یک کلیک در شهر پخش کرد. بسیاری که مدعی اخلاق هستند، در برخی رسانه‌های استان اخلاق رسانه‌ای را رعایت نمی‌کنند و به‌سادگی با آبروی دیگران  بازی می‌کنند. 
بازتاب این اخبار همواره دستمایه‌‌ رسانه‌های خارجی و معاند جمهوری اسلامی ایران در فراسوی مرز‌های این سرزمین می‌شود تا در  دشمنی بیشتر با کشور و نظام اسلامی بکوشند. 

در پرده‌ای دیگر از سناریوسازی علیه مدیران شهری در کنفراس خبری شهردار قزوین با رسانه‌ها به مناسبت روز خبرنگار، خبر اهدای قبر رایگان به خبرنگاران‌ ماجرا را وارد مرحله‌ای تازه کرد. با انتشار این خبر بار دیگر موج‌سواران نقد‌های تند خود را علیه مدیریت شهری مطرح کردند و ‌‌برخی رسانه‌های استان این بار نیز اخلاق رسانه‌ای را زیر پا گذاشتند و بدون آگاهی از اصل ماجرا به قلم‌فرسایی پرداختند. 
با کمی بررسی در مورد این خبر به این نتیجه رسیدیم که این موضوع از طرف خبرنگاران حاضر در جلسه عنوان شده و بعد از مطرح شدن درخواست از سوی آنان، شهردار با آن موافقت کرده است،‌ نه آن‌که طرح یا برنامه‌ای پیش از این در این زمینه از سوی شهرداری تهیه شده باشد. البته در این زمینه باید از مدیر روابط عمومی و بین‌الملل شهرداری قزوین نیز گلایه کرد که چرا در زمان مقتضی این موضوع را شفاف بیان نکرده ‌ تا چنین فضای منفی‌ای ایجاد نشود.

 نشست شهردار با رسانه‌ها روز 18مرداد انجام شد‌ و یک روز بعد و به قول معروف وقتی آب‌ها از آسیاب افتاد، در ساعت 12و 46 دقیقه روز جمعه نوزدهم مرداد این مدیریت تصمیم گرفت در باره این موضوع پاسخ‌ دهد و با یکی از خبرگزاری‌ها مصاحبه‌ کند. بهتر نبود مدیر روابط عمومی و بین‌الملل شهرداری قزوین با دیدن این خبر بعد از  کنفرانس خبری در رسانه‌های استان مانع نشر اکاذیب علیه مدیران شهری می‌شد؟ این کمترین وظیفه‌ای است که از یک روابط عمومی پویا می‌توان انتظار داشت. 
یقین داریم در صورت پاسخگویی به‌موقع به این‌گونه خبر‌های منفی، آثار سوء آن خنثی می‌شود و کسانی که به جای روشنگری به هر دلیل قصد تشویش اذهان عمومی‌ را دارند، به مقاصد خود نمی‌رسند.
‌ به هرحال مدیران شهری قزوین باید از این 2 اتفاق درس‌های خوبی‌‌ گرفته باشند تا در آینده ‌‌دیگر شاهد نشر خبری نباشند که نه واقعیت دارد و نه می‌تواند راهی برای توسعه و رفاه شهری باشد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید