• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 22 مرداد 1397
کد مطلب : 26719
+
-

تجارت جهانی در مرزهای استان

معاون استاندار: امیدواریم با تضعیف گروه‌های تندرو و ثبات حاکمیت در عراق، شاهد توسعه روزافزون مبادلات تجاری با این کشور باشیم

‌گفت‌وگو
تجارت جهانی در مرزهای استان

شهره امیری|  کرمانشاه- خبرنگار: 

استان کرمانشاه بیش از 370 کیلومتر مرز مشترک با کشور‌‌ عراق دارد؛ یعنی از صد درصد مرزها سهم استان کرمانشاه ۲۳ درصد است.
این سهم 23 درصدی به دلیل همجواری با 2 بخش کردنشین و عرب‌نشین کشور همسایه یک موقعیت ژئوپلتیک بی‌نظیر است و میزان قابل توجهی از معاملات تجاری در آن انجام می‌شود. میزان صادرات غیرنفتی از مرزهای استان کرمانشاه به کشور عراق بیش از 51 درصد از صادرات کل کشور بوده است، اما همواره این مرز مهم دچار مشکلات عدیده‌ای چون تعطیلی و تعلیق معاملات تجاری می‌شود.
 در ادامه گفت‌و‌گوی همشهری با «محمد ابراهیم الهی‌تبار» معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار را در این زمینه می‌خوانید. 


برای تقویت مرزهای تجاری و پیوستن خط ترانزیت و تجارت استان به خط ترانزیت و تجارت بین‌الملل چه راهکاری دارید؟ 

تقویت و افزایش و همچنین تعدد راه‌های مواصلاتی اعم از جاده‌ای، ریلی و هوایی نقش موثری در تجارت استان کرمانشاه با کشور عراق دارد. خوشبختانه در چند سال اخیر با اقدام قابل توجه در زمینه توسعه و چند بانده کردن راه کربلا حد فاصل کرمانشاه به قصر شیرین و برخورداری از شبکه ریلی که با اعتبار قابل توجه و پیشرفت مناسبی از کرمانشاه به سمت قصر شیرین در حال اجراست، می‌توان امیدوار به ایجاد شرایط مناسب برای مبادلات تجاری گسترده با کشور عراق بود و در چشم‌انداز درازمدت با منطقه غرب آسیا مبادلات تجاری داشته باشیم.

از اقدامات دیپلماتیکی که برای برقراری ارتباطات تجاری در نظر گرفته شده است، بگویید. 

بدون شک روابط دیپلماتیک سازنده مکتوب شده است، اما گروهک‌ها، تفکرات مذهبی، قومیتی، افراطی و منافع متقابل و امنیت پایدار 2 کشور نقش اساسی در تجارت و ترانزیت مطلوب از طریق استان کرمانشاه با کشور عراق ایفا می‌کنند. لازم به توضیح است که بر اساس برنامه پیگیری شده تا پایان دولت دوازدهم، اسلام‌آباد غرب به شبکه ریلی کشور خواهد پیوست و عملیات اجرایی آن تا قصر شیرین نیز ادامه خواهد یافت. 

دولت چه تمهیداتی برای امنیت راه تجاری ایران که از کرمانشاه می‌گذرد، اندیشیده است؟

امنیت راه تجاری هر کشوری منفک از امنیت عمومی آن کشور نیست که خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران در ابعاد مختلف از شاخه‌های امنیت پایدار برخوردار بوده و تاکنون مساله‌ای پیرامون تجارت در محدوده سرزمینی ایران وجود نداشته است، اما به تبع انجام تبادلات تجاری آزاد مستلزم فراهم کردن شرایط برای انتقال محصولات بدون کمترین محدودیت در دو سوی مرز است. 

چه راهکاری برای تعطیل نشدن مرزها و تامین ثبات برقراری این راه تجاری اندیشیده شده است؟ 

متاسفانه به سبب شرایط نابسامان عراق در چند سال اخیر، تزلزل حاکمیت ملی این کشور و ظهور گروه‌های فراملی و تهدید‌کننده امنیت از جمله داعش، مبادلات تجاری تحت تاثیر آن قرار گرفته است و تجار بازرگان به سبب ریسک بالای فعالیت تجاری از انجام فعالیت خودداری می‌کنند یا با احتیاط فراوان اقدام می‌کنند. امید است با تضعیف گروه‌های تندرو و ثبات حاکمیت در عراق شاهد توسعه روز‌افزون مبادلات تجاری با این کشور باشیم. 

برقراری یک راه تجاری دائمی به رایزنی نیاز دارد. مسئولان کشوری چگونه می‌توانند به این مساله بسیار مهم از نظر امنیت تجاری و اقتصادی و به تبع آن اجتماعی کمک کنند؟ 

اشتراکات مذهبی ملت ایران و عراق و اماکن مذهبی آنها زمینه را برای سفر شهروندان این 2کشور به یکدیگر فراهم می‌کند، درنتیجه به تبع آن مبادلات مالی و اقتصادی قابل توجهی نیز صورت می‌گیرد. از جمله آنها می‌توان به ظرفیت‌های علمی، پزشکی و گردشگری اشاره کرد که به صورت بالقوه زمینه‌های مناسبی به منظور رونق تجاری بین ایران و عراق محسوب می‌شود. ایجاد شرایط امنیت پایدار در کشور عراق می‌تواند برای توسعه روابط اقتصادی به صورت بی‌نظیری نوید‌بخش باشد. در آینده با دیپلماسی مناسب و با همکاری سایر کشورهای همجوار می‌توان زمینه ایجاد سازمان‌ اقتصادی منطقه‌ای را فراهم کرد. 

تاکنون چه اقداماتی در این زمینه انجام شده است؟

در این زمینه ملاقاتی با مسئولان محلی استان‌های دیالی و اقلیم داشته‌ایم و برای همکاری‌ها از جمله بازگشایی مرز خسروی در راستای تردد مسافرین، زائرین و تجار طی سال جاری و برای تجارت و مبادلات مرزی تفاهم‌نامه‌ای امضا شده است. در مورد زائران نیز از طریق مسئولان کشوری در حال رایزنی هستیم. 

این خبر را به اشتراک بگذارید