• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 22 مرداد 1397
کد مطلب : 26724
+
-

قطار رشت- قزوین امسال هم نمی‌رسد

تخصیص نیافتن به موقع منابع مالی، تکمیل و افتتاح رسمی راه‌آهن را به تعویق انداخت

حمل و نقل
قطار رشت- قزوین امسال هم نمی‌رسد

وحیده اسماعیلی | رشت -خبرنگار:

گیلان از استان‌های محروم از امکانات زیر ساختی حمل و نقلی به‌ویژه خط آهن در کشور است. برای توسعه زیرساخت‌های مزبور 2دهه پیش کلنگ ایجاد خط راه‌آهن رشت به قزوین به زمین زده شد تا گیلان از قافله توسعه یافتگی عقب نماند. اما اکنون سال هاست که مردم استان چشم انتظار تکمیل عملیات و افتتاح رسمی آن هستند. موضوعی که هر از گاهی با اعلام خبر برخی مسئولان مربوطه وعده افتتاح آن به زمانی دورتر سپرده می‌شود. سال گذشته هم دکتر «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری در برنامه‌های انتخاباتی‌اش، موضوع راه‌اندازی قطار رشت – قزوین را در امسال به میان آورده بود.

 اواخر خرداد امسال معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ و ‌نقل کشور از افتتاح رسمی این پروژه در اواسط تابستان 97 خبر داده بود. «خیرالله خادمی» با بیان این‌که از 164 کیلومترمسیر رشت - قزوین، 156 کیلومتر ریل‌گذاری شده، گفته بود: « با تکمیل 5/3 کیلومتر ریل‌گذاری این مسیر و تنظیم خط و زیرکوبی، آماده‌سازی برای بهره‌برداری تمام تلاش خود را برای بهره‌برداری تا اواخر تابستان خواهیم داشت». 

معاون وزیر راه و شهرسازی گفته بود:« با توجه به این‌که بر طبق برنامه‌ و زمان‌بندی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ و نقل، اواخر تابستان سال جاری برای افتتاح این پروژه پیش‌بینی ‌شده است، اما با تغییر دستگاه اجرایی از سوی دولت، پیمانکاران دچار بلاتکلیفی شده‌اند که امیدواریم با رفع این بلاتکلیفی در زمان مقرر راه‌آهن قزوین- رشت به بهره‌‌برداری برسد».
وعده تکمیل و افتتاح راه‌آهن رشت - قزوین در شهریورماه سال جاری از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز در جلسه شورای اداری استان داده شده بود. 

«محمدباقر نوبخت» با بیان این‌که مسئولان وزارت راه و شهرسازی وعده افتتاح راه آهن قزوین - رشت را در آغاز سال ۹۷ داده  بودند گفت: «حاضر نیستم به این دوستان بیشتر از این زمان بدهم، بنابراین امیدوارم نهایت تلاش خود را برای به بهره برداری رساندن این پروژه در شهریور امسال داشته باشند». 
 اکنون 5 ماه از سخنان مسئولان کشور در این مورد می‌گذرد و مردم استان در انتظار شنیدن سوت قطار از ایستگاه رشت در شهریور سال جاری هستند، اما شنیده‌ها از سوی نمایندگان استان چنین برمی‌آید که افتتاح رسمی راه‌آهن رشت - قزوین به فروردین 98 موکول شده است. 


 امسال نه، سال دیگر

 نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: طبق آخرین صحبت‌هایی که با مجری طرح داشتم، وی از تکمیل 500 متر باقیمانده و کارهای نهایی روی پل منجیل در روزهای آینده خبر داد و اعلام کرد، اواخر شهریور راه‌آهن از ایستگاه رشت با ورود حداقل یک قطار به طور نمادین مورد افتتاح قرار می‌گیرد.  اما سرویس‌دهی و خدمات‌رسانی به مسافران راه‌آهن رشت- قزوین به طور رسمی از اواخر زمستان و در نوروز 98 آغاز می‌شود و در حال حاضر، احداث ایستگاه‌های مختلف این خط ریلی در مراحل آخر خود قرار دارد. 
«علامعلی جعفرزاده» تاکید کرد: افتتاح راه‌آهن نه تنها مطالبه مردم رشت بلکه اتصال این خط ریلی از رشت به آستارا مورد درخواست کل کشور و حتی 22 کشور منطقه برای بهره‌مندی از خدمات حمل ‌و ‌نقل ریلی است.


 دلیل تاخیر در افتتاح راه آهن

«جبار کوچکی نژاد» رئیس مجمع نمایندگان استان نیز با بیان این‌که تکمیل نهایی این خط ریلی نیازمند تامین منابع است گفت: درآخرین اظهار نظر مجریان طرح، افتتاح رسمی راه‌آهن رشت- قزوین اواخر زمستان سال جاری خواهد بود. هر چند که قرار بود این افتتاح در هفته دولت امسال باشد، اما متاسفانه منابع مورد نیاز برای ریل‌گذاری بقیه مسیر به موقع تامین نشد و پیمانکاران منتظر دریافت اعتبار برای سرعت‌دادن به کار هستند.
«محمدحسین قربانی» نماینده آستانه اشرفیه در مجلس نیز گفت: دولت به ما هم قول داده بود که افتتاح پروژه در شهریور امسال باشد، اما متاسفانه اعتبارات لازم محقق نشد و پیمانکار قادر نشد در مهلت مقرر کار را تحویل دهد. در هر صورت اکنون پیشرفت پروژه خوب است و نمایندگان استان نیز پیگر هستند و نظارت کافی بر اتمام خط ریلی رشت به قزوین از سوی ما نمایندگان وجود دارد.  


   تماس‌های بی‌پاسخ

همشهری در رابطه با دلایل تاخیر افتتاح خط راه‌آهن رشت- قزوین تماس‌های زیادی با مسئولان استان برقرار کرد. 
«حجت شعبانپور» معاون عمرانی و برنامه‌‌ریزی استانداری و «شعبانعلی خاوری» مدیر کل راه و شهرسازی استان با بیان این‌که آخرین جزییات این پروژه باید توسط مجری طرح ارائه شود از هر گونه اظهار و نظر و اخبار در این باره امتناع کرد.
همشهری تلاش‌های زیادی برای برقراری ارتباط با مهندس« ماکان پدرام » مجری پروژه راه‌آهن رشت- قزوین انجام داد که متاسفانه تا لحظه تنظیم این گزارش وی از پاسخگویی در این باره خودداری کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید