• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 21 مرداد 1397
کد مطلب : 26715
+
-

برندهای معروف، زیر ذره‌بین بازرسان بهداشت

طی 4 ماه گذشته 50 واحد صنفی اغذیه فروشی و آبمیوه و بستنی در شیراز تذکر بهداشتی دریافت کرده‌اند

سلامت
برندهای معروف، زیر ذره‌بین بازرسان بهداشت

محمد شبیری| شیراز - خبرنگار:

یکی از موضوعاتی که در روزهای اخیر شیراز و فضای مجازی را تحت تأثیر قرار داده، پلمب چند بستنی‌فروشی معروف است؛ بستنی‌فروشی‌هایی که از برندهای پرطرفدار شیراز به شمار می‌روند و خبر تعطیلی آنها بسیار غافلگیرانه بود. در این میان یکی از برندهای مشهور عرضه فست فود نیز به دلیل تخلفات بهداشتی پلمب شد تا عزم بازرسان بهداشت برای حفظ سلامت جامعه عیان‌تر شود.


80 هزار بازدید بهداشتی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون حدود 80 هزار بازدید بهداشتی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی صورت گرفته است، می‌گوید: از این تعداد، 417 تخلف بهداشتی به مراجع قضایی ارجاع و 88 مورد تعطیل شدند.
دکتر «عبدالرسول همتی» می‌افزاید: طی روزهای گذشته تعدادی از مراکز تهیه، توزیع و عرضه موادغذایی از جمله چند بستنی‌فروشی در سطح شیراز پلمب شدند که از برندهای معروف و خوشنام این شهر به شمار می‌رفتند. وی اضافه می‌کند: به صورت کلی واحدهایی که در بین مردم به برند تبدیل می‌شوند و مشتری‌های بسیاری را جذب می‌کنند، در قبال جامعه وظیفه سنگین‌تری از نظر ارائه محصول باکیفیت و مطلوب دارند و دانشگاه علوم پزشکی در مقابل هر خطری که سلامت مردم را تهدید می‌کند، مسئول است.  همتی با اشاره به اینکه از تمام مراکز تهیه و توزیع موادغذایی توسط بازرسان بهداشت محیط دانشگاه به صورت مستمر نمونه‌گیری میکروبی به عمل می‌آید، ادامه می‌دهد: پس از انجام نمونه‌گیری و عدم برخورداری از استانداردهای لازم، مرکز متخلف با دستور مقام قضایی تعطیل می‌شود.


مراحل بازرسی و صدور حکم

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی با تاکید بر اینکه در حال حاضر کارشناسان بهداشت محیط و اکیپ‌های بهداشتی به مهم‌ترین تجهیزات روز مجهز هستند، می‌گوید: آن‌ها می‌توانند به راحتی در محل، بسیاری از مواد غذایی را با نمونه‌گیری آزمایش کنند و بدون اینکه به آزمایشگاه‌ها فرستاده شود، نتیجه را مشاهده و اقدام‌های قانونی انجام دهند. همتی می‌افزاید: در این برنامه ضربتی که از سوی کارشناسان بهداشت محیط دانشگاه در حال انجام است، رستوران‌ها، ساندویچی‌ها، فست فودها، بستنی‌فروشی‌ها و آبمیوه‌فروشی‌ها مورد بازدید و بررسی قرار می‌گیرند که در صورت مشاهده تخلف‌های بهداشتی، برخورد قانونی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تعطیلی یک مرکز به دلیل تخلف‌های بهداشتی، پس از چندین بار بازدید و ارائه اخطار به متصدی مرکز با دستور مقام قضایی انجام می‌شود، اضافه می‌کند: دانشگاه علوم پزشکی ضمن احترام و درنظرگرفتن حقوق متصدیان و مدیران مراکز تهیه و توزیع موادغذایی، در راستای حفظ و ارتقای سلامت شهروندان تلاش می‌کند. همتی از شهروندان می‌خواهد در صورت مشاهده تخلف‌های بهداشتی در مراکز تهیه و توزیع موادغذایی با سامانه 190 تماس بگیرند.


همراهی شهروندان

رئیس مرکز بهداشت شهدای انقلاب دانشگاه علوم پزشکی نیز با اشاره به اینکه در 4 ماه گذشته 50 واحد صنفی اغذیه‌فروشی، آبمیوه و بستنی‌فروشی و همچنین رستوران به دلیل رعایت نکردن موارد بهداشتی از این مرکز تذکر دریافت کرده‌اند یا پلمب شده‌اند، می‌گوید: با توجه به اینکه تعدادی از این واحدهای صنفی برای شهروندان نام‌آشنا بوده، حساسیت بازرسی‌ها بیشتر شده است. دکتر «حمیدرضا قاسم‌پور» با تاکید براینکه بازرسی، تذکر و پلمب هرماه با دستور قضایی در واحدهایی که در زمینه رعایت اصول بهداشتی دقت ندارند انجام می‌شود، ادامه می‌دهد: در تمام استان‌ها از یک نوع قانون تبعیت می‌شود و سلامت جامعه در اولویت است. وی با بیان اینکه مهم‌ترین علت تعطیلی اکثر واحدهای پلمب‌شده توجه نکردن به موارد بهداشتی و مثبت بودن نمونه‌گیری‌های انجام‌شده است، می‌افزاید: شهروندان باید به بازرسی‌ها واجرای حکم از سوی دستگاه قضایی اطمینان داشته باشند، زیرا هدف از اجرای حکم، حفظ سلامت افراد است.

قاسم‌پور اضافه می‌کند: تعدادی از واحدهای متخلف علیرغم اخطارهای فراوان به دلیل بی‌توجهی به رفع نواقص بهداشتی در مهلت تعیین‌شده پلمب شده‌اند.
وی با اعلام اینکه امروزه بازرسان به درخواست شهروندان و همچنین بنا به رسالتی که برعهده دارند از تمام واحدهای صنفی نظارت می‌کنند، می‌گوید: در چند ماه گذشته بیشترین موارد تعطیلی و دریافت تذکر برای واحدهای صنفی فست فود و رستوران‌ها بوده است که همواره تلاش داریم رعایت موارد بهداشتی را در تمام این واحدهای صنفی ارتقا دهیم. به عقیده رئیس مرکز بهداشت شهدای انقلاب در حال حاضر هر شهروند می‌تواند یک بازرس شبکه بهداشت باشد؛ به همین منظور ضرورت دارد شهروندان از طریق سامانه 190 گزارش‌های خود را اعلام کنند تا در کمتر از 48 ساعت بازرسان مرکز بهداشت از آن واحد صنفی بازدید داشته باشند.


رسیدگی به شکایات مردمی

رئیس مرکز بهداشت شهدای والفجر دانشگاه علوم پزشکی شیراز می‌گوید: یک مورد از واحدهای صنفی پلمب‌شده نام‌آشنا تحت نظارت مرکز بهداشت والفجر بود که براساس نمونه‌برداری‌های انجام‌شده جواب آزمایش‌ها مثبت اعلام شد. دکتر «احمد رضازاده» می‌افزاید: مهم‌ترین عامل تعطیلی این واحد صنفی شکایات مردمی از طریق سامانه 190 بوده است. وی اضافه می‌کند: براساس قانون چنانچه یک واحد صنفی نسبت به رعایت موارد بهداشتی بی‌توجهی کند و جواب نمونه‌گیری مثبت باشد، با حکم قضایی برای مدتی پلمب می‌شود. رضازاده ادامه می‌دهد: واحد متخلف تا رفع کامل نواقص بهداشتی و تأیید کارشناسان مبنی بر سلامت محل، همچنان پلمب باقی خواهد ماند. وی تاکید می‌کند: امروزه تمام شهروندان می‌توانند بازرسان افتخاری مراکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید