• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 21 مرداد 1397
کد مطلب : 26678
+
-

انصاف دست بازار را می‌گیرد

در این گزارش می‌خوانید که چگونه دست در دست هم می‌توانیم شرایط نامطلوب اقتصادی را تعدیل کنیم

اقتصادی
انصاف دست بازار را می‌گیرد

خدیجه ستارزاده| البرز-خبرنگار:

مدت‌هاست بحران اقتصادی بر معیشت مردم اثر نامطلوبی گذاشته و زندگی را برای آنها سخت کرده است. نوسانات قیمت ارز، طلا و... بر کالاهای مصرفی و تولیدات داخلی نیز تاثیر گذاشته، در حالی که بعضی از این کالاها ارتباطی با ارز و... ندارند و قیمت آنها نباید متغیر باشد اما در شرایط آشفتگی بازار، سودجویی برخی افراد نیز شرایط را وخیم‌تر کرده است. در این میان زیرپا گذاشتن معیارهای اخلاقی و وجدانی بیش از هر چیز آزاردهنده است. برخی فروشنده‌ها در صنف‌های مختلف کالاها و اقلامی را که قبلا خریداری کرده‌اند اکنون بدون در نظر گرفتن فشاری که به مردم وارد می‌شود، با چند برابرِ قیمتِ خریداری‌شده می‌فروشند. گاهی مردمی که در این گود گرفتار هستند به یکدیگر رحم نمی‌کنند، روزبه‌روز تنش و فشار روی آنها بیشتر می‌شود و برای نشان دادن اعتراض خود به کوچه و خیابان و اعتراض روی می‌آورند؛ البته که این کار هم جز آسیب روحی و روانی و بر هم خوردن نظم و امنیت نتیجه‌ای ندارد و شرایط را بدتر از قبل می‌کند.


دردِ‌دل یک شهروند

یکی از شهروندان با اظهار ناراحتی از شرایط فعلی می‌گوید: از مسئولان می‌خواهم مردم و شرایط آنها را درک کنند و برای حل مشکلات فعلی اقدامی اساسی انجام دهند. بیشتر مردم قدرت خرید ندارند و شرایط روزبه‌روز بدتر می‌شود.
«ناهید تاجیک» می‌افزاید: هر روز که برای خرید کالایی مراجعه می‌کنیم، متوجه می‌شویم قیمت دو برابر شده است. مگر چقدر افزایش حقوق داشته‌ایم که شاهد این همه افزایش قیمت هستیم؟! بی‌انصافی برخی کاسبان در کنار گرانی کالاها مزید بر علت شده است.
تاجیک می‌گوید: عده زیادی از مردم نمی‌توانند خواسته خانواده و فرزندان خود را برآورده کنند و شرمنده آنها می‌شوند که ناراحتی، بی‌احترامی، اختلاف و از هم پاشیدن زندگی‌ها را در پی دارد.

این بانوی کرجی با تاکید بر نیاز بدن بچه‌ها به میوه، گوشت و لبنیات و... می‌گوید: نمی‌شود به بچه‌ها گفت «میوه نخور، گران است» و یا «لبنیات و گوشت نخور، گران است». توان مردم برای خرید کالاهای ضروری هم کم شده است. در این شرایط می‌توان از خرید پوشاک و لوازم دیگر که چندان ضرورتی ندارد چشم‌پوشی کرد اما نمی‌توان از خرید مواد خوراکی کوتاهی کرد و سلامت بچه‌ها را به خطر انداخت. وی بیان می‌کند: با این وضعیت همه نگران آینده بچه‌های خود هستند. چه تضمینی برای آینده آنها وجود دارد و ما باید چه کار کنیم؟


درخواست همکاری از کسبه

رئیس اتاق اصناف البرز با بیان اینکه هر هفته جلسه تنظیم بازار در استانداری برگزار می‌شود، می‌گوید: جلسات و هماهنگی لازم بین اتحادیه‌ها و اصناف نیز به طور مستمر برگزار می‌شود تا اوضاع به بهترین شکل ساماندهی شود.
«حمیدکریمی» می‌گوید: بارها چنین شرایطی در جامعه به وجود آمده است و از آن گذر کرده‌ایم؛ این بار هم ان‌شاءالله گذر خواهیم کرد اما از کسبه و بازاریان می‌خواهم انصاف را رعایت کنند.
کریمی با تاکید بر جمله «کاسب حبیب خداست» می‌گوید: درست است فشار زیادی روی دوش کاسبان است اما در این شرایط هم باید ثابت کنند که کاسب حبیب خداست تا از این بحران عبور کنیم.

وی اظهار می‌کند: روزهای گذشته کاسبی را دیدم که یک کالا را به دو مشتری با دو نرخ‌ متفاوت فروخت، وقتی علت را جویا شدم پاسخ داد کالای مشتری اول با قیمت خریدِ قبل و کالایِ مشتری دوم با قیمت خریدِ جدید بود.
رئیس اتاق اصناف اضافه می‌کند: کاسبانی وجود دارند که در هر شرایطی وجدان و اخلاق را فراموش نمی‌کنند اما برخی افراد نیز احتکار، کم‌فروشی و گران‌فروشی می‌کنند. همه باید در محضر خدا پاسخگو باشند، کاسب واقعی هم سود خود را می‌برد و هم انصاف را رعایت می‌کند.
کریمی با بیان اینکه همه سعی و تلاش ما بر این است که با همکاری بازرسی اصناف و صنعت، معدن و تجارت از هرگونه اجحاف در حق مردم و سودجویی جلوگیری کنیم، می‌گوید: بهترین بازرسان خود مردم هستند و اگر واحدی بیش از حد در حق مردم اجحاف می‌کند باید مردم به اتاق اصناف، بازرسی یا به سامانه 124 اطلاع دهند و اطمینان داشته باشند که ما رسیدگی می‌کنیم.


نظارت‌ها تشدید می‌شود

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری البرز اظهار می‌کند: با برگزاری جلسات تنظیم بازار و هماهنگی‌های لازم سعی می‌شود نظارت‌ها تشدید شود و قیمت‌ها از قیمت کشوری بالاتر نباشد.
«پرویز زرگر» می‌گوید: طبق هماهنگی با جهاد کشاورزی و نهادهای مرتبط برای تامین اقلام مورد نیاز استان نیز هماهنگی‌های لازم انجام می‌شود تا کالاهای اساسی به اندازه نیاز فراهم شود.

زرگر با بیان اینکه نهادهای نظارتی و بازرسی سازمان صنعت و معدن، اصناف و... کار خود را انجام می‌دهند، می‌افزاید: کسبه نیز نباید از عرضه کالا خودداری و شرایط را برای مردم سخت کنند؛ در صورت مواجهه با این موارد حتما با این افراد برخورد می‌شود.
وی می‌گوید: برخی کالاهای وارداتی به دلیل تحریم کمیاب و گران است اما کالاهای اساسی و مایحتاج مردم تامین و قیمت‌های آنها نیز کشوری و مصوب است و کسبه حق افزایش قیمت و گرفتن وجه اضافی را از مردم ندارند.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری البرز تاکید می‌کند: نهادهای نظارتی به طور مستمر در استان فعالیت می‌کنند تا جلو سودجویی‌ها گرفته شود.


تلاش برای تامین اقلام ضروری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی البرز می‌گوید: شرکت پشتیبانی امور دام در طول سال برای تنظیم بازار، تعدیل قیمت و ذخیره‌سازی گوشت مورد نیاز داخلی اقدام می‌کند و در زمان‌های مناسب و در صورت کمبود گوشت مرغ در بازار اقدام به توزیع می‌کند.
«سید مجید موسوی» با بیان اینکه توزیع مرغ منجمد در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تعاونی مصرف‌ها و همچنین فروشگاه‌های مواد پروتئینی آغاز شده است، می‌افزاید: گوشت گرم گوسفندی وارداتی نیز به طور روزانه در بازار توزیع می‌شود و شهروندان با مراجعه به بازارهای گوشت می‌توانند آن را با قیمت مصوب خریداری کنند.
موسوی با تاکید بر اینکه در تامین دیگر کالاهای اساسی نیز اقدامات لازم انجام شده است، می‌گوید: همه تلاش ما بر این است تا با کمبود کالاهای اساسی مواجه نشویم.

این خبر را به اشتراک بگذارید