وطنپرستی با انیمیشن ایرانی
گفتوگوی تلویزیون همشهری بارضا ارژنگی،کارگردان «یوز» پرفروشترین انیمیشن اکران ۱۴۰۴
گروه 24
در سالهای اخیر انیمیشن ایرانی به آرامی از حاشیه به متن تولید فیلم در ایران رسیده است. ماه گذشته یک فیلم انیمیشن ایرانی با نزدیک به ۴۰ میلیارد تومان فروش بیش از ۶۰۰ هزار مخاطب را جذب خود کرد.
خبر موفقیتهای تجاری انیمیشنهای ایرانی یکی پس از دیگری منتشر میشود. ۲۸ اکتبر روز جهانی انیمیشن است.
به همین مناسبت مجله تصویری 24 سراغ کارگردان «یوز» رفته و درباره انیمیشن در ایران و چگونگی ساخت این انیمیشن که این روزها جزء پرفروشهاست، صحبت کرده است.
ساخت «یوز»
تولید این فیلم از سال 96جرقهاش زده شد. یوز ایرانی در حال انقراض بود و این همیشه در ناخودآگاهم مسئله بزرگی بود. سال 82 در زمان زلزله بم تمام خانوادهام را از دست دادم، من و عمهام تنها افرادی بودیم که زنده ماندیم. این تنهایی همیشه در ذهنم بود. این علاقه به خانواده و فقدانش باعث شد که سوژهام یوز باشد. اما یک تفاوت وجود داشت، اینکه یوز ایرانی در دشت توران رها و حیوانی چابک بود و با این اوصاف درام شکل نمیگرفت، به همین دلیل کاراکتر یوز را تپل نشان دادم و دور از وطن و خانواده که درام شکل بگیرد. برایم همیشه خانواده و وطن مهم بود و خواستم در «یوز» هم نشان دهم. ایده مرکزی همین موضوع بود. شاید بچهها با تماشای فیلم این موضوع را متوجه نشوند اما مدیا یک ویژگی بزرگ دارد و اینکه بذر را در ناخوداگاه بچهها میپاشد و در کودکی وقتی این مفاهیم در ذهن و جانش بنشیند تأثیرش در بزرگسالی دیده میشود. مفاهیمی که در «یوز» دیده میشود کاملا ساده و برای کودکان است. تلاش کردیم این هویتسازی را در لایههای رویی بدون هیچ پیچیدگی قرار دهیم. در این انیمیشن قرار نیست گرهگشایی صورت بگیرد و اینکه شخصیتها چند لایه و برای کودکان ناشناخته باشد. بازخوردهای خوبی هم تاکنون داشتهایم. حداقل تأثیرگذاری انیمیشن این است که مکانهای ناشناخته ایران را بشناسانیم.
شکلگیری کاراکترهای استاد پیشول دمپشمکی
یکی از کاراکترهای «یوز» استاد پیشول دمپشمکی است. من همان زمان که کاراکتر را در ذهنم داشتم به آقای مسعود فراستی فکر میکردم. همیشه برنامههای سینمایی ایشان را میدیدم. به لحاظ تخصصی برنامههای سینماییاش جذاب بود. با اخلاق، کاری ندارم. دوست داشتم این شخصیت را براساس آقای فراستی بنویسم و خلق کنم. یک گربه اصیل ایرانی که وطنپرست است. تنها اشتباهم این بود که باید ایشان را از همان ابتدا که طرحها زده میشد در جریان میگذاشتم اما این کار را نکردم. قبل از آماده شدن نهایی پیش فراستی رفتم. ایشان خیلی گرم ارتباط برقرار کرد و با هم صحبت کردیم.
من فیلم را فرستادم اما بعد از چند روز گفتند که این من نیستم. این حسن پورشیرازی است. چرا از اول با من در میان نگذاشتی و من توضیحات را به ایشان دادم. در نهایت کار اوکی شد. به جز استاد پیشول مابقی کاراکترها مابهازای انسانی نداشتند.
فصل دوم یا سریال «یوز» نمیآید
این اثر سینمایی برخلاف دیگر آثار که تیمی بزرگ دارند با 30هنرمند ساخته شد، اما بهنظرم همین «یوز» کافی است که هم دیده شود و هم اثرش را بگذارد و لازم نیست که سریال و فصل دوم آن ساخته شود. برای من «یوز» تمام شده و میخواهم انیمیشن دیگری بسازم. در انیمیشنسازی با اقتصاد باز روبهرو هستیم که قیمتها هر لحظه تغییر میکند و درست است که انیماتورها دستمزد قابل توجهی میگیرند اما عشق و علاقه باعث موفقیت انیمیشنهای ایرانی میشود.