• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 21 مرداد 1397
کد مطلب : 26576
+
-

کمین حادثه در جاده‌های شمال استان

لیلا ساریخانی | روزنامه‌نگار:


جاده‌ها در استان اردبیل به دلیل نبود خط آهن و محدودیت‌های فرودگاه اردبیل، راه اصلی ارتباط اهالی استان با مراکز استان‌های دیگر است. اردبیل 131 کیلومتر بزرگراه، 716 کیلومتر راه اصلی و 702 کیلومتر راه فرعی دارد و به گفته مدیر کل راه و شهرسازی استان، در 4 سال گذشته بیش از 107 کیلومتر راه اصلی و فرعی جدید در استان اردبیل احداث شده است. با این وجود خبرهای ناگوار تصادف در این جاده‌ها دل‌ها را آزرده و خانواده‌هایی را داغدار کرده است.

احداث جاده‌های ایمن و بزرگراه‌ها در استان از مطالبه اصلی مردم است چراکه اردبیل از حیث بزرگراه دچار کمبود است و از حدود 900 کیلومتر ظرفیت بزرگراه استان، تنها حدود 130 کیلومتر بزرگراه در استان وجود دارد و این جای تامل دارد.
در کنار این مطالبات، باید نقاط حادثه‌خیز معرفی و اصلاح شوند. همچنین به گفته کارشناسان، باید علائم راهنمایی رانندگی در محل‌های مناسب نصب شوند و ضمن برخورد با متخلفان، فرهنگ رانندگی ایمن در میان مردم نهادینه شود. 
به گفته مسئولان، در حال‌حاضر ۲۵ نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های مواصلاتی استان وجود دارد که اصلاح این نقاط می‌تواند در کاهش تصادفات نقش داشته باشد. نصب علائم و خط‌کشی‌های درست می‌توانند در کنترل تصادف موثر باشد، اما در حال حاضر شاهد نواقصی در این زمینه هستیم؛ به عنوان مثال، خط‌کشی‌های سبقت مجاز یا غیرمجاز در برخی قسمت‌های جاده شمال استان اصولی انجام نشده است. 

نصب علائم هشدار قبل از رسیدن به نقاط حادثه خیز می‌تواند از وقوع حادثه احتمالی جلوگیری کند که باید با نظر پلیس راه نسبت به نصب این علائم اقدامات جدی‌تر صورت بگیرد. 
واقع شدن ۲۰ نقطه حادثه خیز در جاده‌های شمال استان حاکی از کمین خطر در این جاده‌هاست. به طوری که جاده‌های شمال استان بیشترین تصادفات جاده‌ای را به خود اختصاص داده‌اند. برنامه‌ریزی اساسی برای ساماندهی این جاده‌ها و چهاربانده کردن آن می‌تواند در کاهش تصادفات در شمال استان موثر باشد.

همچنین به منظور ارتقای ایمنی جاده‌ها ضروری است پروژه‌های احداث جاده‌های چهار خطه در دیگر محورهای مواصلاتی تسریع شود که از جمله مهم‌ترین این پروژه‌ها چهار خطه کردن رضی-امیرکندی، سه‌راهی صحرا- مشگین‌شهر، آراللو- کرگان و پارس‌آباد- سه راهی مشگین‌شهر است. در کنار ایمنی عوامل ذکر شده، کنترل ایمنی خودرو نیز بسیار تاثیرگذار است که باید آگاهی لازم به رانندگان در مورد کنترل ایمنی خودرو برای حفظ سلامت جان خود و مسافران داده شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید