• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 21 مرداد 1397
کد مطلب : 26574
+
-

مدیریت سبز، راهکار موفق کاهش مصرف آب

کارگروه مدیریت سبز در دانشگاه تبریز با هدف مدیریت مصرف انرژی از اسفندماه 96 تشکیل شده است

پژوهش
مدیریت سبز، راهکار موفق کاهش مصرف آب

موسی کاظم‌زاده| تبریز - خبرنگار:

مدیریــــت سبز در دانشگاه‌های کشور در سال 92 با شکل‌گیری کارگروه بهینه‌سازی مصرف با هدف توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، مدیریت مصرف انرژی و حفظ محیط‌زیست در دانشگاه‌ها، موسسات پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری کلید خورد. در حال حاضر گفته می‌شود نزدیک 170 دانشگاه، پژوهشکده و پارک علم و فناوری و دانشگاه تبریز در حوزه مدیریت سبز فعالیت می‌کنند. هر چند به گفته مسئولان عملکرد این دانشگاه در این حوزه باید تسریع پیدا کرده و همگام با سایر دانشگاه‌های کشور پیش می‌رود. 


آغاز پروژه از اسفند سال گذشته 

معاون پشتیبانی و توسعه منابع دانشگاه تبریز می‌گوید: مدیریت سبز در دانشگاه‌ها با هدف مدیریت مصرف انرژی، مواد و حفظ محیط‌زیست، کاهش حجم مواد و بهبود مدیریت پسماند، به‌کارگیری موثر و کارآمد تمامی منابع مادی و انسانی و سازماندهی و برنامه‌ریزی به منظور هدایت آنها برای نیل به اهداف محیط زیستی به اجرا در‌می‌آید.  

«حمیدرضا قاسم‌زاده» در پاسخ به این سوال که پس از گذشت 5 سال از مصوب شدن دانشگاه سبز چه اقدام کاربردی انجام شده است، بیان می‌کند: پروژه مدیریت سبز این دانشگاه اسفند سال گذشته به پژوهشکده محیط‌زیست این دانشگاه ابلاغ شد و شورای راهبری فعالیت خود را با اولویت مصرف آب پسماند و زباله، صرفه‌جویی در انرژی و تسهیل فرایندهای اداری آغاز کرد. بهینه‌سازی مصرف انرژی، استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر و مدیریت آب و پساب، کاهش آلودگی‌های ‌زیست‌محیطی، فرهنگسازی و مدیریت منابع، مصالح، زباله و بازیافت از جمله شاخص‌های این مدیریت است. وی تاکید کرد: در همین ارتباط کارگروهی با شرکت اعضای حقوقی از جمله مدیریت‌های امور فنی، پشتیبانی، بودجه و تشکیلات، امور مالی، تربیت بدنی، روابط عمومی و... و اساتید دانشکده‌های عمران، کشاورزی و علوم طبیعی به ریاست قائم‌مقام و معاون پشتیبانی و توسعه منابع این دانشگاه تشکیل شده است. 


افزایش آگاهی در مورد محیط‌زیست
 
«مهدی ضرغامی» مدیر پروژه مدیریت سبز دانشگاه تبریز با اشاره به اهداف طرح پیاده‌سازی مدیریت سبز در دانشگاه تبریز عنوان می‌کند: افزایش آگاهی در مورد توسعه پایدار و محیط‌زیست برای دانشجویان، ایجاد و توسعه فرهنگ مناسب در دانشگاه برای رسیدن به پایداری، ارتقای دانشجویان به شهروندان مسئولیت‌پذیر در زمینه محیط زیست، گسترش آگاهی کارکنان، اعضا و سایر افراد دانشگاه از محیط‌زیست و تهیه و تدوین برنامه اجرایی مدیریت سبز در دانشگاه بر اساس شاخص‌های مدیریت سبز از جمله اهداف رسیدن به این طرح است. بررسی مساله انرژی و پسماندها هم از دیگر برنامه‌های پیش روی این پروژه است.


لزوم تسریع در اجرای پروژه 

پژوهشگر پسادکتری پژوهشکده محیط‌زیست دانشگاه تبریز عنوان می‌کند: آمارها نشان می‌دهد مصرف منابع انرژی و آب در ایران بسیار بیشتر از میانگین جهانی بوده و اجرای مدیریت سبز می‌تواند راهکاری موفق برای کاهش این مصارف باشد. به گفته «محمد کبارفرد»، حدود ۵ سال است که دانشگاه‌های کشور برای حفاظت از محیط‌زیست و آب به موضوع دانشگاه سبز توجه کرده و اقدام‌های موفقی در این زمینه انجام داده‌اند و باید دانشگاه تبریز نیز در این زمینه اقدامات مهم‌تری داشته باشد. این محقق تاکید می‌کند: کارگروه مدیریت سبز و بهینه‌سازی مصرف انرژی از سال 92 در اداره‌کل نظارت بر طرح‌های عمرانی در معاونت اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت خود را آغاز کرده و یک ردیف بودجه برای اجرای مدیریت سبز در دانشگاه‌های کشور در نظر گرفته شده که دانشگاه تبریز نیز باید از آن با ارائه برنامه‌هایی استفاده کند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید