• شنبه 19 مهر 1404
  • السَّبْت 18 ربیع الثانی 1447
  • 2025 Oct 11
شنبه 12 مهر 1404
کد مطلب : 264394
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/oQVgN
+
-

1200 سال با ‌قالیشویان

آیین سنتی مذهبی قالیشویان مشهد اردهال در دومین جمعه مهرماه با حضور علاقه‌مندان و گردشگران برگزار شد

گزارش
1200 سال با ‌قالیشویان

راحله عبدالحسینی  | روزنامه‌نگار

مشهد اردهال، روستایی در نزدیکی کاشان، جمعه (۱۱ مهر) میزبان افرادی بود که برای حضور در آیین سنتی مذهبی قالیشویان راهی این روستا شده بودند؛ قالیشویان  یا جمعه‌‌قالی، همزمان با سالگرد شهادت سلطان‌علی‌بن‌محمدباقر، در مشهد اردهال برگزار می‌شود.

مراسم ۱۲۰۰ ساله
شرکت‌کنندگان در این مراسم با حرکت به‌سوی آستان مقدس امامزاده‌علی‌بن‌امام محمدباقر(ع) و با در دست داشتن چوب‌هایی که از دیرباز نماد این مراسم است، حضور خود را در این آیین باشکوه اعلام می‌کنند. حسن درخشان، یکی از پیشکسوتانی که دهه ششم زندگی خود را می‌گذراند و سال‌های زیادی در این مراسم حضور داشته به همشهری می‌گوید: «قدمت این مراسم به ۱۲۰۰سال پیش برمی‌گردد. مردم کاشان که در گذشته به نام چهل‌حصاران معروف بوده، شیعه بودند و در آن زمان هنوز مذهب رسمی کشور ایران شیعه نبود. تعدادی از اهالی کاشان در آن روزگار به مدینه سفر و از امام باقر(ع) درخواست می‌کنند تا فرزند ایشان به نام حضرت سلطان‌علی به کاشان بیاید و مروج دین اسلام باشد. پس از اینکه سران حکومت از جایگاه ایشان باخبر می‌شوند، حضرت سلطان‌علی را به شهادت می‌رسانند. 
اهالی کاشان پس از نبرد با دشمنان اسلام، پیکر حضرت سلطان‌علی را که روی یک قالی بوده با همان قالي تشییع می‌کنند و در همین محلی که الان امامزاده سلطان‌علی در مشهد اردهال هست به خاک می‌سپرند.»

یاحسین‌گویان
حسن درخشان، از پیشکسوتان اردهال درباره رسم قالیشویی مشهد اردهال می‌گوید: «قالی به خون مبارک حضرت آغشته بوده و اهالی این قالی را در کنار چشمه‌ای که حدود ۱۰۰متر پایین‌تر از مزار ایشان هست، می‌شویند. رسم قالیشویی در واقع یادی از مظلومیت ایشان است که ماندگار شده و از آن زمان تا الان با حضور پیروجوان برپا می‌شود. به مشهد اردهال هم کربلای ایران می‌گویند.» 
شرکت‌کنندگان با لباس مشکی و چوب‌های مخصوص در صحن امامزاده سلطان‌علی جمع می‌شوند. پس از روضه‌خوانی و سینه‌زنی یک قالی‌ را با تشریفات خاصی از خادمان تحویل می‌گیرند و به‌صورت نمادین در چشمه مجاور می‌شویند. افرادی که قالی را تحویل می‌گیرند، آن را از ایوان صفا به داخل صحن صفا می‌آورند و حسین‌حسین‌گویان و با تکان‌دادن چوبدستی‌های خود که نمایش نبردی نمادین با قاتلان است، قالی را در یک مسیر مشخص به‌سوی نهر آب می‌برند و آن را شست‌وشو می‌دهند. این آیین با ذکر «یاحسین» همراه است. حدود ظهر با بازگرداندن قالی به بقعه و زیارت جمعی، مراسم به پایان می‌رسد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید