
توسعه گردشگری جامعهمحور

مهدی بهاروند؛رئیستوسعه محصولاتگردشگری
در حال حاضر، سند استراتژی صادرات گردشگری کشور تدوین شده که در آن 4محور اولویتدار برای جذب گردشگر خارجی مشخص شده است؛ «اکوتوریسم»، «گردشگری جامعهمحور»، «سلامت» و «زیارت» بهعنوان مزیتهای اصلی کشور شناسایی شدهاند. بر همین اساس، توسعه محصولات گردشگری در این حوزهها و ارائه آنها به گردشگران خارجی در دستور کار قرار گرفته است.
محور اول یعنی اکوتوریسم، در سالهای اخیر، فعالیتهایی در قالب کمیته ملی طبیعتگردی با همکاری بین دستگاهی انجام شده است تا چالشهای موجود در حوزه طبیعتگردی رفع شود. هدف این اقدامات، تبیین فرایندهای توسعه پایدار گردشگری برای فعالان این حوزه و جوامع محلی است تا ضمن حفظ محیطزیست، آسیبهای احتمالی به طبیعت کاهش یابد. در محور دوم یعنی گردشگری جامعهمحور، بخش دیگری از فعالیتها به توسعه گردشگری جامعهمحور اختصاص یافته است. تمرکز اصلی بر مناطق روستایی و عشایری است تا جوامع محلی با گردشگری آشنا شوند و این صنعت بهعنوان محرک اقتصادی در این مناطق ایفای نقش کند.
لازمه این امر، مشارکت فعال جوامع محلی است. در همین راستا، پروژه جهانی «بهترین روستاهای گردشگری جهان» توسط سازمان جهانی گردشگری راهاندازی شده که دقیقا بر همین موضوع تمرکز دارد و هدف آن، تبدیل گردشگری به عامل رونق اقتصادی و توسعه پایدار در مناطق روستایی است. ما نیز در این سالها حدود 100روستا را شناسایی کردهایم و هر سال 8روستا را بهعنوان نمایندگان ایران به سازمان جهانی گردشگری معرفی میکنیم. 2سال پیش روستای کندوان و سال قبل نیز روستای اصفهک در حوزه گردشگری موفق به ثبت جهانی شدهاند.
امسال نیز 8پرونده دیگر ارسال شده که منتظر اعلام نتایج در اواخر مهر هستیم و امیدواریم روستاهای بیشتری از کشورمان به ثبت جهانی برسند. در حوزه 2محور دیگر هم اقداماتی انجام شده است. اما بهصورت ویژه برای روز پنجم هفته گردشگری با نام گردشگری، جامعه محلی و محیطزیست درباره محورهایی چون انعقاد اسناد همکاری مشترک در حوزه گردشگری سبز با سایر دستگاههای مربوطه و کمپین «سفر پاک» برای کاهش مصرف پلاستیک و پاکسازی جاذبههای طبیعی با مشارکت مردمی در سراسر کشور فعالیت خواهیم داشت.