• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 20 مرداد 1397
کد مطلب : 26409
+
-

رنج شهرک نشینان از کمبود پارک

کمبود فضای سبز و توزیع ناعادلانه آن در شهر کرمانشاه باعث شده مردم به سمت پارک‌های دیگر مناطق هجوم ببرند

شهری
رنج شهرک نشینان از کمبود پارک

فاطمه کمانی| کرمانشاه- خبرنگار:

فضای سبز یکی از ابتدایی‌ترین نیازهای شهروندان برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت است. بسیاری از خانواده‌ها و کودکان با حضور در پارک‌ها هم از طبیعت و هوای خوب لذت می‌برند و هم تفریح می‌کنند. وقتی که غروب تابستان‌ها گذری به میدان‌های شهر داریم تجمع مردم را می‌بینیم که نشان از نیاز مردم به تفریح در فضای سبز است. کمبود فضای سبز و توزیع نامتناسب آن در شهر کرمانشاه باعث شده مردم به سمت پارک‌های یک منطقه روی آورند. کمبودی که در شهرک‌های حاشیه کرمانشاه بیشتر مشهود است و در بسیاری از این شهرک‌ها فضای سبز کافی وجود ندارد. مشکل دیگر این است که در بسیاری از پارک‌های موجود در شهر کرمانشاه وسیله بازی و ورزشی استاندارد و مناسب وجود ندارد تا مردم و به ویژه کودکان و نوجوانان بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.


کمبود فضای سبزدر حکمت آباد

« مرضیه بیاتی» ساکن شهرک حکمت آباد است و از کمبود فضای سبز در این شهرک گلایه دارد و می‌گوید: بچه‌های ما پارک مناسبی برای بازی کردن ندارند و مجبورند در کوچه و خیابان بازی کنند. وی ادامه می‌دهد: کودکان ما هم مانند سایر نقاط شهر به وسیله بازی نیاز دارند، چرا که توزیع پارک و وسایل بازی ناعادلانه است. این شهروند اضافه می‌کند: گاهی مجبوریم کودکانمان را برای این‌که بازی کنند به پارک‌های سایر نقاط شهر ببریم.


نامناسب بودن وسایل بازی

« معصومه عیوضی» یکی دیگر از شهروندان است که از نامناسب بودن وسایل بازی در پارک‌ها گلایه دارد و اظهار می‌کند: وسایل بازی بسیاری از پارک‌ها قدیمی و فرسوده است و کودکان هنگام بازی زخمی می‌شوند و آسیب می‌بینند. وی ادامه می‌دهد: خیلی از پارک‌ها هم وسیله ورزشی ندارند و این در حالی است که مردم از بسیاری از این وسایل ورزشی استفاده می‌کنند.
به گفته این شهروند، در حالی که در برخی از پارک‌ها در کنار وسایل آموزشی مربی ورزش هم در برخی ساعت‌های روز حضور دارد، بیان می‌کند: مردم مناطق حاشیه شهر از این امکانات محرومند. این شهروند از رسیدگی نکردن به بسیاری از پارک‌ها و فضاهای سبز نیز انتقاد می‌کند و می‌افزاید: چمن برخی از پارک‌ها به دلیل گرما و بی آبی زرد شده و در برخی مناطق همیشه آب فراوان بین چمن پارک‌ها رها شده است.


وعده عمل نشده

«سعید میرزایی» ساکن شهرک زین العابدین است و با ابراز گلایه از کمبود فضای سبز در این شهرک، می‌گوید: زمینی در این منطقه وجود دارد که مدت‌هاست قول داده‌اند که آن را به پارک تبدیل کنند، اما هنوز خبری نیست. وی اضافه می‌کند: در شهرک زین العابدین هیچ پارک مناسبی وجود ندارد و کودکان در کوچه‌ها و روی خاک و آسفالت بازی می‌کنند.


۱۸۰ پارک و باغ‌راه

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرمانشاه نیز درباره وضعیت پارک‌های کرمانشاه بیان می‌کند: در شهر کرمانشاه بیش از ۱۸۰ پارک و باغ‌راه داریم که تلاش ما توزیع عادلانه این فضاهای سبز است. 
«سیروس کومه» اضافه می‌کند: اکثر این پارک‌ها مجهز به وسایل بازی و ست‌های ورزشی برای استفاده عموم مردم هستند. به گفته این مسئول، در کنار تمام ست‌ها و وسایل ورزشی پارک‌ها شیوه استفاده درج شده است تا مردم مشکلی برای از استفاده وسایل ورزشی نداشته باشند. کومه اظهار می‌کند: طی 2 سال اخیر بسیاری از پارک‌ها به وسایل ورزشی مورد استفاده جانبازان هم مجهز شده‌اند. 
وی از شروع استاندارد‌سازی وسایل بازی پارک‌ها طی 5 سال اخیر هم خبر می‌دهد و می‌گوید: نظارت بر استاندارد وسایل بازی نیز به صورت مستمر انجام می‌شود.


 کیفیت خدمات‌رسانی به شهروندان

سرپرست شهرداری کرمانشاه هم در بازدید از مناطق 2و 3 و 4 و 8 ضرورت بالا بردن کیفیت خدمات‌رسانی به شهروندان را مورد تاکید قرار داد. مهندس «حامد لعل بخش» گفت: شهرداری کرمانشاه همه تلاش خود را برای بالا بردن کیفیت خدمات‌رسانی به شهروندان به ویژه در مناطق حاشیه‌ای که متاسفانه بخش اعظمی از شهر را شامل می‌شود به کار بسته است و امیدواریم بتوانیم علی رغم وجود مشکلات رضایت شهروندان عزیز را به دست بیاوریم. وی تصریح کرد: کارکنان و مدیران شهرداری باید در راستای جلب رضایت مردم و ارتقای خدمات‌رسانی به شهروندان همه تلاش خود را به کار گیرند تا شاهد شهری آباد و توسعه بافته باشیم. واضح است که این تاکیدها به‌تنهایی کافی نیست و ساکنان شهرک‌های حاشیه‌ای شهر کرمانشاه نیازمند اقدام عملی و توجه بیشتر مدیریت شهری هستند. کمبودهای این مناطق در سال‌های اخیر روی هم انباشته شده و رفع آن‌ها نیازمند بودجه و توجه بیشتر است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید