• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 20 مرداد 1397
کد مطلب : 26552
+
-

کودکان در حسرت بازی

مردم رشت انتظار دارند تا فضاهای بازی کودکان در محله‌ها و پارک‌ها احیا شوند

شهری
کودکان در حسرت بازی

 زهرا حقیقی|‌ رشت -خبرنگار:

رشت با احتساب تراکم جمعیتی بالا (روزانه یک میلیون و 200 هزارنفر جمعیت شناور) یکی از شهرهای گردشگر‌پذیر کشور است که هر سال علاوه بر جمعیت ساکن خود پذیرای خیل عظیمی از مسافران و گردشگردان است.
 اما با این وجود، امکانات تفریحی همچون شهربازی برای کودکان و نوجوانان در این شهر، تناسبی با جمعیت آن ندارد و مسئله تاسف برانگیزتر این است که پارک قدس که یکی از پارک‌های اصلی این شهر است مدت زمان بسیاری است که وسایل بازی برای کودکان ندارد. از طرفی بسیاری از وسایل بازی کودکان در پارک‌های محله‌ای نیز به خاطر مجاورت در مناطق مسکونی و اعتراض همسایگان به خاطر سر و صدا جمع‌آوری شده است و علنا کودکان از حق طبیعی خود برای تفریح و سرگرمی در پارک‌ها محروم مانده‌اند. 


بی اعتنایی به پارک چندین ساله

ساکن محله شهرک قدس در نزدیکی فلکه گاز در همین زمینه به همشهری گفت: پارک‌های بازی و بوستان‌ها یکی از ضرورت‌های هر منطقه‌ای برای پر کردن اوقات فراغت شهروندان محسوب می‌شود.
«صادق نوبیجاری» افزود: در سال‌های اخیر در رشت ما شاهد کاهش فضاهای طبیعی و افزایش آپارتمان نشینی هستیم. بنابراین این حق کودکان ماست که در این هوای گرم و شرجی از این فضاها طبیعی در پارک‌ها بهره‌‌مند شوند. 
وی گفت: کودکان برای تخلیه انرژی نیاز به مکان و فضاهای مناسب دارند، اما مسولان شهر به این موضوع کم‌توجهی می‌کنند. در حال حاضر در پارک گل‌ها که در مجاورت شهرک قدس قرار دارد کلیه وسایل بازی کودکان را به دلیل اعتراض همسایگان به سرو صدا ی کودکان جمع‌آوری کرده اند. وی افزود: واقعا چطور می‌توان شهر پر‌تراکمی مانند رشت را بدون شهربازی با کمبود تجهیزات و امکانات بازی برای کودکان تصور کرد. مسئولان به ما پاسخ دهند که کودکان ما باید در چه مکانی تفریح کنند و تا بازگشایی مدارس در کجا سرگرم شوند.


تعطیلی تنها پارک بازی

یکی دیگر از شهروندان رشتی گفت: به نظر من تمام  شهروندان نیاز دارند که روزانه چند ساعت از وقت خود را در مکان‌های تفریحی و شاد مانند شهربازی‌ها و پارک‌ها سپری کنند. به خصوص این‌که در روزهای اخیر با قطعی برق در ساعات اوج گرما کودکان برای تفریح باید در پارک با وسایل بازی سرگرم شوند.
«میترا مقدم» افزود: در سال‌های گذشته ما هر ماه چندین بار به شهربازی قدس می‌رفتیم، ولی چند سال است که تنها شهربازی پارک قدس در مرکز شهر تعطیل است و وسایل‌ بازی آن نیز جمع‌آوری شده است. وی افزود: مردم از مسئولان انتظار دارند که فضاهای پارک کودک در محله‌ها و پارک‌های عمومی شهر دوباره احیا شود.


گسترش پارک‌های محله ای

عضو شورای اسلامی شهر رشت در همین زمینه گفت: پارک‌ها و بوستان‌ها یکی از عوامل مهم در فضا و منظر شهری بوده که علاوه بر حفظ نشاط و شادابی برای شهروندان در زیبایی و جذابیت‌های بصری شهر نیز تأثیر به سزایی دارند. 
«فاطمه شیرزاد» درباره اهمیت ایجاد پارک‌های محله‌ای  و تجهیز آنها به وسیله‌های بازی گفت: فضاهای سبز شهری با ایجاد نشاط و شادابی در شهرها نقش مهمی در بهبود و کیفیت زندگی شهروندان ایجاد می‌کنند، زیرا شهروندان می‌توانند اوقات آرامش‌بخشی را در فضاهای سبز شهر و بوستان‌ها و پارک‌ها به دور از هیاهوی زندگی شهری و ماشینی بگذراند.

وی با اشاره به رشد جمعیت رشت گفت: باید فضاهای تفریحی و پارک‌های محله‌ای به‌ویژه در مناطق حاشیه‌ایی شهرگسترش پیدا کند.
شیرزاد یکی از دلایل ایجاد و توسعه پارک‌های محله‌ای را تحقق نیاز تفریحی شهروندان دانست و گفت: در فصل تابستان، بسیاری از شهروندان از پارک‌های محله‌ای و فضای سبز برای اوقات فراغت خود استفاده می‌کنند. این موضوع اهمیت رسیدگی به این مکان‌ها را چندین برابر می‌کند. به همین لحاظ شهرداری مناطق مختلف در شهر رشت باید با تمام توان خود در حفظ این فضا و رفع نواقص پارک‌های محله‌ای و فضاهای سبز موجود تلاش کنند.
شیرزاد در ادامه با بیان این‌که وجود پارک‌های محله‌ای نقش بسزایی در پر کردن اوقات فراغت کودکان دارد، گفت: ایجاد پارک‌های محله‌ای می‌تواند بستر مناسبی را برای تفریح و سرگرمی خانواده‌ها فراهم کند.
وی با اشاره به این‌که به زودی بعد از مناقصه پارک شهر قدس به وسایل بازی مجهز می‌شود، افزود: رسیدگی به وضعیت پارک‌ها و فضای سبز به‌ویژه در ایام تابستان بسیار ضروری است و باید برنامه‌ریزی‌ها به این سو هدایت شوند که بدون سلب آسایش از شهروندان امکانات لازم برای تفریح و بازی کودکان در پارک‌ها مهیا شود.


 پایین بودن سرانه فضای سبز

یکی از اهالی منطقه منظریه گفت: رشت از نظر سرانه و کیفیت فضاهای سبز و بازی کودک، سرانه پایین و با استانداردها فاصله بسیاری دارد. 
« محمد واعظی» افزود: با توجه به وجود آسیب‌های ابزارهایی مثل ماهواره‌ها و فضای مجازی، امکانات تفریحی شهر بازی‌ها می‌تواند نقش اساسی در سرگرمی کودکان و نوجوانان داشته باشد.
وی عنوان کرد: مکان‌های تفریحی کودکان نظیر شهرشادی‌ها و یا شهربازی‌ها نقش موثری در تخلیه‌های روحی و فیزیکی کودکان و نوجوانان دارند، اما متاسفانه تعداد پارک‌ها و تناسب توزیع آنها در شهر رشت عادلانه نبوده و بسیاری از شهروندان حاشیه رشت از داشتن پارک محروم هستند.
این شهروند با اشاره به جمع‌آوری وسایل بازی در پارک بانوان رشت ادامه داد: انتظار می‌رفت که مسئولان شهربازی و پارک‌های محله‌ایی در رشت برای تابستان حداقل این پارک‌ها را آماده می‌کردند تا کودکان و بانوان بتوانند از آنها استفاده کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید