• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
شنبه 20 مرداد 1397
کد مطلب : 26551
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/pB16
+
-

یک هفته بدون طلاق

هیچ طلاقی در خراسان‌رضوی از 22 تا 28 مرداد ثبت نمی‌شود

جامعه
یک هفته بدون طلاق

 جواد افتخاری | خراسان رضوی - خبرنگار :

 22 تا 28 مرداد به نام هفته ازدواج در تقویم رسمی ثبت شده است. برای نخستین بار در خراسان رضوی، با همکاری دادگستری استان در این هفته هیچ رویداد طلاقی ثبت نمی‌شود.  رئیس گروه ساماندهی امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی در این زمینه  می‌گوید: همزمان با هفته ازدواج، مقرر شد برای اولین بار در کشور با همکاری دادگستری استان طرح هفته‌ای بدون طلاق را در استان خراسان رضوی اجرا کنیم. 
«حسن عزیزی» با بیان این‌که رویکرد این است که در این هفته هیچ طلاقی ثبت نشود، می‌افزاید: در برخی شهرها طلاق به عنوان یک ارزش تلقی می‌شود و برای آن جشن می‌گیرند. متاسفانه در نظام باورهای مردم درباره موضوع ازدواج و طلاق تغییراتی ایجاد شده است که آسیب‌زا هستند. در تلاشیم از این آسیب‌ها کم کنیم. 


ثبت 14 هزار واقعه ازدواج 

 رئیس گروه ساماندهی امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی با اعلام این‌که طلاق با رشد 1.3 و ازدواج نیز با رشد و 7/2 مواجه بوده است، اظهار می‌کند: در 3 ماه نخست امسال حدود 14 هزار واقعه ازدواج و حدود 1500 واقعه طلاق در دفاتر رسمی استان خراسان رضوی ثبت شده است. عزیزی در ادامه می‌گوید: خوشبختانه در 3 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته در خراسان رضوی ازدواج رشد قابل توجهی داشته است. 

 وی با بیان این‌که در 3 ماه ابتدای امسال شهرستان‌های کاشمر، رشتخوار، خلیل‌آباد، جغتای و باخرز دارای بالاترین نرخ رشد ازدواج بوده‌اند، ادامه می‌دهد: بیشترین نرخ طلاق مربوط به شهرهای سبزوار، تربت جام، تایباد و کمترین آن مربوطه به شهرهای قوچان و فریمان است. 
عزیزی با اشاره به این‌که در حوزه طلاق شاهد کاهش نسبتا خوبی هستیم، عنوان می‌کند: در سال گذشته یک میلیون و 210 هزار ازدواج در کشور ثبت شده که بر اساس آمار وزارت ورزش و جوانان بیشترین طلاق‌ها مربوط به 5 سال اول زندگی 
بوده است. این مسئول با بیان این‌که از زمانی که زوجین عقد می‌کنند 20 درصد کل طلاق‌ها در سال اول و 43 درصد دیگر در 5 سال اول زندگی رخ می‌دهد، از افزایش سن ازدواج در کل کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: سن ازدواج زوجه در استان خراسان رضوی حدود 6 ماه افزایش یافته است. 

رئیس گروه ساماندهی امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی با اعلام این‌که اکنون میانگین سن ازدواج زوج و زوجه در استان 27/5 سال است، می‌افزاید: اکنون 965 هزار نفر از جمعیت جوان استان خراسان رضوی در آستانه ازدواج هستند. 
وی اظهار می‌کند: به‌رغم این‌که 60 درصد جمعیت جوان استان خراسان رضوی در آستانه ازدواج هستند اما ادامه دادن تحصیلات تکمیلی، تغییر سبک‌های ازدواج، برخی از ناهنجاری‌ها و ضد ارزش‌ها در زندگی مردم و نوع نگاه، باور و نگرش جوانان به ازدواج که موضوع فردگرایی را ترویج می‌دهد و از سویی عدم اشتغال پایدار در جامعه عامل افزایش سن ازدواج شده است. 
عزیزی می‌افزاید: نگاه بسیاری از جوانان به ازدواج طوری است که فکر می‌کنند ازدواج نه‌تنها استقلالشان را تقویت نمی‌کند، بلکه آن‌ها را دچار محدودیت‌هایی نیز می‌کند که نمی‌توانند مدیریتش کنند. 


ناآگاهی؛ عامل مشکلات زناشویی 

 در ادامه یک روانپزشک با اظهار تاسف از این‌که زن و شوهر مهارت‌های زندگی کردن با یکدیگر را ندارند، می‌گوید: برخی از مردها نه‌تنها غرور بسیار زیادی دارند بلکه دچار توهم بلد بودن تمامی مسائل نیز هستند.  «رضا یزدانی» عنوان می‌کند: مردانی که در رشته خاصی مدرک دانشگاهی دارند فکر می‌کنند اصول خانه‌داری و همسرداری را هم می‌دانند، در صورتی که این گونه نیست.  وی با بیان این‌که بسیاری از مسائل مربوط به زندگی زناشویی را از کانال‌های غلط و اشتباه فرا گرفته‌ایم، اظهار می‌کند: باید با محبت از آسیب‌های بزرگ‌تر جلوگیری کرد. متاسفانه امروزه تعدادی از زنان از برخی افراد مشاوره می‌گیرند که خودشان در زندگی شکست خورده‌اند.

این روانشناس با بیان این‌که محبت تنها در برابر غریبه‌ها حد و اندازه دارد و آن را از فرزندان، همسر و دیگر اعضای خانواده خود نباید دریغ کرد، عنوان می‌کند: وقتی شوهر وارد خانه می‌شود، بدترین وضعیت زندگی‌اش همان 20 دقیقه اول است. یزدانی اظهار می‌کند: اگر زنان در همان 20 دقیقه اول که شوهر وارد خانه می‌شود حرفی از مشکلات نزنند و تنها در کنار همسرشان بنشینند 10 درصد مشکلات رفع می‌شود.  این استاد دانشگاه در ادامه با بیان این‌که اگر قبل از ازدواج مشاوره صورت گیرد، جلوی 60 درصد طلاق‌ها گرفته می‌شود، می‌گوید: در گذشته 70 درصد طلاق‌ها در 4 سال ابتدای زندگی رخ می‌داد اما اکنون در 4 ماه اول زندگی است و 3 درصد طلاق‌ها در همان روز اول عقد رخ می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید