• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 20 مرداد 1397
کد مطلب : 26550
+
-

روستاهای شادگان تشنه‌اند

اهالی روستای جعفری شادگان یک ماه آب نداشتند و در این مدت از تانکرهای آب‌رسان هم خبری نبود

آب
روستاهای شادگان تشنه‌اند

زینب مرزوقی| شادگان- خبرنگار :

با تشدید بحران بی‌آبی در خوزستان، روستاها ضربه بزرگی متحمل شده‌اند. با خشک شدن رودخانه‌های زهره و جراحى و کم‌آب شدن کارون و کرخه آبی برای ساکنان، زمین‌های کشاورزی، نخلستان‌ها و دام‌ها باقی نمانده است.
شهرستان‌ شادگان به دلیل داشتن کشاورزی، قطب اقتصادی استان محسوب می‌شود، اما کم‌آبی بدجور بلای جان اهالی شده و آنها را کلافه و نگران کرده است.با تشدید بحران کم‌آبی، روستاییان مسیر جریان آب شرب را به سمت دام‌ها و زمین‌های خود منحرف و مشکل را دوچندان کرده‌اند.
اما در حالی ‌که روستاییان مدام از کم‌آبی و بی‌آبی و افت فشار آن می‌نالند، برخی مسئولان شادگان تاکید می‌کنند که مشکل کم‌آبی وجود ندارد و افت فشار آب هم ناشی از اهمال‌کاری خود اهالی است.


یک ماه تمام آب نداشتیم

«کریم امیری» یکی از روستاییان شادگان، مى‌گوید: ما ساکن روستای جعفری هستیم و مدت‌هاست مشکل کمبود آب داریم. حدود یک ماه کلا آب آشامیدنی نداشتیم و چند روز پیش شخص فرماندار آمد و برای بررسی اوضاع و حل مشکل از روستای ما دیدن کرد.
او می‌گوید: در این یک ماه که آب نداشتیم، شرکت آب و فاضلاب روستایی شادگان آب روستا را حداقل با تانکر آب‌رسان تامین نکرد تا از رنج اهالی در این روزهای داغ کم بشود.


چشم‌به‌راه تانکر آب‌رسانی

«خلیل عساکره» از روستاى آبشار هم در حالی که دبه هاى آب را در دست دارد و منتظر رسیدن تانکر نشسته است، مى‌گوید: دو روز است که نتوانستم به تانکر برسم و آب پر کنم. این مرد روستایی ادامه می‌دهد: خیلی‌ها مثل من به دلیل نداشتن مخزن آب در منزل، مشکلشان دوچندان شده است.


میزان تنش آبی در روستاهای شادگان

اما در حالی که ساکنان روستاهای شادگان از کم‌آبی و بعضا قطع یک‌ماهه آب می‌گویند، سرپرست فرمانداری این شهرستان می-گوید: تنش آبی که در روستاهای آبادان و خرمشهر وجود دارد ما در شادگان نداریم. فقط در شبکه، قطعی‌های مقطعی و موقت داریم.«سعید حاجیان» ادامه می‌دهد: در برخی مناطق که با افت فشار آب مواجه هستیم، قرار شد از خط انتقال «آب حیات» برای حل این مشکل استفاده کنیم. برای مثال در مسیر دریسیه مشکلاتی داشتیم که با تامین آب از کرخه و در واقع از «آب حیات» این مشکلات را برطرف کردیم.وی درباره چگونگی تامین آب به روستاها می‌گوید: در روستاهایی که تنش آب وجود دارد آب را با تانکر می‌رسانیم و مشکل آب مورد نیاز دام‌ها هم در حال برطرف شدن است.
به گفته سرپرست فرمانداری شادگان، تنها ۵ تا ۶ درصد روستاهای شادگان مشکل آب شرب دارند.


دلیل افت فشار آب در روستاها

سرپرست فرمانداری شادگان درباره مشکل افت فشار آب هم توضیح می‌دهد: علت این مسئله این است که افرادی که دام دارند در گذشته برای تامین آب مورد نیاز دام‌های خود از آب رودخانه استفاده می‌کردند.
حاجیان اضافه می‌کند: الان که در رودخانه آب نداریم، محلی‌ها به حریم تقسیم آبی خود تجاوز مى‌کنند و آب شرب را به دام‌ها و درخت‌ها می‌رسانند. با این کار شکستگی لوله ایجاد می‌شود و افت فشار آب برای کل ساکنان رخ می‌دهد.


تانکر برای آب‌رسانی کم است

مدیر آب و فاضلاب روستایی شادگان نیز در گفت‌وگو با همشهری عنوان می‌کند: در حال حاضر با ۴ تانکر به ۱۷ روستا آب‌رسانی مى‌کنیم. همچنین به دلیل EC (میزان شوری) بالای رودخانه کارون به روستاهای مجاور این رودخانه مانند روستای مسعودی نیز آب‌رسانی مى‌کنیم.
«هادی عساکره» می‌گوید: ساخت خط انتقال آب ٢٠ اینچی به بخش خنافره آغاز شده و مخزن ٥ هزار متر مکعبی جفال در حال ساخت است. مناقصه‌ مخزن بتونى ٤٠ هزار متر مکعبی روستای بوزى هم انجام شده و ساخت آن به‌زودی آغاز می‌شود. با این کارها مشکل آب روستاهای شادگان به حداقل مى‌رسد.

وی می‌افزاید: تاسیسات آبی روستای آبشار نیز کاملا بازسازی مى‌شوند. در دهستان جفال ١١ مخزن هوایی و در منصوره یک مخزن هوایی در حال احداث است.به گفته این مسئول، تمام این امور همه توسط سازمان آب و برق استان انجام شده و براى خط انتقال ٢٠ اینچی آب جفال نیز ٩ میلیارد ریال اختصاص یافت.در حال حاضر آب شرب و آب مورد نیاز دام‌های روستاهای شادگان تامین شده است، اما هنوز مشکل امکانات از جمله تانکر براى آب‌رسانى داریم.
***
روستاهای شادگان نخست آب کشاورزى خود را از دست دادند و از کشت گندم بازماندند. در گام بعد به دلیل اختصاص نیافتن حقابه رود جراحى، نخلستان‌ها یکی‌یکی خشک شدند. بى‌آبى در مرحله بعدى دامن دام‌ها را گرفت. دام‌هایی که یا به فروش رفتند یا به دلیل تشنگى تلف شدند.
امروز اما بحران بى‌آبى دامن انسان را گرفته و او را با مشکلات جدى مواجه کرده است؛ مشکل و بحرانى که این قدرت را دارد که شادگان را خالی از سکنه کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید