• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 20 مرداد 1397
کد مطلب : 26403
+
-

سوت قطار شهری کرج به گوش نمی‌رسد

منصور وحیدی|  کارشناس امور شهری:

مترو که یک وسیله حمل ‌و‌نقل شهری است موهبتی بزرگ برای شهرهای کشور به شمار می‌رود که ظرفیت جا‌به‌جایی چند میلیون مسافر در اعماق زمین را داراست. این حجم از مسافر بخش عظیمی از ترافیک و ترددهای زمینی را شامل می‌شود؛ از این رو کلانشهر کرج باید در اسرع وقت و باشتاب افزون‌تر به ایستگاه‌های مترو شهری مجهز شود تا مردم شیرینی این امکان را تجربه کنند.
راه‌اندازی شبکۀ قطار شهری کرج دچار گرهی شده است که باز کردن آن به همکاری و همیاری استاندار البرز، شهردار کرج و شورای عالی فنی نیاز دارد. حرکت قطار شهری کرج روی ریل‌هایی که تونل آن زیر پوست این شهر حفر شده باشد، رویای شیرین مردمی شده است که هر روز در برابر اختلاف سلیقه‌‌‌های مدیریتی متحمل میلیاردها تومان خسارت می‌شوند. در واقع گویی صدای سوت قطار شهری کرج در پیچ و خم‌های اداری خاموش شده است. خانواده 800 کارگر بیکار، آلودگی هوا، از دست رفتن سلامت مردم و بار روانی و مالی ترافیک خسته‌کنندۀ شهر سوژه‌‌های همیشگی این کلانشهر هستند.

عملیات تکمیلی ساخت خط 2 قطار شهری کرج که از 2 سال پیش به علت اختلاف میان کارفرما و شرکت پیمانکار متوقف شده بود، اکنون با توافق طرفین اجرا شد. طبق توافق انجام‌شده قرار شد هزار و 650 میلیارد تومان در قالب تهاتر برای از سر گرفتن این طرح عظیم شهری اختصاص یابد. همچنین مقرر شد شرکت پیمانکار برای آغاز عملیات 50 میلیارد تومان به ادامه عملیات عمرانی قطار شهری کرج تخصیص دهد تا با تکمیل این طرح ریلی بخشی از ترافیک کلانشهر کرج رفع شود. پیش از این مسئولان استان اعلام کرده بودند که 2 رام قطار برای این خط خریداری شده است و از 2 سال پیش همچنان در انبارها نگهداری می‌شود، با تمام این اوصاف، هنوز خبری از بلند شدن صدای سوت قطار شهری کرج نیست. با وجود همه این زیر و بم‌ها مشخص شد که پیمانکار مترو تمامی هنرهای خود را در سال‌های اخیر به نمایش گذاشته و دیگر هنر چندانی در چنته ندارد. با توجه به این موضوع نمایندگان مردم نیز نسبت به سرنوشت این پروژه فوری و ملی بی‌تفاوت نخواهند بود. کرج یک کلانشهر با جمعیت میلیونی است و به ناوگان حمل و نقل عمومی با خصلت‌های هوشمندی و کارآمدی نیاز دارد و پذیرفته نیست که میلیاردها تومان از سرمایه‌های ملی و شهری در تونل‌های مترو خاک بخورد. باید پذیرفت که عملکرد پیمانکار قطار شهری کرج ضعیف بوده است و قابل دفاع نیست؛ بنابراین زمان تجدید نظر در این خصوص فرا رسیده است و مردم امیدوارند شهرداری و شورای شهر با حمایت‌های دولت به نتیجه مقتضی و منطقی دست یابند.

این خبر را به اشتراک بگذارید