• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 20 مرداد 1397
کد مطلب : 26401
+
-

جزایر گرمایی اصفهان را دریابید

فریاد پرهیز| رئیس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری شهرداری اصفهان:

 آزاد شدن انرژی گرمایی زیاد، افزایش گازهای گلخانه‌ای و همچنین تغییرات کاربری زمین باعث شده اقیلم سرزمینی اصفهان دچار تغییرات زیادی شود و ترکیب پیچیده‌ای از عوامل سبب پیدایش جزیره گرمایی شود که در شاخص‌های رفاه زندگی شهروندان بی‌تأثیر نیست و در بلندمدت می‌تواند حیات شهر را دچار بحران کند. 
اما مبارزه با پیدایش و گسترش جزیره گرمایی در هر شهر نیازمند شناخت عواملی است که در همان شهر در پیدایش این جزایر نقش داشته‌اند، چراکه توسعه شهری علاوه بر تغییرات دما، روی بارش‌ها، رطوبت و کیفیت هوا هم آثار جالب توجهی
 دارد. 
 شهری شدن و شهرنشینی همچون شمشیر دو لبه‌ای عمل می‌کند که از یک‌سو خلاقیت و فناوری و از سوی دیگر به بروز و ایجاد بافت‌های ناکارآمد شهری، ناهنجاری‌ها، حاشیه‌نشینی، آلودگی‌های محیط زیستی، فرونشست زمین و پیدایش جزایر گرمایی دامن می‌زنند.
 به همین دلیل تأثیرات اقلیمی و دمایی در تعیین محدودیت‌های ترافیکی، تعیین ضوابط بلندمرتبه‌سازی، تعیین کاربری و سایر طرح‌های توسعه شهری باید به عنوان یک اصل بنیادین مورد توجه قرار گیرد. 
با توجه به ضرورت و اهمیت این موضوع، اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در مرحله اول پروژه مطالعاتی «رفتار مکانی و زمانی جزیره گرمایی کلان‌شهر اصفهان» را تعریف کرد. در این پروژه با توجه به داده‌ها، شاخص‌ها و روش‌های مختلف، جزایر گرمایی در شهر اصفهان مشخص شود.
 در مرحله دوم برای تکمیل آن اقدام به تعریف پروژه «راهبردهای شهرسازی و معماری در جهت کاهش جزایر گرمایی کلان‌شهر اصفهان» می‌کنیم البته با توجه به افزایش جمعیت، رشد سریع صنعتی شدن، افزایش آلودگی هوا در ترازهای پایین جو و آثار جزایر گرمایی با ارائه راهکارهای شهرسازی در صدد هستیم از بروز شرایط برگشت‌ناپذیر در افزایش دمای شهر جلوگیری 
شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید