• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 20 مرداد 1397
کد مطلب : 26399
+
-

شناسنامه‌دار کردن کوچه‌ها و خیابان‌ها

یک جامعه‏شناس: باید با نامگذاری خیابان‏ها هویت و تاریخ شهر را به مسافران بشناسانیم

مهسا شاه‌منصوری|  اراک-  خبرنگار:  

نام کوچه‌ها و خیابان‌ها در واقع شناسنامه هر شهر و منطقه محسوب می‌شود که باید در آن جدیت و کارشناسی بیشتری از سوی مسئولان شهر وجود داشته باشد. مرکزی دارای رویدادهای تاریخی مهم و مفاخر و بزرگان زیادی است که شاید نسل جوان اطلاعاتی از این افراد و مباحث مهم تاریخی استان نداشته باشند و این وظیفه مسئولان شهری را برای نامگذاری‌ها سنگین‌تر می‌کند.
در این زمینه با «ویدا نصرتی» استاد جامعه‌شناسی و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک به گفت‌وگو نشستیم.


نظر شما در مورد نامگذاری خیابان‌های اراک چیست؟

در نامگذاری خیابان‌ها توجه به هویت تاریخی و فرهنگی شهر دارای اهمیت بسیاری است. مسئولان و افرادی که این کار را عهده‌دار هستند، باید آگاهی و شناخت کافی از سبقه تاریخی و فرهنگی شهر یا منطقه داشته باشند تا بتوانند نامگذاری درست و کارشناسانه‌ای انجام دهند.
در نامگذاری خیابان‌ها با توجه به این‌که این نام‌ها شناسنامه هر شهر محسوب می‌شوند، می‌توانیم برای شناساندن بهتر بزرگان و علمای شهرمان نام‌های این افراد را روی مکان‌ها، خیابان‌ها و کوچه‌های شهر بگذاریم تا کسانی که از شهرهای دیگر به شهر سفر می‌کنند با این افراد آشنا شوند و پی به هویت شهر ببرند. علاوه بر آن این کار باعث ماندگاری نام این بزرگان خواهد شد و بر آینده‌سازان شهر تاثیر 
می‌گذارد.
در مورد نامگذاری خیابان‌ها در اراک، در سال‌های گذشته به این مسأله توجه و نگاه ویژه‌ای نشده و در برخی از مناطق شاهد این هستیم که نام یکی از کوچه‌های فرعی با نام یکی از خیابان‌های اصلی مشابهت دارد و همین مسأله گمراهی افراد را در پیدا کردن آدرس به همراه دارد.

در مورد نامگذاری‌ خیابان‌ها تحت عنوان بزرگان و شخصیت‌های تاریخی چه نظر و پیشنهادی دارید؟

قطعا نامگذاری خیابان‌ها با نام بزرگان با توجه به این‌که برخی از شخصیت‌ها هویت ملی و فرهنگی هستند، می‌تواند در هویت‌بخشی و ایجاد اعتماد به نفس در شهروندان و همچنین انگیزه برای توسعه و پیشرفت شهری موثر باشد. این مسأله می‌تواند باعث ترغیب جوانان به سمت و سوی شناسایی و الگوگیری از این افراد شود. در نتیجه، این اقدام ما را در زمینه حفظ و احیای تاریخ، فرهنگ و تمدن اراک که بزرگان بسیار زیادی را در تمامی زمینه‌ها در دل خود جای داده، کمک خواهد کرد.
بنابراین در کمیته نامگذاری اماکن و معابر شهر حتما باید از نظرات محققان و پژوهشگران تاریخ و فرهنگ استفاده شود، زیرا این کار نیازمند دقت، توجه و نگاه ویژه مسئولان است.

چطور می‌توان رضایت شهروندان را در نامگذاری خیابان‌ها و کوچه‌ها جلب کرد؟

در نامگذاری خیابان‌ها با توجه به اینکه تمامی این اقدامات به منظور جلب رضایت شهروندان انجام می‌شود و آنها به صورت مستقیم و غیرمستقیم با این خدمات سر و کار دارند، خواسته‌ها و نظرات شهروندان باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین در نامگذاری خیابان‌ها نام شهدا که در حفظ و نگهداری این کشور جایگاه بسیار مهم و ارزشمندی داشته‌اند، نباید به دست فراموشی سپرده شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید